Mina söner 2 och 3 år lämnades obevakade i bygget en kort stund.
På den stunden hann de stoppa ner gud vet hur mycket saker i golvvärmeslangarna som just lagts ner.
Kan säga att de inte är mycket värda just nu......

Har blåst ut ca 30 spånskruvar ur 4 slingor av 6 med tryckluft men hur kan jag vara säker på att inget ligger kvar?
Kortaste slingan är 54 meter och jag har ingen renstråd eller liknande som är så lång.
Någon som har någon ide?

Funderar på om skruvarna flyter ut med vatten om man fyller systemet och spolar innan provtryckningen...

HJÄLP MIG!!!

Så företagsamt av dem! :p

Elektrikertricket med en pappers- eller bomullstuss på en sytråd, och tryckluft för att blåsa igenom den (eller dammsugare för att suga igenom den) borde väl duga för att avgöra om det är tomt. Om det sedan går att spola ur varje slang för sig kan man nog känna sig säker.

Tja ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta när det gäller dessa 2 buspojkar. :eek: När vi hade isolerat färdigt första lagret och muraren hade varit här för att höja skorstenen så drog de 2 busarna in vattenslangen i huset och spolade vatten på varandra.... :mad: Det blev till att slita ut allt av handukar vi ägde och hade, tillika lakan och allt som gick att torka med och försöka få bort överskottet. Som tur var hade vi hunnit lägga ut OSB-skivor som provisoriskt golv vilket troligtvis räddade det mesta av bjälklagsullen. Men de var inte mycket värda då heller... Barnen alltså...

Björntråd på 100m rulle, finns det?
Allt är värt att testa känns det som.
Har inte någon lust att riva upp 400 m slang och byta den för att det kanske sitter en skruv någonstans.
Har under kvällen kört tryckluft från båda håll i alla slingor mycket och länge och det känns tomt i slangarna, men som sagt, säker kan jag inte vara.

Fick ett tips om att testa med typ regeldetektor, spikdetektor eller nåt liknande och följa slangarna men vet inte om det kan funka. Det sitter ju rätt tätt med spik och skruv runt plåtarna och i glesen...

Jag lider med dig och förstår precis, har själv änglar 2 och 4 som är väldigt företagsamma så det räcker, speciellt 2-åringen är extrem att hitta på saker, jag undra var han fått den genen ifrån :rolleyes:

Detektor är nog ingen ide pga armering och annat

Blåsa/trycka en tråd genom slangen och dra igenom och sedan spola vatten med rejält tryck då kan ni känna er säker på att allt är ute och det är rent

/R

C
En sytrådsrulle brukar det väl vara typ 900 meter på? eller har jag drömt det?

cheetah1 skrev:
En sytrådsrulle brukar det väl vara typ 900 meter på? eller har jag drömt det?
Det är nog en dröm, ja.

100 yards = 91 meter är vanligt.
Mölnlycke Grizzly, stark tråd, 150 meter på en rulle.
Skittråd 500 meter på en rulle.
Sedan finns det väl proffsstorlekar också förstås...

//KoW

Kör igenom en plastkula från soft-airgun eller liknande plastkula. Om den går igenom lär det inte sitta spik ivägen.

C
Går det kanske att lysa med en lampa under slangen och se om det lyser igenom? Eller det kanske det inte gör?

BAS: Och om plastkulen inte går igenom så vet man att nu sitter en spånskruv och en plastkula väl ihopkilade med varandra nånstans i slangen.:)

Tips: Blås igenom en björntråd genom slangen, använd tryckluft i ena änden och en dammsugare i den andra änden. Försök utan papperstuss. När tråden är igenom så knyt fast något som nästan fyller upp röret men ända mjukt och fint kan gå igenom böjar och annat, kanske en mutter eller liknande, Knyt också en ny tråd i muttern så att du kan dra den tillbaka om den verkar fastna. Dra försiktigt igenom och ryck inte om det går trögt, dra i så fall tillbaka muttern och prova med en mindre mutter eller liknande.

DEt bästa är att suga igenom tråden. Suger man så håller sig tråden aslltid i mitten av röret men trycker man med luft fladdrar den bara omkring och kan korva sig i röret.

När du fått igenom tråden så fäster du din lilla men super starka magnet som du varit och köpt och sen får du börja fiska

Tack för alla smarta tips! Har inte fått ut något mer så det borde vara tomt.
Lysa med ficklampa gör ingen nytta då slangen är blå.
Jag har sugit igenom tråd och när den aldrig kom fram (150m grizzly i 54 m slinga) tryckte jag till med tryckluften och sen var den trådrullen förbrukad. hehe
Gick inte att dra i tråden för att få ut den igen så jag knöt fast en bit isolering och blåste den genom slingan.
Håller nu tummarna för att det verkligen är tomt och OM det nu skulle vara något skit kvar att det flyter med ut när röris spolar slangarna innan provtryckningen.

Fick mig dock ett litet fniss när jag igår skulle trycka upp gipsen i taket och klev upp på stegen med skruvdragaren i högsta hugg. I översta installationsutrymmet satt en spånskruv inskjuten i plasten. Snacka om att det flög skruvar i bygget när vi blåste slangarna!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.