Jag hade tänkt att jag skulle måla om direkt på sågspånetapeten. Men den har börjat lossna på sina ställen. Bakom set det lite olika ut beroende på var tapeten sitter.

Ska man kunna måla rakt på och spackla där det behövs eller ska man behöva ta bort skalet? Vad behöver man isåfall göra under skalet? För man kan väl inte måla direkt på väggen under skalet?

• Finger drar bort lager av murket material, avslöjar underliggande brunt lager, nära en ljusarmatur i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite längre ner här ser det ut såhär. Inte riktigt som det andra stället.

• Vertikal spricka i en vit vägg visar inre lager och strukturell skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan smäcka på renoveringstapet eller renoveringsgips över alltihopa, så får du en ny slät yta som du kan göra vad du vill med sen.

(Av någon anledning framkallar ordet ”renoveringsgips” svåra paroxsysmer hos vissa användare här på forumet, men jag har använt sådant med gott resultat. Var beredd på lite läsarstorm dock.)

ricebridge ricebridge skrev:
Av någon anledning framkallar ordet ”renoveringsgips” svåra paroxsysmer hos vissa användare här på forumet, men jag har använt sådant med gott resultat. Var beredd på lite läsarstorm dock
Skillnaden mot andra gipsskivor är väl bara att den blott är 6 mm tjock.
Och det fungerar ju utmärkt att sätta upp, med lim, skruv och eller spik, utanpå en gammal väggyta.
Om man inte har några krav att den nya skivan skall bära några laster, och underlaget är hyfsat plant.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.