15 274 läst ·
18 svar
15k läst
18 svar
Sågbord / stativ. Rådgivning önskas (och ett par frågor)
Sida 1 av 2
Hej,
Ursäkta det långa och något flummiga inlägget
Har precis beställt en Metabo KGS 216 och håller nu på och letar efter ett lämpligt sågbord till denna. Jag kommer främst att använda sågen hemma på tomten för div byggen och ibland frakta den till vänner för att hjälpa till där.
Jag har kikat på allt från Clas Ohlsons bord för 899kr till Dewalt DE7023.
Dewaltbordet är riktigt lockande, känns stabilt och är riktigt långt (även om jag skulle önska att det var billigare och något kortare i "hopfällt" läge).
Ett par funderingar kring det DE7023.
Så vitt jag förstår det så går det inte att höja/sänka sidostöden, stämmer detta?
I så fall, har alla sågar en "standardhöjd" som linjerar med sidostöden? Vore ju lite olyckligt om brädorna inte ligger plant gentemot sågen.
Någon som har ett tips på vart jag kan hitta det bordet till bäst pris? Jag har letat runt i butiker och på nätet och det billigaste jag hamnat på är 2.200-2.300 inkl frakt.
Övriga bord jag tittat på är (rekommenderar ni något över de andra?):
- Ett Kellen och ett Power Craft hos COOP. Borden är i princip identiska med ett som Jula också säljer (rätt stort/klumpigt med tre strömkontakter integrerade i bordet). Vikt okänd. Längd ca 295cm. Kostar 1.400-1.500.
- Kellen hos COOP. Ett smidigare och lättare (16kg) bord, som är 2.5m. Kostar 1.350.
- Ryobi RLS01 hos K-Rauta. 22kg, 2.9m. Kostar 1.399
- Birka Tools hos Swedol. 17kg, 3.75m. Kostar 1.748
- Dewalt DE7033-XJ hos Beijer. Vikt okänd. 2.5m Kostar 1.750.
- Noname hos Clas Ohlson (har inte sett det "live"). 22kg, 2.9m. Kostar 899.
- Hitachi / Niko 010 hos toolab.se. 18kg, 3.75m. Kostar 1.824 inkl frakt.
Min smärtgräns går väl runt 1.500-2.000 någonstans.
Har precis beställt en Metabo KGS 216 och håller nu på och letar efter ett lämpligt sågbord till denna. Jag kommer främst att använda sågen hemma på tomten för div byggen och ibland frakta den till vänner för att hjälpa till där.
Dewaltbordet är riktigt lockande, känns stabilt och är riktigt långt (även om jag skulle önska att det var billigare och något kortare i "hopfällt" läge).
Så vitt jag förstår det så går det inte att höja/sänka sidostöden, stämmer detta?
I så fall, har alla sågar en "standardhöjd" som linjerar med sidostöden? Vore ju lite olyckligt om brädorna inte ligger plant gentemot sågen.
Någon som har ett tips på vart jag kan hitta det bordet till bäst pris? Jag har letat runt i butiker och på nätet och det billigaste jag hamnat på är 2.200-2.300 inkl frakt.
- Ett Kellen och ett Power Craft hos COOP. Borden är i princip identiska med ett som Jula också säljer (rätt stort/klumpigt med tre strömkontakter integrerade i bordet). Vikt okänd. Längd ca 295cm. Kostar 1.400-1.500.
- Kellen hos COOP. Ett smidigare och lättare (16kg) bord, som är 2.5m. Kostar 1.350.
Redigerat:
Det går visst att höja sidostöden på sågbänken DeWalt DE7023. I alla fall på mitt som har några år på nacken. I bottenläget passar de perfekt till min såg DW707 och de kan höjas ca. 5 cm. Är för övrigt mycket nöjd med sågbänken men har ingen större erfarenhet av andra modeller.
TNBD skrev:Hej,
Jag köpte precis en kap/såg med stativ, hitachi c8fse med ett niko 010.
Stativet är riktigt stadigt så det rekomenderasd^_^b
Jag tror Birka Tools och Niko-bordet är samma bord.
Och dessutom den sågbänk jag själv har.
Jag är nöjd med:
+ Längden (kalas med långa ämnen, och det kunde faktiskt få varit någon enstaka dm längre).
+ Vikten
Missnöjd är jag med några småsaker, dvs jag är på långa vägar inte tokirriterad.
- Att stöden lätt vickar lite om man lägger tunga reglar över dom. (det mest irriterande, och jag tror t.ex. Kellen och ett likadant/liknande best-tools inte kan vicka så pga konstruktionen.)
