På tal om livsmedel, fryst joskoncentrat brukade vi köpa:

Burk med Donald Duck fryst koncentrerad apelsinjuice.

När försvann den från svenska marknaden?

Vi handlade denna på:

Svartvit bild av Migo-varuhuset i Sverige från 1900-talet med parkerade bilar och flaggor på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som sedan byggdes om till:

Moderna flerbostadshus med affärslägenheter på bottenvåningen, möjlig plats för livsmedelsbutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
På tal om livsmedel, fryst joskoncentrat brukade vi köpa:

[bild]

När försvann den från svenska marknaden?

Vi handlade denna på:

[bild]

Som sedan byggdes om till:

[bild]
Inte säker, men tror att jag själv köpte fryst juice i slutet på 80-talet sist. Inte den på din bild men samma förpackningstyp. Jag tyckte den var godare än Jo koncentrerad.
Innan dess, på 60-70-talet köpte föräldrarna apelsinjuice på konservburk. Sådan där burk utan öppning där man fick stansa hål. Burken hade finsk märkning "Sinaasappelsap" och var lite besk minns jag.

/Höghus
 
Tror jag såg sådan Juice i frysdisken på 90-talet iaf. Var grön va?
 
Tokslut Tokslut skrev:
Tror jag såg sådan Juice i frysdisken på 90-talet iaf. Var grön va?
Jag kommer inte ihåg vilken färg det var, men Kalle Anka var det.
 
Med risk för att det står någonstans tidigare i tråden: Ozonhålet!

Vi pratade på jobbet och gled in på ämnet nu när solen blir starkare och insåg att de som var <30 såg väldigt frågande ut. Lite förvånande, normalt är de allmänbildade men uppenbarligen så verkar detta ha gått samtliga förbi. Blinda får i Chile, sprayburkar som bröt ner ozon. "Jag var inte född då" som en kommenterade. Så vad säger ni som är under 30?
 
  • Gilla
Testarn och 2 till
  • Laddar…
Sne4 Sne4 skrev:
Med risk för att det står någonstans tidigare i tråden: Ozonhålet!

Vi pratade på jobbet och gled in på ämnet nu när solen blir starkare och insåg att de som var <30 såg väldigt frågande ut. Lite förvånande, normalt är de allmänbildade men uppenbarligen så verkar detta ha gått samtliga förbi. Blinda får i Chile, sprayburkar som bröt ner ozon. "Jag var inte född då" som en kommenterade. Så vad säger ni som är under 30?
Samma sak med "skogsdöden" på 80-talet. Den var väldigt i ropet då, precis som klimatförändringar är idag. Efter 10-15 år dog debatten ut.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Inte många som vill diskutera videovåldet nu heller. Var en stor grej - var det på 70- och 80-talet.

Men allting har väl blivit mycket värre sedan dess?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ville inte sossarna förbjuda parabolantenner också, känns 80-tal…
 
M Mats_R skrev:
Samma sak med "skogsdöden" på 80-talet. Den var väldigt i ropet då, precis som klimatförändringar är idag. Efter 10-15 år dog debatten ut.
Nästan som att sakerna man gjorde hade verkan...
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 12 till
  • Laddar…
Mikael_L
J jonaserik skrev:
När jag växte upp, så kom pappa hem med Scaniavox, den hade TV svartvit, skivspelare och en trådbandspelare. Jag glad hade lite pengar och köpte

EP-skiva med Bill Haley & The Comets - Rock Around The Clock​

Den gick nästan dygnet runt och mamma på gränsen till tokig.
Jag kände mig bara tvungen att försöka googla fram någon bild eller så.
Men ingen med trådspelare hittade jag, men dock denna länk med en massa info om märket.
https://radiomuseet.se/smith-scaniavox/
 
M Mats_R skrev:
Samma sak med "skogsdöden" på 80-talet. Den var väldigt i ropet då, precis som klimatförändringar är idag. Efter 10-15 år dog debatten ut.
Skogsdöden och ozonskiktet ledde ju till att bilar och industrier blev renare och man ändrade innehållet i sprayburkar och ac system. Skogsdöd och försuring tror jag faktiskt förbättrades otroligt. Så det var inte bara snack och att man sen glömde problemet utan att det till stor del åtgärdades...
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 10 till
  • Laddar…
Svavelutsläppen var en stor bov för skogsdöd och sånt, det har minskat rejält, mina föräldrar som var växthusodlare märkte då svavlet minskade i tjockoljan som värmde växthusen, för svavlet höll mossan borta från hustakets pannor.

