14 670 läst ·
32 svar
15k läst
32 svar
Sågbänk hemmabygge
Ett par saker till som jag ser att du saknar, antingen medvetet eller omedvetet, är en rad eller två med distanser på benen som låter dig spänna fast virke på sidan av bänken i rät vinkel. Lite av samma anledning hade jag valt att sätta dit en offerbräda under varje bock, dels för att få en känd höjd att ställa virke mot, dels för att lyfta upp sagda virke från marken och dels för att skydda bänken mot underlaget. Skruvas de fast ovanifrån så kan man byta dem med hjälp av transorthjulens lyfthöjd utan att behöva välta/palla upp bänken.
Genom att flytta ut bordssågen till högra kanten och montera kapsågen på motsatt sida, så kommer du kunna klyva brädor och använda släde utan att ta ner kapsågen. Så har jag i min verkstad, ska se om jag hittar nån bild...
Nu är bygget officiellt påbörjat.
LIte modifikationer har skett: Kap- gersågen har flyttat lite åt sidan för att ge lite mer plats åt bordssågen när den är uppfälld. Benen har flyttat ut så att de ligger i linje med framkant med bänkskivan, detta för att underlätta olika former av fastspänning.
Hjulen har flyttats ner för att de mer markfrigång (8 cm ca?), och jag tror att jag kommer att kapa de mittersta benen så att endast de fyra hörnbenen nuddar marken.
Fyra ben är tillsågade och redo för montering (passar på att träna mig i användandet av japansåg och stämjärn):
LIte modifikationer har skett: Kap- gersågen har flyttat lite åt sidan för att ge lite mer plats åt bordssågen när den är uppfälld. Benen har flyttat ut så att de ligger i linje med framkant med bänkskivan, detta för att underlätta olika former av fastspänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hjulen har flyttats ner för att de mer markfrigång (8 cm ca?), och jag tror att jag kommer att kapa de mittersta benen så att endast de fyra hörnbenen nuddar marken.
Fyra ben är tillsågade och redo för montering (passar på att träna mig i användandet av japansåg och stämjärn):
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 4 490 inlägg
Gör hyllorna av tätt nät så samlar det inte damm.
Nu är den nästan färdig, att alla fall i den mest grundläggande formen - den behövdes sättas i bruk snarast möjligt.
Hjul och hyllor saknas, och fräsbordsinsatsen till klyvsågen ska fortfarande monteras. Med de behöver jag inte ännu.
Hjul och hyllor saknas, och fräsbordsinsatsen till klyvsågen ska fortfarande monteras. Med de behöver jag inte ännu.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snyggt!A arkTecko skrev:
Ser rejäl och praktisk ut. Nu får du bygga snickarverkstad runt om den för den går väl inte att lyfta?!
Nu har även fräsinsatsen kommit på plats och bänken är satt i bruk! Lite pyssel saknas, men det får vänta tills husbygget är färdigt och den kan flytta inomhus.
Kapsågen går enkelt att fälla ner eller upp, så inga problem att växla fram och tillbaka.
Fräsbordet är en insats från Sauter specialanpassad för Bosch-sågen. I den sitter en GOF 1250 CE.
Logga in
Skapa konto
Kapsågen går enkelt att fälla ner eller upp, så inga problem att växla fram och tillbaka.
Logga in
Skapa konto
Fräsbordet är en insats från Sauter specialanpassad för Bosch-sågen. I den sitter en GOF 1250 CE.
Logga in
Skapa konto
Snyggt!A arkTecko skrev:Nu har även fräsinsatsen kommit på plats och bänken är satt i bruk! Lite pyssel saknas, men det får vänta tills husbygget är färdigt och den kan flytta inomhus.
[bild]
[bild]
[bild]
Är det en synvilla eller lutar det yttersta anhållet på fräsbordet, i vänsterkant?
Du har inte en ritning man kan få ta del av?A arkTecko skrev:Ok, nu när jag planerar ett bygga en rejäl träbyggnad så är första steget att få till en arbetsbänk. Huvudsyftet är att husera en gersåg modell större och en bordssåg, men även att kunn ana ända till annat snickeri. I början komemr den användas utomhus, efter att ladan/verkstaden är färdig flyttar den in där. Men även då kommer jag för det mesta flytta ut den utomhus när den ska användas, så mobilitet är viktigt.
Effter ganska mycket youtube och några timmar i sketchup är planerna så här:
[bild]
Konstruktion av huvudsakligen 45x95 reglar, med en arbetsyta i 18mm K-plywood. Den är menad att husera en DeWalt DWE7485 (dock finns det plats för en DWE7492 om jag skulle hitta ett bra pris), en Bosch GCM 12 GDL, samt eventuellt en Makita planhyvel i framtiden.
[bild]
Gersågen kan fällas ner, för att ge plats åt klyvning och annat arbte.
[bild]
Hjulen är rejäla (100mm diameter) för att klara av utomhusbruk, och sticker ner ca 40mm när de är nedfällda.
Några kommentarer eller råd?