Här har vi däremot bilder som inte är nytryck, etnografiska bilder från sekelskiftet. Skulle kanske inte passa i dagens undervisning men får ses som ett minne av en svunnen tid.

• Etnografiska illustrationer av folk från Australien, Centralafrika, Sydafrika och Söderhavsöarna vid sekelskiftet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Här har vi ytterligare fyra bilder, lägg märke till den gamla stavningen.

• Fyra äldre vykort med motiv från Ostindien, Grönland, Nordamerikas prärier och Söderhavsöarne.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Från tidning, men minns inte årtal.
Svartvit annons ur svensk tidning om föreställning av 'kannibaler' i Örnsköldsvik, med datum och tid och beskrivning av innehåll.
Skapa konto

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Sona2012 och 12 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
[länk]
Där var den också.
Jag hittade originalet av en tillfällighet när jag letade i Kungliga bibliotekets äldre inskannade tidningar. Använder den för historie/släktletande om vad som hänt på platser och människor. Enda nackdelen, man hittar så mycket som man inte letar efter men är intressant.

Svenska tidningar
https://tidningar.kb.se/

T Thomas_Blekinge skrev:
Klassiska Fresnel-linser. Ett genialt sätt att minska optiska lensers tjocklek och vikt när det gällde sfäriska stora linser. De flesta gamla svenska fyrar är utrustade med Fresnel-lenser som oftast tillverkades av ett Paris-företag i diametrar upp till någon meter..
[bild]

I bilden syns ett helsfäriskt i glas i en mässingarmatur och en plastdito som även har sidobrytningsfält.
Tänkte lägga upp en YT film snart för att visa hur ljusbrytningen sker.
Har undersökt sakerna närmare. Den nedersta är märkt "SJ D= 8 3/8" F=4"". Hästammar troligen från en signalanläggningen på svensk järnväg. Vet inte när SJ slutade använda tumstorlekar (har dom?) men med tanke på SJ's förnyelsetakt måste det finnas många tusen kvar där ute.

Den översta har exakt samma diameter så den kanske också kommer från en SJ-anläggning. Tillverkad av Optical Corning.
Idag används såna linser mycket för scenbelysning.

A AndersS skrev:
Från tidning, men minns inte årtal.
[bild]
Lusigt! I Örnsköldsvik använder dom just ordet "komma" på ett dialektalt lustigt sätt. Där säger man tex "vi komma till er imorgon". Nu vet jag när det uppstod.😀

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
M Myckling skrev:
I Örnsköldsvik använder dom just ordet "komma" på ett dialektalt lustigt sätt. Där säger man tex "vi komma till er imorgon".
Det är inget särskilt med det (mer än om det levt kvar där), det är en historiskt korrekt pluralböjning. Det är förvisso mer än 50 år sedan plutralböjningen helt försvann ur standardsvenskan, men det är ju strängt taget ingen tid alls i sammanhanget.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inget särskilt med det (mer än om det levt kvar där), det är en historiskt korrekt pluralböjning. Det är förvisso mer än 50 år sedan plutralböjningen helt försvann ur standardsvenskan, men det är ju strängt taget ingen tid alls i sammanhanget.
Ja, men i talspråk idag låter det väldigt lustigt. Och jag har aldrig hört det någon annanstans.

Och svenska ord dokumenterades först i slutet av 1800-talet som ordbok.
SAOB historia

M Myckling skrev:
Ja, men i talspråk idag låter det väldigt lustigt. Och jag har aldrig hört det någon annanstans.
Har du aldrig sjungit (eller hört) "Vi komma, vi komma från pepparkakeland"?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Har du aldrig sjungit (eller hört) "Vi komma, vi komma från pepparkakeland"?
Självklart. Pepparkaksgubbar och gummor kommer ju från Övik. Det är sen gammalt. 😋

P
Förra veckan på jobbet börjades det snackas om dejting förr i tiden. Eller förr och förr. Innan Internet etc. För mig är ju det 'igår'. 😁

Men då nämndes det om en gammal kontaktförmedling som gick via brev. Ja just sådana där fysiska i papper. 😉
Vet inte exakt hur det funkade men tror att det fanns en katalog med damer och en med herrar. Sen skickade man sitt brev till en postbox och där var det någon som bytte adress på kuvertet.
Kommer ihåg att jag läste om det i lokaltidningen i Stockholm. Satt nån figur i en förort och klistrade adresser på kuvert.
Men vi lyckades inte googla upp vad den hette.
Någon?

Mikael_L
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilket fick mig att komma ihåg en sak jag glömt.
Heta linjen.

En bugg i telefonsystemet som gjorde att man kunde samtala i grupp, med mer eller mindre okända andra.

[länk]
Visste inte att det var en bugg, var det lokala grupper eller var det samlat från hela landet? Hängde aldrig så mycket där, man var ju ute ;)

Edit: hade nog aldrig funderat hur fenomentet kom till bara

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.