45 635 läst ·
106 svar
46k läst
106 svar
Sagan om suterrängvillan från sjuttiotalet
Snälla, rör inte det fantastiska badrummet i Redwood. Vilket designmässigt mästerstycke och tidsdokument i ert hus. Spara den genuina delen av huset och gör inte misstaget att tro att den är omodern eller sunkig.
Jag förstår mycket väl din synpunkt och hade gärna behållt panelen MEN den är sliten och ful där den har utsatts för vatten - de ställen syns inte på bilderna men i duschen och bakom toaletten ser det inte så roligt ut, och jag tror inte att det går att restaurera panelen. Men som sagt - jag ska försöka ta ner den försiktigt och återanvända de bitarna som ser bra ut på något annat ställe i huset.B Byggare Sonja skrev:
Jag tror att du gör rätt, visst är det ett fantastiskt stycke 70-tal, men badrum är ett funktionellt rum och tätskikt från 70-talet skulle förmodligen inte stå pall för moderna tiders badrumsanvändning.A andost skrev:Jag förstår mycket väl din synpunkt och hade gärna behållt panelen MEN den är sliten och ful där den har utsatts för vatten - de ställen syns inte på bilderna men i duschen och bakom toaletten ser det inte så roligt ut, och jag tror inte att det går att restaurera panelen. Men som sagt - jag ska försöka ta ner den försiktigt och återanvända de bitarna som ser bra ut på något annat ställe i huset.
Klart man kan fixa sånt. Det där är ju argumentet till varför vi inte längre har centrala delar av städer byggda i trä. Det är inte modernt, följer inte standard, opraktiskt osv.K kalle55 skrev:
Jag gillar nya lösningar och är rätt nerdig när det gäller ny design, men när man hittar orenoverade guldklimpar ska man tänka flera gånger. Att flytta panelen till någon annan plats spelar ingen som helst roll det gör ingen skillnad. Och det är ju uppenbart att badrummet hållt för användning i decennier, klart det behöver lite omvårdnad, men kanske inte rivning.
Jag ska posta lite mer bilder på hur panelen ser ut på de mer slitna ställena när vi har fått tillträde, men det är inte ett alternativ att behålla den inredningen. Vi köpte huset för att bo och trivas i det, inte för att det ska vara ett museum över 70-talet.B Byggare Sonja skrev:Klart man kan fixa sånt. Det där är ju argumentet till varför vi inte längre har centrala delar av städer byggda i trä. Det är inte modernt, följer inte standard, opraktiskt osv.
Jag gillar nya lösningar och är rätt nerdig när det gäller ny design, men när man hittar orenoverade guldklimpar ska man tänka flera gånger. Att flytta panelen till någon annan plats spelar ingen som helst roll det gör ingen skillnad. Och det är ju uppenbart att badrummet hållt för användning i decennier, klart det behöver lite omvårdnad, men kanske inte rivning.
I vårt nuvarande hus har vi däremot behållt originalbadrummet från -64 (se nedan) och gjort en ganska varsam renovering i övrigt.
(mäklarbild)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade hela huset varit inrett i samma stil så hade vi (eller en annan köpare) kanske tänkt annorlunda, men t ex köket i det nya är apfult, och vi ska försöka få en enhetlig stil på hela istället. Men de invändiga teglade väggarna kommer att behållas till en del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
B Byggare Sonja skrev:Klart man kan fixa sånt. Det där är ju argumentet till varför vi inte längre har centrala delar av städer byggda i trä. Det är inte modernt, följer inte standard, opraktiskt osv.
Allting har sin tid, så även ett badrum.
De flesta människor köper inte ett hus för skicket på badrummen eller tidsepoken.
Man köper ett hus för att fler för än emot finns.
Givetvis finns det undantag men de flesta har inte ekonomiska förutsättningar eller intresse att lägga extra pengar för att bibehålla något tidstypiskt.
Stor eloge till försöket att återanvända!
Tror inte det köket är orginal, ser ut som 90-tal.A andost skrev:Jag ska posta lite mer bilder på hur panelen ser ut på de mer slitna ställena när vi har fått tillträde, men det är inte ett alternativ att behålla den inredningen. Vi köpte huset för att bo och trivas i det, inte för att det ska vara ett museum över 70-talet.
I vårt nuvarande hus har vi däremot behållt originalbadrummet från -64 (se nedan) och gjort en ganska varsam renovering i övrigt.
