var köper man lämplig sågklinga för gips till en festool sånksåg??
finns det billigare variant änn festools egna som dunkar i sågen??

Biltema har en billig klinga som passar ts 55
Men jag måste fråga, varför ska du såga gips med den :confused:

Vill du verkligen grisa ner din sänksåg med gips? Det blir rejält "vitt" överallt, säkert in i maskinens motor också. Jag skulle inte göra det, men om du nu ändå vill det så antar jag att vilken klinga som helst fungerar eftersom en rits och "handknäck" fungerar.

Näe, usch var snäll mot din festool och använd något annat istället... :)

Ja, eftersom du tänker köra sänksåg så är det väl frågan om raka snitt?
Då funkar det bäst att ta en mattkniv (eller annat någorlunda vasst föremål) och skära igenom pappen på ena sidan. Sedan är det bara att "knäcka till", vips har man ett rent och snyggt snitt.

Det slog mig precis att det kanske är så att gipset redan sitter på väggen? Jag hade själv en gång behov av att köra upp en 5cm bred "ränna" i en gipsvägg. Ena sidan körde jag faktiskt med cirkelsåg - det gör jag inte om. J-vlar vad det dammade. Jag försökte fixa tvärdrag för att överhuvudtaget kunna andas och då såg det ut som om det var en större eldsvåda som det rök ut genom fönstret.

Efter att ha tagit en funderare så satte jag en 50mm hålsåg på borrmaskinen och körde upp nästa vägg nästan dammfritt. Måste kanterna vara helt jämna så går det nog bra att jämna till med kniv och linjal efteråt.

När jag skulle köra upp diverse hål och rännor till TV och ljudanläggning i vardagsrummet för lite sedan så körde jag med Bosch "Multimaster". Med maskinen i ena handen och dammsugaren i den andra så var det ganska rumsrent. Detta fungerade faktiskt utmärkt. Är det längre snitt som skall göras så rekommenderar jag att du sätter någon slags riktbräda utanpå väggen så du kan stödja sågbladet mot denna. Annars kör man lätt på sniskan.

Använd den vanliga klingan som är till trägolv eller liknande, jag tror den har 48 tänder eller nått. Jag har sågat gips till ett helt hus med ts 55an utan att behöva byta klinga det funkar bättre än man tror. Använd dammsugare och framför allt linjalen som tillhör systemet så kan man lyckas kanon med passning och fina snitt och det skräpar inte ner lika mycket som nr man skär med kniv. Det kan inte bli bättre...

jerk skrev:
Jag har sågat gips till ett helt hus med ts 55an utan att behöva byta klinga det funkar bättre än man tror.
Har du provat såga i trä efter med klingan? :rolleyes:

Ja jag är inne på hus nr två nu och har sedan jag köpte en hel det festool prylar i början av hus nr ett skickat mina klingor på slip en gång vardera. Då kan tilläggas att jag naggat nån enstaka skruvskalle som man svär över när det gnistrar. Men jag vidhåller fast att det kanske låter konstigt men det funkar över förväntan att såga gips. Det skämmer mindre än man tror, gipset är för mjukt. I första huset använde vi fermacell som är 120'90 cm format, då sågade jag nog i genomsnitt nått snitt i varannan skiva innan huset var klart. Det han nog bli ca 250 kvm gips. Därefter skickade jag klingan på slip. Då kan tilläggas att jag under tiden använde sågen till allt annat som golvläggning och kapning av virke under tiden.

Om jag får gissa lite vilt så är det kanske inte så konstigt om gips inte tar så hårt på klingan egentligen.

Gipset i plattorna är ju ganska så mjukt, det är inget som behöver kapas av som i tex trä där fibrerna skall skäras av. Gipset snarare puttas undan av tänderna och därmed så slits inte eggen så mycket. Eftersom materialet lätt puttas undan så blir det kanske inte heller mycket till värmeutveckling.

Festool sänksåg på 3:an, linjalen och sugen kopplad... Bättre gipsarbetsverktyg finns inte. Inte ett gipsdammkorn!

Mikael_L
Jag skulle inte vara så orolig för klingan som för lager, motor och annan mekanik i sågen ! :(

Är jag tvungen att såga gips, så har jag en Alpha tools sticksåg och en toolmate cirkelsåg, som tillsammans kostat mindre än en enda festool cirkelsågklinga.

Men annars brukar man ju ritsa i gipset och sen knäcka.
Men ett urtag för t.ex. fönster/dörr får man väl såga korta snittet och sen knäcka långa. Rörgenomföringar får man väl sticksåga.

edit:
Fast har man såpass bra dammsugning så det inte blir något gipsdamm utom i dammsugaren så bör det väl vara OK även med en dyr finmaskin.

Festools midisug. Kan se ett litet vitt lager i nåt hörn av klingans skyddkåpa efter sågning, annars ser det rent ut.

Men visst, skulle väl inte rekommendera att köra det som enda gipshanteringsverktyg. Kniv och tumstock är dessutom bra mycket snabbare!

enligt festool så är det inga problem med att såga gips med ts55 . har för mig att man ska använda universalklingan . även deras fräsar har stål som man ska använda till gips skivor , det är 45 och 90 graders stål

Naturligtvis går det bra att skära och knäcka men om man vill ta fler skivor på en gång så kan man såga 3 skivor samtidigt med 55:an eller fyra om man knäcker sista. Jag använde gipshögen som arbetsbord och ställde in sänksågen på lagom djup och med linjal och damsugare så funkar det kanon. Om man skall klä fönstersmygar med gips så går det ganska fort och smidigt att såga lagom breda gips remsor i förväg.

Du menar 5 skivor varav den femte får knäckas för hand?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.