K
På tal om finkläder: "Finrum" förekom också förr i världen. En del hade ett helt rum stående som de på sin höjd använde till söndagsmiddagen, konfirmation och andra finare tillfällen. Barnen fick inte vistas där. Stred helt mot min mors uppfostringsprinciper, så inte hemma hos oss, men jag vet att det förekom hos andra.

Osäker på om det fanns något gängse sätt att möblera dem, men kanske en matsalsmöbel kunde klämmas in om inte annat?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Ja, det är väl en rest från bättre bemedlade landsbygdsboenden, där man hade råd att bygga stort, men inte gärna varmhöll hela huset. Arkitekturen med ett finrum levde väl kvar in på 70-talet, även om folk inte längre levde så.

Själv minns jag ett tv-rum och ett vardagsrum från när jag var barn – så även om finrumskonceptet var förkastat så skildes det ändå i viss grad mellan det barnvänliga tv-rummet och det lite mer sitta-fint-aktiga, och vuxna, vardagsrummet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
K Kjell K. skrev:
På tal om finkläder: "Finrum" förekom också förr i världen. En del hade ett helt rum stående som de på sin höjd använde till söndagsmiddagen, konfirmation och andra finare tillfällen. Barnen fick inte vistas där. Stred helt mot min mors uppfostringsprinciper, så inte hemma hos oss, men jag vet att det förekom hos andra.

Osäker på om det fanns något gängse sätt att möblera dem, men kanske en matsalsmöbel kunde klämmas in om inte annat?
Ungefär så hade vi det när jag var liten.
”Salen” kallades det, eller kanske ibland finrummet.
Det var väl inte så att vi inte fick gå in där, men det var sällan vi satt där.
Jul, nyår o kanske om man hade gäster som inte var ”vardagsgäster”
Stoppade möbler (rosa:rolleyes:) o duk på bordet.
Vi gick heller inte in o lekte eller var där. Vet inte varför, men det var bara så. Självskriven regel.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
K Kjell K. skrev:
Om du har ett lätt telefonnummer och är nedlusad av felringningar och även säljare så ger du upp. Då har man mer kraft kvar till att vara tålmodig och pedagogisk med felringarna och kort och effektiv med säljarna.
Skaffa true caller

• Gilla
Kjell K.
  • Laddar…
K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skaffa true caller
Tack för tipset, men har inte smart phone. Tillhör de sista tappra som t o m har landlina!

(Vilket väl för övrigt också är en företeelse från förr i världen som platsar i tråden.)

• Gilla
  • Haha
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]

Hmm :thinking:;)
Haha, glömde denna. På döttrarnas tidigare ridskola går järnvägen strax bredvid. varje vecka när man stod där och hade jättekul passerade snälltåget med stor text på sidan om att det var just snälltäget.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
K Kjell K. skrev:
Tack för tipset, men har inte smart phone. Tillhör de sista tappra som t o m har landlina!

(Vilket väl för övrigt också är en företeelse från förr i världen som platsar i tråden.)
Då är vi åtminståne två, dårå, som har linan kvar.
Däremot skaffade jag smartnalle redan 2011, tyvärr har den "bara" 3G så snart måste jag ha en ny...

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är väl en rest från bättre bemedlade landsbygdsboenden, där man hade råd att bygga stort, men inte gärna varmhöll hela huset. Arkitekturen med ett finrum levde väl kvar in på 70-talet, även om folk inte längre levde så.

Själv minns jag ett tv-rum och ett vardagsrum från när jag var barn – så även om finrumskonceptet var förkastat så skildes det ändå i viss grad mellan det barnvänliga tv-rummet och det lite mer sitta-fint-aktiga, och vuxna, vardagsrummet.
Vi har kvar finrummet på landet. Ser ut precis som när mormon gick bort samt likadant som de sett ut de minst senaste 40-åren (Kan inte svara på innan jag föddes). Fick hon besök från granngården tex satt de alltid och fikade där inne :D

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi har kvar finrummet på landet. Ser ut precis som när mormon gick bort samt likadant som de sett ut de minst senaste 40-åren (Kan inte svara på innan jag föddes). Fick hon besök från granngården tex satt de alltid och fikade där inne :D
Vi har finrum med en massa spännande och ömtåliga saker som inte barn får röra :rofl::cool:

• Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
1. Var tog luktsaltet vägen? Används detta i dag och var kan man köpa detta?
Lukt snus finns iaf.

• Blå förpackning av lukt snus från Pöschl Tabak på ett vitt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
K Kjell K. skrev:
Om du har ett lätt telefonnummer och är nedlusad av felringningar och även säljare så ger du upp. Då har man mer kraft kvar till att vara tålmodig och pedagogisk med felringarna och kort och effektiv med säljarna.
Jag orkade inte vara pedagogisk med felringarna när de ringde och ville ha nödslakt klockan två på morgonen.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Lukt snus finns iaf.
Det är inget man ska lukta på. Bayrarna tar en bit av denna finmalda tobak, lägger in det i den lilla hålan mellan tumme och pekfinger och drar in det i näsan.
Inte lika äckligt som snus. Mer som att sniffa koks.

• Gilla
nino
  • Laddar…
P
K Kjell K. skrev:

Ja, och med tiden blir telefontråd mer och mer en företeelse från förr. Vi blir av med vår den sista september. Det är en "hederlig" gammal luftledning som inte kommer att ersättas när den tas ner.

• Gilla
Kjell K.
  • Laddar…
Telefonstolpar med telefontrådar och porslinsisolatorer är i det närmaste ett minne blott.
Jag fotade dessa för några år sen och det var de sista i mina trakter.
Gamla telefonstolpar med många ledningar och porslinsisolatorer mot en skogsbakgrund.
Skapa konto

Fast de var rätt beskedliga jämfört med hur det kunde se ut längs våra landsvägar.

Gamla telefonstolpar och trådar längs en grusväg med två bilar från 1900-talet, omgivna av natur.
Skapa konto

• Gilla
SnickareHobb och 8 till
  • Laddar…
Jag gillar Volkswagen som modigt kör om Volvon!.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.