4 159 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Sågblad - tips önskas
Det blev en blå sticksåg, en 135a.
Nu skulle jag vilja ha lite tips på sågblad. Jag kommer främst använda den till trä; socklar, MDF, bänkskivor, täcksidor(kök) osv.
Vore ju iofs bra att ha ngt metallblad om det skulle behövas.
- Är det sk laminatblad som används till täcksidor?
- Vart köper ni blad ifrån? (ebay?)
- Köper ni lösa blad eller blandade set om 5-10st?
Specificera gärna produktnamn och inköpsställe
tack
Nu skulle jag vilja ha lite tips på sågblad. Jag kommer främst använda den till trä; socklar, MDF, bänkskivor, täcksidor(kök) osv.
Vore ju iofs bra att ha ngt metallblad om det skulle behövas.
- Är det sk laminatblad som används till täcksidor?
- Vart köper ni blad ifrån? (ebay?)
- Köper ni lösa blad eller blandade set om 5-10st?
Specificera gärna produktnamn och inköpsställe
tack
Min erfarenhet är att blad från Bosch och Festool är bra.
Bauhaus har ett eget märke som jag inte minns namnet på. De håller ungefär samma priser som märkesblad, men kvaliteten varierar kraftigt. Många gånger har de varit bra och andra gånger riktigt dåliga.
Bauhaus har ett eget märke som jag inte minns namnet på. De håller ungefär samma priser som märkesblad, men kvaliteten varierar kraftigt. Många gånger har de varit bra och andra gånger riktigt dåliga.
När jag sågar täcksidor osv kör jag med cirkelsågen och en fintandad klinga, men det går säkert lika bra med stickis och ett anhåll.apan skrev:Det blev en blå sticksåg, en 135a.
Nu skulle jag vilja ha lite tips på sågblad. Jag kommer främst använda den till trä; socklar, MDF, bänkskivor, täcksidor(kök) osv.
Vore ju iofs bra att ha ngt metallblad om det skulle behövas.
- Är det sk laminatblad som används till täcksidor?
- Vart köper ni blad ifrån? (ebay?)
- Köper ni lösa blad eller blandade set om 5-10st?
Specificera gärna produktnamn och inköpsställe
tack
På bosch's hemsida så finns en databas över alla sticksågsblad som finns samt vad de är ämnade till. Det är en djungel..
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...ision=zub&language=sv-SE&ccat_id=8459
Mitt tips är att börja med ett paket hyfsade blad, med blandad kompott, järn, trä osv. Exemeplvi ÖB har ett paket bosch-blad med typ 8-10 blad för 69 kr. Detta är extremt prisvärt. De är inte de bästa bladen, men priset är mycket bra. Köp sedan efter behov riktigt fina blad för de olika material du skall såga. Själv gillar jag makitas blad, fast det är garanterat finns fler som gör jättefina blad.
Kom ihåg att det är på undersidan som det fina snittet blir.
//Daniel
Kom ihåg att det är på undersidan som det fina snittet blir.
//Daniel
Grattis till den kanske bästa stickisen i världen.
Håller med om Festo's och Bosch's men kolla även på Sandvik's klingor, de är grymt bra. Makitas har jag inte provat men är däremot inte imponerad av DW's.
/Kent
Håller med om Festo's och Bosch's men kolla även på Sandvik's klingor, de är grymt bra. Makitas har jag inte provat men är däremot inte imponerad av DW's.
/Kent
hur står det till med fästen på bladen?
Har hört många olika tillverkare nämnas och gissar då att dem har samma fäste?
Eller är det så att dem passar ändå?
Jag jag testsågat idag (fick sågen från duab igår)med bladen som följde med, testade glidskon med "spjälkskyddet" (?). Testade de olika pendelinställningarnas påverkan på snittet. Sågade i regel och hyllplan till köksskåp. Med rätt blad och inställning blev det perfekta splitterfria snitt.
Riktigt häftigt! Jag är så nöjd.
Har hört många olika tillverkare nämnas och gissar då att dem har samma fäste?
Eller är det så att dem passar ändå?
Jag jag testsågat idag (fick sågen från duab igår)med bladen som följde med, testade glidskon med "spjälkskyddet" (?). Testade de olika pendelinställningarnas påverkan på snittet. Sågade i regel och hyllplan till köksskåp. Med rätt blad och inställning blev det perfekta splitterfria snitt.
Riktigt häftigt! Jag är så nöjd.
Härligt att du är nöjd, är som kent sa en av världens bästa stickisar 
Angående blad så kan jag bara hålla med om att festools eller boschs blad är väldigt bra.
Här har du en liten sammanställning av festools blad, mycket prisvärda
Festool Sticksågsblad
Det är det fästet du skall ha som är på festos bilder, precis samma som på de blad som kom med sågen. Det finns även en annan variant med rak hals och som har ett litet hål högst upp på bladet, dessa skall du inte ha!
Önskar många lyckliga snickar-timmar med din nya maskin
/Andreas
Angående blad så kan jag bara hålla med om att festools eller boschs blad är väldigt bra.
Här har du en liten sammanställning av festools blad, mycket prisvärda
Festool Sticksågsblad
Det är det fästet du skall ha som är på festos bilder, precis samma som på de blad som kom med sågen. Det finns även en annan variant med rak hals och som har ett litet hål högst upp på bladet, dessa skall du inte ha!
Önskar många lyckliga snickar-timmar med din nya maskin
/Andreas
Om du är imponerad nu så vänta tills du kapar 20 mm stål med den *ler* Det blev faktiskt ett av min gamla Bosch's första uppdrag (föregångaren till föregångaren till din *s*) och tja, det tog "någon" minut men noll problem och ja sågen tål det lätt.
Mitt splitterskydd försvann nog första eller andra dagen, man ser liksom inte var de finns ju så... men jag har inte saknat det direkt utan man tar det lite lugnt istället och sågar med den fula sidan mot sågen och tejpar om det är noggrant. För riktigt fina snitt så minska pendling till två eller ett och ta finare blad med. I t ex stål så är det oftast läge ett som gäller, ingen pendling alls nöter nästan bara på klingorna så all skärpa försvinner och sen så är skärolja mer än bra.
/Kent
Mitt splitterskydd försvann nog första eller andra dagen, man ser liksom inte var de finns ju så... men jag har inte saknat det direkt utan man tar det lite lugnt istället och sågar med den fula sidan mot sågen och tejpar om det är noggrant. För riktigt fina snitt så minska pendling till två eller ett och ta finare blad med. I t ex stål så är det oftast läge ett som gäller, ingen pendling alls nöter nästan bara på klingorna så all skärpa försvinner och sen så är skärolja mer än bra.
/Kent
Som många har skrivit så finns det många olika märke och prisklasser men jag har köppt billigast möjliga på ÖB. Sedan har jag ett "dyrare" blad liggandes som jag kör med då det är mycket noga med att det blir fint och man kan försäkra sig om att det INTE finns en massa spik och sånt som gör byggandet surt för en.
Klicka här för att svara