- Allmänna smågrejer, plastfötterna stannar kvar i gräsmattan ibland när man lyfter bort bordet (dom kan limmas eller popnitas, men det borde tillverkaren gjort åt mig), att den runda ploppen i handtagen för såghållaren ibland ramlar loss, att en del skruvar har vibrerat loss och måste skruvas fast igen (jag måste köpa mig lite loctite skruvlåsning, men återigen, varför jag och inte tillverkaren).
- sågen ramlar ner på golvet bakom bordet när man lossar handtagen, om man inte gör rätt, dvs låser såghuvudet längst fram först.
- Att bordet är långt och jobbigt när man ska ta det i en trapp, i trånga utrymmen samt när det ska lagras. Men det var ju en fördel också, så egentligen har jag bara lösningen att man borde ha två bord.
Jag köpte mitt på en kampanj och gav såvitt jag minns typ 1300:- nåt, dvs prisvärt.
För det ordinarie-priset det betingar idag skulle jag nog först kolla av marknaden och försöka hitta ett med stabilare materialstöd, för samma eller något mer pengar.
Och dessutom den sågbänk jag själv har.
Jag är nöjd med:
+ Längden (kalas med långa ämnen, och det kunde faktiskt få varit någon enstaka dm längre).
+ Vikten
Missnöjd är jag med några småsaker, dvs jag är på långa vägar inte tokirriterad.
- Att stöden lätt vickar lite om man lägger tunga reglar över dom. (det mest irriterande, och jag tror t.ex. Kellen och ett likadant/liknande best-tools inte kan vicka så pga konstruktionen.)
- Allmänna smågrejer, plastfötterna stannar kvar i gräsmattan ibland när man lyfter bort bordet (dom kan limmas eller popnitas, men det borde tillverkaren gjort åt mig), att den runda ploppen i handtagen för såghållaren ibland ramlar loss, att en del skruvar har vibrerat loss och måste skruvas fast igen (jag måste köpa mig lite loctite skruvlåsning, men återigen, varför jag och inte tillverkaren).
- sågen ramlar ner på golvet bakom bordet när man lossar handtagen, om man inte gör rätt, dvs låser såghuvudet längst fram först.
- Att bordet är långt och jobbigt när man ska ta det i en trapp, i trånga utrymmen samt när det ska lagras. Men det var ju en fördel också, så egentligen har jag bara lösningen att man borde ha två bord.
Jag köpte mitt på en kampanj och gav såvitt jag minns typ 1300:- nåt, dvs prisvärt.
För det ordinarie-priset det betingar idag skulle jag nog först kolla av marknaden och försöka hitta ett med stabilare materialstöd, för samma eller något mer pengar.
Produkter som diskuteras: "skruvlåsning"
Skruvlåsningslim
Skruvlåsningslim är utformade för att säkra och försegla bultar, muttrar och skruvar för att förhindra lossning, läckage och korrosion. Dessa är perfekta för tillämpningar där det finns höga vibrationer som kan leda till att
Läs mer
Nu har jag inte känt på det i verkligheten men vad tror du om clasohlson bordet som liknar bosch gta 2500w. Hittar det inte på hemsidan men finns i katalogen. Eftersom du ska flytta det kan det var skönt med hjul. Tror det låg runt 1400:-
Just Bosch GTA var inte med i listan. Den långa GTAn är bra.katos skrev:
--- Mats ---
Bosch GTA3700 och 3800 är stabila bord.
http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=134
http://www.toolab.se/?item_id=0601B24000
(3700 är föregångare till 3800)
http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=134
http://www.toolab.se/?item_id=0601B24000
(3700 är föregångare till 3800)
Tack för alla svar...Jag ska ta en ny titt på Dewalt bordet och även kika på motsvarande Boschbord (även om det känns som att båda är i dyraste laget).
Jag vet inte om jag blev något klokare, men jag har definitivt fått mer att tänka på!
Jag vet inte om jag blev något klokare, men jag har definitivt fått mer att tänka på!
Nu såg jag att Lindarn hade riktigt bra pris på Dewaltbordet och om jag passar på att köpa lite annat som jag behöver samtidigt, så slipper jag frakten (över 2.000).
Tror jag har sett Lindarn figurera i andra trådar, så jag antar att det är ett ok ställe att handla ifrån?
Tror jag har sett Lindarn figurera i andra trådar, så jag antar att det är ett ok ställe att handla ifrån?
Jag beställde mig ett sågbord för 1495kr igår från duab-huset , det finns även här http://www.verktygsboden.se/?id=69436 för en hundring billigare men de hade inte den sticksågen jag ville ha... tror att jag har sett det på bild men en såg monterad på forumet.