1 790 942 läst ·
16 324 svar
1791k läst
16,3k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Tänk om han är en försökskanin.... själv är han så korkad så han skulle inte förstå, lite smicker kan lura honom till vad som helst. Någon/några kanske iakttar och drar slutsatser.Huddingebo skrev:
Nu är jag konspiratorisk och jag hoppas för allt i världen att jag har fel! I så fall får vi bjuda till och göra honom till en sak som aldrig funnits dvs glömma eländet!
Jag har ingen debatt jag håller på och vinna, eller vill vinna.B Bitterhetsakademin skrev:
Det är kanske sånt du håller på med nu, men jag står över.
Men tyvärr blir det sällan något som hjälper ts utifrån frågeställning.Smv440 skrev:
Jag utgår från de förutsättningar som gäller och ger svar utifrån det. Med politik blir det oftast bara "tyckande"... men inget konkret till hjälp...
Renoverare
· Stockholm
· 21 450 inlägg
USA har alltid varit ett skitland för sina allierade och partners bara det att Trump gjort det mer transparent.Huddingebo skrev:
Skulle vilja påstå att det mesta av opålitligheten idag beror på Trump.
Annars har USA i modern tid varit en demokratisk stormakt med fria val och fria rättigheter.
Evigheter ifrån Kina, Ryssland mfl.
USA är inte perfekt men jag är OERHÖRT orolig för vart världen kommer att ta vägen när Kina utökar sin dominans.
Trumps makt kommer att vingklippas i höstens mellanårsval och om 2 år är han borta med vinden. Förpassad till en historisk parentes i västvärlden.
Det som är bra är att detta har gjort allmänheten uppmärksam på det vilket förhoppningsvis gör att vi inte tillåter det mer.
Var de ett skitland när de offrade tusentals människors liv och lade miljarder på att hjälpa Europa under andra världskriget?AndersMalmgren skrev:
Utan USA hade vi aldrig lyckats befria oss från nazismen.
Det var knappast utan betydande egenintresse och de som hade de största förlusterna i "Det stora fosterländska kriget" var Röda Armen.Huddingebo skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 450 inlägg
Det där är ett narrativ skapat av USA. Det är Storbritannien och Soviet som befriade Europa, inte USA. Även om de bidrog men det gjorde även canada, Australien mflHuddingebo skrev:
Edit: med parantes för Soviet för de invaderade ju stora delar av öst, och var fanns USA och dess allierade då
Han fick inte tillstånd att hoppa, men hoppade senare utför Lahtis mindre hoppbacke med bil (!) - en Citroen 2CVKeiller skrev:
Jag har också sett Arto Nykvist in action. En galning, i ordets positiva bemärkelse. Otroligt underhållande i pauser på Mantorp, där jag såg honom.
Han ska enligt legenden blivit tillfrågad en gång om han ville köra utför hoppbacken i Lahtis med motorcykel. Han svarade ja och undrade om de ville att han skulle sitta framlänges eller baklänges på hojen. Om sen backhoppningen blev av eller inte förtäljer inte historien.
Utan hjälp från USA hade dom inte vunnit.B Bitterhetsakademin skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan lend-lease hade Sovjet inte vunnit.AndersMalmgren skrev:
Lend-Lease-programmet
- Hjälpen skedde främst genom det amerikane Lend-Lease Act, som startade 1941.
- USA skickade stora mängder krigsmateriel, fordon, flygplan och råvaror.
- Sovjetiska ledare, som Josef Stalin och Nikita Chrusjtjov, erkände senare att denna hjälp var helt avgörande för att de skulle vinna kriget mot Tyskland.
Vad som skickades
- Fordon: Hundratusentals lastbilar (som Studebaker) och jeepar som skötte Röda arméns transporter.
- Stridsvagnar och flygplan: Tusentals stridsvagnar (bland annat M4 Sherman) och jaktplan.
- Förnödenheter: Mat, bränsle, järnvägslok, stål, kängor och uniformer.
Sovjetryssland befriade inte Europa utan ockuperade stora delar av det.AndersMalmgren skrev:
Ungefär halva deras stridsförmåga var beroende av framförallt USA-lend lease även om en del kom från UK. Ungefär halva nazistiska krigsförmågan var samtidigt uppbunden på olika sätt av USA och UK.
Så även om ingen stat självt "befriade" Europa så var USAs roll i andra halvan av kriget, när nazisterna besegrades, helt avgörande. Under den första Halvar var dock UKs motstånd avgörande. Under den halvleken var Sovjetryssland mestadels allierat med nazisterna.
Hobbyelektriker
· E
· 15 613 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 21 450 inlägg
F
Ww2 är sista kriget där USA nådde sina mål med kampanjen. Titta på korea, Vietnam, Iraq & afghanistan och nu senast Iran.
Jag är övertygad att Europa klarat kalla kriget bättre utan USAs inblandning. Den enda som fattade detta var Frankrike.
Jag kommer från en försvarsindustrifamilj och vänsterregeringar och USA är de två värsta fienderna för svensk vapenexport 🤣
Stämmer att USAs största hjälpande hand var material, speciellt inom mekaniserat förband. Men på marken var det inte de som gjorde grovjobbet. USA har överspelat sin egen roll grovt.redarn skrev:
Sovjetryssland befriade inte Europa utan ockuperade stora delar av det.
Ungefär halva deras stridsförmåga var beroende av framförallt USA-lend lease även om en del kom från UK. Ungefär halva nazistiska krigsförmågan var samtidigt uppbunden på olika sätt av USA och UK.
Så även om ingen stat självt "befriade" Europa så var USAs roll i andra halvan av kriget, när nazisterna besegrades, helt avgörande. Under den första Halvar var dock UKs motstånd avgörande. Under den halvleken var Sovjetryssland mestadels allierat med nazisterna.
Ww2 är sista kriget där USA nådde sina mål med kampanjen. Titta på korea, Vietnam, Iraq & afghanistan och nu senast Iran.
Jag är övertygad att Europa klarat kalla kriget bättre utan USAs inblandning. Den enda som fattade detta var Frankrike.
Jag kommer från en försvarsindustrifamilj och vänsterregeringar och USA är de två värsta fienderna för svensk vapenexport 🤣