Ironiskt nog så svavelföroreningarna hade en märkbar kylande effekt på klimatet och denna goda miljögärning har resulterat i att klimatförändringen accelererat.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JohanLun skrev:
Skogsdöden och ozonskiktet ledde ju till att bilar och industrier blev renare och man ändrade innehållet i sprayburkar och ac system. Skogsdöd och försuring tror jag faktiskt förbättrades otroligt. Så det var inte bara snack och att man sen glömde problemet utan att det till stor del åtgärdades...
"Skogsdöden" var som begrepp importerat från Tyskland, men drabbade stora områden i många länder, Polen, Tjeckien osv.
Där hade man under senare delen av 70-talet upptäckt att allt större områden av skog rent av dog.
googla på "Waldsterben"
Döda träd i en skog med en ung planta och infälld karta över försurade områden i Europa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta letade sig till Sverige under första halvan av 80-talet, och blev en stor grej här, trots att vi inte egentligen hade några direkta synliga problem.

Jag tror inte att forskarna än idag är överens om orsakerna. Men Svaveldioxid och "surt regn" och försurade marker (och sjöar) är en lågoddsare. Försurade sjöar har både vi I Sverige och länder i Europa upptäckt långt innan, och jobbat med t.ex. kalkning.

Svavelutsläppen från kolkraftverk samt transportsektorn har mer än halverats sedan 80-talet, och är kanske mindre än 1/4 av vad det var på 70-talet (trots en allt större transport och energisektor samtidigt).

Det är troligen den största anledningen till att skogsdöden har stoppats.
Högre krav på hur mycket NOx fordon får släppa ut (och katalysator osv) kan vara en annan orsak.

Så ja, skogsdöden har ramlat bort från vad vi pratar om idag, just för att det skapade problemet är tillräckligt mycket åtgärdat att skogen åtminstone inte dör längre.
Och det gjorde den förövrigt knappt alls i Sverige, men vi var nog oroliga i alla fall.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
det gjorde den förövrigt knappt alls i Sverige
På sina ställen var den rätt illa ute.

Nordost om petrokemiska anläggningen i Stenungsund mådde träden väldigt dåligt i en ganska markerad plym, just i lä från utsläppen.
 
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
"Skogsdöden" var som begrepp importerat från Tyskland, men drabbade stora områden i många länder, Polen, Tjeckien osv.
Där hade man under senare delen av 70-talet upptäckt att allt större områden av skog rent av dog.
googla på "Waldsterben"
[bild]

Detta letade sig till Sverige under första halvan av 80-talet, och blev en stor grej här, trots att vi inte egentligen hade några direkta synliga problem.

Jag tror inte att forskarna än idag är överens om orsakerna. Men Svaveldioxid och "surt regn" och försurade marker (och sjöar) är en lågoddsare. Försurade sjöar har både vi I Sverige och länder i Europa upptäckt långt innan, och jobbat med t.ex. kalkning.

Svavelutsläppen från kolkraftverk samt transportsektorn har mer än halverats sedan 80-talet, och är kanske mindre än 1/4 av vad det var på 70-talet (trots en allt större transport och energisektor samtidigt).

Det är troligen den största anledningen till att skogsdöden har stoppats.
Högre krav på hur mycket NOx fordon får släppa ut (och katalysator osv) kan vara en annan orsak.

Så ja, skogsdöden har ramlat bort från vad vi pratar om idag, just för att det skapade problemet är tillräckligt mycket åtgärdat att skogen åtminstone inte dör längre.
Och det gjorde den förövrigt knappt alls i Sverige, men vi var nog oroliga i alla fall.
Mycket av det här med skogsdödspropagandan kom ju från DDR och som vanligt i detta slutna land fanns ingen möjlighet att vetenskapligt undersöka tillståndet på skogarna. DDR-regimens lakejer visade upp döda skogar men vad som orsakade det var ju oklart. Senare har det vad jag förstår framkommit att det handlade om sena extremt hårda vårfroster på som orsakade dessa skogsskador. Inte blev det bättre av att 80-talsvintrarna som var de kallaste senaste krigsvintrarna. Träd frös sönder. Sen fanns det andra skandaler även i Västtyskland, t ex när man sänkte grundvattenståndet flera meter i Rhendalen och skog dog av detta.

I Sverige hade vi garanterat ingen skogsdöd och de som kunde något om skog eller växtfysiologi rundades av folk som kunde väldigt lite. Det var i grund och botten ett politiskt projekt drivet av opportunister och media.

Det sura regnet har fortsatt sedan dess. pH sjunker stadigt i marken p g a surt nedfall men träd och skog har inga problem med det. Tvärt om håller Europa på att återbeskogas i rask takt. En del av detta handlar ju om att jordbruket har lagts om och att det inte lönar sig att odla små ytor.

P1s vetenskapsredaktion gjorde en god sammanställning om detta vetenskapliga debacle för några år sedan. Jag vet inte om det ligger kvar uppe.
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.