8 000 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Sågblad till Bosch PMF 180E
Sida 1 av 2
Hej,
Håller på att såga ekparkett på betongplatta och när bladen går i plattan så filas tänderna bort helt. Inte kul att köpa ett nytt blad för 250 spänn och köra slut det på tio minuter.
Läste att tillbehören till motsvarande apparat hos Jula kanske skulle funka. Om man borrade upp lite fler hål så att bladen passar på PMF 180?
Någon som har provat detta?
Håller på att såga ekparkett på betongplatta och när bladen går i plattan så filas tänderna bort helt. Inte kul att köpa ett nytt blad för 250 spänn och köra slut det på tio minuter.
Läste att tillbehören till motsvarande apparat hos Jula kanske skulle funka. Om man borrade upp lite fler hål så att bladen passar på PMF 180?
Någon som har provat detta?
Tror att dessa skall passa. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=140569225 Och ett "SÅGBLAD 34 MM FÖR TRÄ OCH SPIK" kostar 49 pix.
CO-bladen funkar inte kan jag meddela, q(;^ows skrev:
/f
Som redan bekräftats funkar inte CO-bladen. Men det är VÄLDIGT nära. Det är så nära att man måste försöka flera gånger för att se om det verkligen inte passar. Om man kan borra upp hålen med lite precision...
Daniel_N: Jepp det blir att skära mattan nu när jag sågar med dyra blad igen.
Daniel_N: Jepp det blir att skära mattan nu när jag sågar med dyra blad igen.
Jag har köpt såna och de är garanterat samma som original Bosch, eller åtminstone gjorda i samma fabrik, kanske andrahandssortering. Samma typ av förpackning och till och med samma etsning på bladet. Den enda skillnaden jag har märkt är en lite sämre blånering på bladen mot original. Köprekommendation!:wow:J.B. skrev:
Jag citerar mig själv från en annan tråd om sågblad:
"Jag var inne på Bauhaus och köpt ett Craftomat-blad igår, för "wood"-bladet tog dom 90 kr, för exakt samma blad med Bosch på tog dom 149 kr.
Kombibladet tog dom 149 kr för för ett Craftomat och 189 kr för ett Bosch så det var skillnad på prisskillnaden."
/f
"Jag var inne på Bauhaus och köpt ett Craftomat-blad igår, för "wood"-bladet tog dom 90 kr, för exakt samma blad med Bosch på tog dom 149 kr.
Kombibladet tog dom 149 kr för för ett Craftomat och 189 kr för ett Bosch så det var skillnad på prisskillnaden."
/f
Det där bladet är mjukt som flytande tenn. Trycker man lite går de av så jag vet inte om det är så prisvärt egentligen. Feins original har jag inte lyckats ha sönder förutom halvcirkeln som är väldigt hård och spröd.Grop skrev:
Vad TS kan göra är att skaffa sig en halvcirkel och offra ena sidan av cirkeln när det närmar sig betongen och vända på till den vassa sidan när det är träet som ska sågas.
Dessutom är en cirkel eller halvcirkel betydligt enklare att hantera och raka snitt blir en barnlek.
Min erfarenhet är att halvcirkeln har på tok för fina tänder och därmed väldigt låg avverkning. Kör man med de vanliga träbladen så går saker och ting ruskigt mycket snabbare. Nu har väl iofs TS löst sitt problem men det man kan göra är ju att vara noga med sågdjupet och köra nästan hela vägen ner med ett fint blad och sedan ta det sista med ett skadat blad.
Ja halvcirkeln är ju egentligen för både metall och trä. Jämför man halvcirkeln med motsvarande traditionellt blad för metall och trä går det fortare med halvcirkeln, annars är ett blad avsedd för trä snabbast i trä