Jag trodde inte det skulle vara svårt att hitta sådana grejer, läste om detta på Matthias Wandels hemsida:
https://woodgears.ca/shop-tricks/dado.html

Jag skulle gärna vilja hitta klingor som har flata tänder, men hittar bara de vanliga ATB klingorna. När man läser vad amerikanare säger verkar dom flesta klyvklingor där vara flata och funkar då bra som en improviserad dado, fast man får köra många gånger, det är så jag arbetar för tillfället men jag får ju inte flata ytor på botten av skåran...

Jag inte om att stacka dom som han gör, men ett blad i gången vore en stor förbättring för mig. Bara jag skulle hitta dom, kollat på biltema, k-rauta. motonet, osv, de vanliga affärerna här där jag är. Får gärna vara 20mm centrumhål också men 30mm går.

Lämna klingan för slipning och ange 0° på lutningen av tandtoppen.

Protte

slacker skrev:
Den här tråden var ju på tapeten för ett tag sedan....

[länk]
Jo men jag vill inte ha en dadoklinga, min såg tar inte en sådan heller. Därför tänkte jag en klyvklinga och jag trodde att vi nu var såpass civiliserade som kanadensarna och man kunde få tag i en klinga med flat tand, vilket verkar vara standard på klyvklingorna där borta, men inte här.

Att skicka på slipning är ju dyrt och inget man kan göra med billiga klingor som han verkar kunna köpa för småpengar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.