(mäklarbild)
[bild]
Hade hela huset varit inrett i samma stil så hade vi (eller en annan köpare) kanske tänkt annorlunda, men t ex köket i det nya är apfult, och vi ska försöka få en enhetlig stil på hela istället. Men de invändiga teglade väggarna kommer att behållas till en del.
[bild]
Medlem
· västra götaland
· 128 inlägg
Åh, vilket hus! Jag är en sådan som vurmar för att behålla det tidstypiska (när det är av hög kvalitet), men samtidigt så har jag full förståelse för att alla inte vill bo i ett museum.
Vad gäller badrummet så tycker jag att ni verkar ha fattat rätt beslut och på rätt grunder även om det ursprungligen var fantastiskt.
Även om jag själv älskar (vissa) 60-/70-talshus så dömer jag ingen för att denne vill sätta sin egen prägel på det och/eller modernisera det, det är självklart upp till varje ägare. Ni har ju köpt huset för att göra det till ERT, inte för att vi retro-kramare ska veta att det finns ett välbevarat hus någonstans i Sverige
Däremot tycker jag att det är klokt att inför en renovering av ett sådant här hus anstränga sig lite extra för att se hur man kan införliva husets originalcharm i det nya modernare som man själv tillför. Du är själv inne på det när du nämner att ni vill behålla tegeldetaljer och försöka återanvända badrumspanelen. Bra där, det är så ni kan lyckas skapa något som både verkligen är ert hem i er stil OCH samtidigt tar vara på husets ursprungliga egenart.
Om jag vore er skulle jag gå till biblioteket och bläddra igenom tio årgångar av sköna hem, residence och eller interiör/decoration för att inspireras av hur andra moderniserat liknande hus. Jag tror nämligen att det är värt det i slutändan att anstränga sig lite extra i det här fallet, för av bilderna att döma är det här en gammal lyxvilla - se tegeldetaljerna och den eleganta golvlösningen (nej jag menar inte att ni måste ha heltäckningsmatta, haha), de visar att det här inte var något simpelt kataloghus.
Självklart ska ni renovera efter ert hjärta, men se upp så att ni inte låter huset göra en klassresa nedåt – det är mitt budskap i detta inlägg. Renovera och modernisera efter behov, men varsamt. Inspireras av hur andra gjort när de lyckats modernisera sådana här hus och ändå behållt lyxkänslan. Förmodligen handlar det mycket om detaljer som tillsammans visar vilket fint bygge det är oavsett om stilen huvudsakligen är 70-tal eller 10-tal.
Även om jag själv älskar (vissa) 60-/70-talshus så dömer jag ingen för att denne vill sätta sin egen prägel på det och/eller modernisera det, det är självklart upp till varje ägare. Ni har ju köpt huset för att göra det till ERT, inte för att vi retro-kramare ska veta att det finns ett välbevarat hus någonstans i Sverige
Däremot tycker jag att det är klokt att inför en renovering av ett sådant här hus anstränga sig lite extra för att se hur man kan införliva husets originalcharm i det nya modernare som man själv tillför. Du är själv inne på det när du nämner att ni vill behålla tegeldetaljer och försöka återanvända badrumspanelen. Bra där, det är så ni kan lyckas skapa något som både verkligen är ert hem i er stil OCH samtidigt tar vara på husets ursprungliga egenart.
Om jag vore er skulle jag gå till biblioteket och bläddra igenom tio årgångar av sköna hem, residence och eller interiör/decoration för att inspireras av hur andra moderniserat liknande hus. Jag tror nämligen att det är värt det i slutändan att anstränga sig lite extra i det här fallet, för av bilderna att döma är det här en gammal lyxvilla - se tegeldetaljerna och den eleganta golvlösningen (nej jag menar inte att ni måste ha heltäckningsmatta, haha), de visar att det här inte var något simpelt kataloghus.
Självklart ska ni renovera efter ert hjärta, men se upp så att ni inte låter huset göra en klassresa nedåt – det är mitt budskap i detta inlägg. Renovera och modernisera efter behov, men varsamt. Inspireras av hur andra gjort när de lyckats modernisera sådana här hus och ändå behållt lyxkänslan. Förmodligen handlar det mycket om detaljer som tillsammans visar vilket fint bygge det är oavsett om stilen huvudsakligen är 70-tal eller 10-tal.