1 191 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Säker förvaring av gammal ytterpanel?
Hej, ursäktar mig i förväg om jag hamnat i fel forumdel.
Jag bytte en del stående z-panel i somras. Originalpanelen är inte av standardmått, så eftersom andra delar av huset kan på sikt behöva byta någon panel här och där tänkte vi att vi av det vi rivit loss sparar en del panelbrädor som fortfarande är OK så vi har ett litet "lager" att ta av originalpanelen utan att behöva måttbeställa och specialsåga nya paneler när det är dags att byta.
Jag har undrat var jag bäst kan förvara dessa original panelbrädor på säkrast sätt, på obestämd tid, utan att de slår sig eller börjar mögla/förstörs?
Jag har ett flerbilsgarage med fyra väggar och tak, som visserligen står kallt, men blir uppvärmt några få plusgrader av bilar som kommer och går under vintertid. Ovanför min bilplats har jag spånskivor med en del plats över där man kan förvara grejer.
Jag tänkte lägga brädorna där rakt av. Är det en bra eller dålig idé? Ska man bunta ihop brädorna på något sätt? Ska de stå på något (och inte direkt på spånskivan), eller spelar det ingen roll?
Det handlar om 15-20 brädor.
Jag bytte en del stående z-panel i somras. Originalpanelen är inte av standardmått, så eftersom andra delar av huset kan på sikt behöva byta någon panel här och där tänkte vi att vi av det vi rivit loss sparar en del panelbrädor som fortfarande är OK så vi har ett litet "lager" att ta av originalpanelen utan att behöva måttbeställa och specialsåga nya paneler när det är dags att byta.
Jag har undrat var jag bäst kan förvara dessa original panelbrädor på säkrast sätt, på obestämd tid, utan att de slår sig eller börjar mögla/förstörs?
Jag har ett flerbilsgarage med fyra väggar och tak, som visserligen står kallt, men blir uppvärmt några få plusgrader av bilar som kommer och går under vintertid. Ovanför min bilplats har jag spånskivor med en del plats över där man kan förvara grejer.
Jag tänkte lägga brädorna där rakt av. Är det en bra eller dålig idé? Ska man bunta ihop brädorna på något sätt? Ska de stå på något (och inte direkt på spånskivan), eller spelar det ingen roll?
Det handlar om 15-20 brädor.
Det låter som en bra förvaring. Lägg något under mot spånskivan på tre ställen. Är det helt torra brädor kan du lägga dem på hög i 2-3 staplar, men är de minsta fuktiga bör då lägga något tunt (ca 10mm) mellan varje lager. Har du möjligt att sätta ett spännband eller liknanden bunten i varje ända, så kan de aldrig slå sig. Finns risk för det annars när de torkar upp.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
På skivorna lägger du ut strö ( mindre bitar av brädor ) med cirka 0,5 m mellanrum, längre kan gör att .panelen kroknar. Ta 5 i bredd och två lager sen strö igen, nästa varv lika osv. Lägg gärna på sista skiftet panelen, med baksida upp så blir det inget damm och annat skit på framsidan som fastnar. Kan ligga i många år så
Klicka här för att svara
