1 648 061 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Sen har vi ju den gamla sedvänjan att ha en nypa salt i kokkaffet, förr i tiden vanligt bland samerna och i vissa trakter i Finland.
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Klassiska Fresnel-linser. Ett genialt sätt att minska optiska lensers tjocklek och vikt när det gällde sfäriska stora linser. De flesta gamla svenska fyrar är utrustade med Fresnel-lenser som oftast tillverkades av ett Paris-företag i diametrar upp till någon meter..
I bilden syns ett helsfäriskt i glas i en mässingarmatur och en plastdito som även har sidobrytningsfält.
Tänkte lägga upp en YT film snart för att visa hur ljusbrytningen sker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I bilden syns ett helsfäriskt i glas i en mässingarmatur och en plastdito som även har sidobrytningsfält.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Tidiga VR headsets använde också fresnellinser.T Thomas_Blekinge skrev:Klassiska Fresnel-linser. Ett genialt sätt att minska optiska lensers tjocklek och vikt när det gällde sfäriska stora linser. De flesta gamla svenska fyrar är utrustade med Fresnel-lenser som oftast tillverkades av ett Paris-företag i diametrar upp till någon meter..
[bild]
Och hade man pappersbilder som var ogenomskinliga fick man använda en projektor av denna typ, ljusstyrkan var ärligt talat inget vidare utan krävde dämpad belysning i rummet.
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Skolans gamla bildband gav kanske ingen romantisk atmosfär. Någon gång kördes en Tv in på vagn och vid ett tillfälle hade flickorna tjatat sig till att få se Dirty Dancing, (självklart av rent pedagogiska orsaker för att träna sin engelska 😀) Då satt samtliga och flinade åt Patrick Swayze och var helt i sin egna värld.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Funäsdalen
· 1 300 inlägg
Där jag kommer från var man en snåljåp om man bjöd på varm kaffehalva. Så jag tror inte man hade flaskan på spisen.😁Kapsyl skrev:
När det var fredagseftermiddag och helgen började gick morfar över till grannen för då skulle det drickas helgkask. Man tog en halv kopp starkt kaffe, lade i en tioöring och "spädde" kaffet med tämligen varmt brännvin från flaskan som stått på hörnet av vedspisen och värmt sig tills tioöringen skymtades.. Jag fick smaka en liten slatt en gång och det rensade bihålorna ordentligt på en liten pys. Gubbarna höll på att skratta sig fördärvade medan jag fnös och hyperventilerade. Jag antar att det är det som kallas kaffeshot idag.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Vi såg på Stenmark. Långt före dirty dancing.B Bitterhetsakademin skrev:Skolans gamla bildband gav kanske ingen romantisk atmosfär. Någon gång kördes en Tv in på vagn och vid ett tillfälle hade flickorna tjatat sig till att få se Dirty Dancing, (självklart av rent pedagogiska orsaker för att träna sin engelska 😀) Då satt samtliga och flinade åt Patrick Swayze och var helt i sin egna värld.