Byggahus.se
K Kapsyl skrev:
När såg du en utomhus smörjgrop på en mack sist som det var fritt att låna.
Eller en mack som inte snarare är en närbutik utan har ett gott utbud av reservdelar och verktyg.
Nej, smörjgropar ser man väldigt sällan nuförtiden. Men det finns en smörjbrygga i mina hemtrakter.
En blå Austin A35 parkerad på en smörjbrygga framför ett lantligt garage omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Austin A35, som folkhumorn döpte till slipsknut och köttbulle, är också lika sällsynta som smörjgropar.
 
  • Gilla
Sona2012 och 7 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Nej, smörjgropar ser man väldigt sällan nuförtiden. Men det finns en smörjbrygga i mina hemtrakter.
[bild]

Austin A35, som folkhumorn döpte till slipsknut och köttbulle, är också lika sällsynta som smörjgropar.
Jag har sett nått liknande i Österrike, dålig bild med man kan öppna grindarna och köra ut på det vita.
En uppfart med stenläggning och en brun trägrind öppen ut mot en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har sett nått liknande i Österrike, dålig bild med man kan öppna grindarna och köra ut på det vita.
[bild]
Undrar om smörjbryggan väger upp all "gräsklippning i backe" på den tomten... 😂
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Undrar om smörjbryggan väger upp all "gräsklippning i backe" på den tomten... 😂
Ser ut som att de planat ut en del:


Ett hus vid en backe med kuperad terräng och dimmiga berg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det är rejäla höjdskillnader på stället.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Tomelilla sex femtusen.
För femtio år sedan hade frågan "Var är du?" varit väldigt konstig när man ringde till någon.

/Höghus

[media]
Fin låt. Väldigt synd att de inte fick igenom att faktiskt byta kommunens växelnummer till 65000. Var till och med uppe i kommunfullmäktige och klubbades men televerket (eller hade det hunnit bli telia?) sköt ner det vill jag minnas.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

QuickTime!
Kontrar med den kortlivade
Installationsprompt för Microsoft Silverlight med nedladdningsknapp.
 
  • Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Kontrar med den kortlivade
[bild]
Vilket fick mig att tänka på flash, vilket fick mig att tänka på homestarrunner.com. De hade jag glömt bort, men det visar sig att de fortfarande är igång!

https://homestarrunner.com/main1.html

Tyvärr så hittar jag inte någon länk till deras privacy policy längre. Den var bra...
 
Jonas Persson
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

QuickTime!
Logotyp för DivX Video på vit bakgrund.

Som med tiden ersattes av.

Logotyp för Xvid codec med stiliserad fjäril i blått och texten 'Xvid' och 'codec' i blått.
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Jag vet att vi pratat om det tidigare i tråden, så helt bortglömda är de väl inte, men jag trodde inte någon använde matrisskrivare nuförtiden...
Utskrift av dokument med matrisskrivarkvalitet som visar adress och e-postinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag vet att vi pratat om det tidigare i tråden, så helt bortglömda är de väl inte, men jag trodde inte någon använde matrisskrivare nuförtiden...
[bild]
Ahhh minnen....!!!
Utnötta färgband, ljudet av nålarna, pyjamaspapper, dipswitchar, 7 eller 8-bitar ascii, paritet...

/Höghus
 
  • Gilla
tensiden och 6 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Ahhh minnen....!!!
Utnötta färgband, ljudet av nålarna, pyjamaspapper, dipswitchar, 7 eller 8-bitar ascii, paritet...

/Höghus
Japp .... Jag fick en av farsan till Amigan jag hade, den kunde tom skriva ut i fyrfärg... Kändes nästan som magi för en liten knodd...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
men jag trodde inte någon använde matrisskrivare nuförtiden...
Vi har flera på jobbet som används typ dagligen.
Har även mini matrisskrivare i brandlarmcentraler, men hela brandlarmsystemet håller på att bytas ut.
 
”Administrations-tanten” på ett tidigare jobb lyckades skriva ut ett jättestort Word-dokument på den gigantiska och supersnabba matrisskrivaren som bara användes för ekonomisystemet och som stod i ett förråd pga ljudnivån. Efter tre försök frågade hon mig om jag kunde hjälpa henne då hennes dokument inte kom ut på laserskrivaren som det brukade…

Kommer nog aldrig glömma synen när jag öppnade dörren till förrådet där matrisskrivaren stod och skrek som en stucken gris, skrev ett litet hjärta på varje sida och pyjamaspappret stod som en fontän ur skrivaren…. 😂

Jag: Vi får nog beställa mer papper…
Tanten: Mmmm…
 
Redigerat:
  • Haha
  • Wow
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Mynträknare. När man tömde sparbössan, gick till banken/posten och satte in pengarna.
Och bankboken stämplades med nya saldot.

/Höghus

 
  • Gilla
quattro1 och 7 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Mynträknare. När man tömde sparbössan, gick till banken/posten och satte in pengarna.
Och bankboken stämplades med nya saldot.

/Höghus

[video]
Jag sålde kvällsposten fram till för 20år sedan, samlade på mig en rejäl hög mynt och traskade ner till banken och använde deras mynträknare för att sätta in dem.

Under högskoletiden hade studentföreningen många läsk och godisautomater, så man har stått ett antal gånger och kört mynt genom föreningens räknare med.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.