1 651 604 läst ·
14 796 svar
1652k läst
14,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
På tal om finkläder: "Finrum" förekom också förr i världen. En del hade ett helt rum stående som de på sin höjd använde till söndagsmiddagen, konfirmation och andra finare tillfällen. Barnen fick inte vistas där. Stred helt mot min mors uppfostringsprinciper, så inte hemma hos oss, men jag vet att det förekom hos andra.
Osäker på om det fanns något gängse sätt att möblera dem, men kanske en matsalsmöbel kunde klämmas in om inte annat?
Osäker på om det fanns något gängse sätt att möblera dem, men kanske en matsalsmöbel kunde klämmas in om inte annat?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Ja, det är väl en rest från bättre bemedlade landsbygdsboenden, där man hade råd att bygga stort, men inte gärna varmhöll hela huset. Arkitekturen med ett finrum levde väl kvar in på 70-talet, även om folk inte längre levde så.
Själv minns jag ett tv-rum och ett vardagsrum från när jag var barn – så även om finrumskonceptet var förkastat så skildes det ändå i viss grad mellan det barnvänliga tv-rummet och det lite mer sitta-fint-aktiga, och vuxna, vardagsrummet.
Själv minns jag ett tv-rum och ett vardagsrum från när jag var barn – så även om finrumskonceptet var förkastat så skildes det ändå i viss grad mellan det barnvänliga tv-rummet och det lite mer sitta-fint-aktiga, och vuxna, vardagsrummet.
Ungefär så hade vi det när jag var liten.K Kjell K. skrev:På tal om finkläder: "Finrum" förekom också förr i världen. En del hade ett helt rum stående som de på sin höjd använde till söndagsmiddagen, konfirmation och andra finare tillfällen. Barnen fick inte vistas där. Stred helt mot min mors uppfostringsprinciper, så inte hemma hos oss, men jag vet att det förekom hos andra.
”Salen” kallades det, eller kanske ibland finrummet.
Det var väl inte så att vi inte fick gå in där, men det var sällan vi satt där.
Jul, nyår o kanske om man hade gäster som inte var ”vardagsgäster”
Stoppade möbler (rosa
Vi gick heller inte in o lekte eller var där. Vet inte varför, men det var bara så. Självskriven regel.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Då är vi åtminståne två, dårå, som har linan kvar.K Kjell K. skrev:
Däremot skaffade jag smartnalle redan 2011, tyvärr har den "bara" 3G så snart måste jag ha en ny...
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Vi har kvar finrummet på landet. Ser ut precis som när mormon gick bort samt likadant som de sett ut de minst senaste 40-åren (Kan inte svara på innan jag föddes). Fick hon besök från granngården tex satt de alltid och fikade där inneNötegårdsgubben skrev:
Ja, det är väl en rest från bättre bemedlade landsbygdsboenden, där man hade råd att bygga stort, men inte gärna varmhöll hela huset. Arkitekturen med ett finrum levde väl kvar in på 70-talet, även om folk inte längre levde så.
Vi har finrum med en massa spännande och ömtåliga saker som inte barn får röraAndersMalmgren skrev:
Jag orkade inte vara pedagogisk med felringarna när de ringde och ville ha nödslakt klockan två på morgonen.K Kjell K. skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 710 inlägg
Ja, och med tiden blir telefontråd mer och mer en företeelse från förr. Vi blir av med vår den sista september. Det är en "hederlig" gammal luftledning som inte kommer att ersättas när den tas ner.K Kjell K. skrev:
Telefonstolpar med telefontrådar och porslinsisolatorer är i det närmaste ett minne blott.
Jag fotade dessa för några år sen och det var de sista i mina trakter.
Fast de var rätt beskedliga jämfört med hur det kunde se ut längs våra landsvägar.
Jag fotade dessa för några år sen och det var de sista i mina trakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast de var rätt beskedliga jämfört med hur det kunde se ut längs våra landsvägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 11 710 inlägg
Jag gillar Volkswagen som modigt kör om Volvon!.