4 200 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Såga träregel tunnare... hur? hållbart?
Sida 1 av 2
Jag ska sätta in nya dörrar på landet. Nuvarande dörrar är små och karmen är spikad mot reglar som dessutom spånväggarna sitter mot.
Nya dörrens karm är lite för stor för att få plats inom reglarna (två stående och en tvärs). Kan man såga ut reglarna med den centimeter som saknas eller riskerar man att de blir för ohållbara?
Om man kan såga, hur skulle man gå tillväga? Sticksåg? Fogsvans?
Nya dörrens karm är lite för stor för att få plats inom reglarna (två stående och en tvärs). Kan man såga ut reglarna med den centimeter som saknas eller riskerar man att de blir för ohållbara?
Om man kan såga, hur skulle man gå tillväga? Sticksåg? Fogsvans?
det beror ju på hur mycket du ska öka hålet är det 10 mm inga problem är själva karmen 10 mm för bred så behöver du ha utrymme för drev me. så i det fallet så kanske det ska upp ca 40 mm och en 2 tumms regel är ju 50mm så i värsta fall ta bort 20 mm på varje sida
alt 10 på bara ena sidan.
sticksåg tigersåg fogsvans yxa hyvel alla varianter är bra går lite olika fort bara.
alt 10 på bara ena sidan.
sticksåg tigersåg fogsvans yxa hyvel alla varianter är bra går lite olika fort bara.
Tackar! Ja det är innerdörrar. Och karmen är ca 1 cm för bred runtom. Måste jag ändå ha extra utrymme för nåt slags drev (vad är drev?) om det är inomhus?
Kan också tillägga om det inte var tydligt att reglarna ju redan sitter på plats, och min tanke var att såga till dom på plats också... eller måste jag plocka ner allt och såga och sen sätta upp igen?
Kan också tillägga om det inte var tydligt att reglarna ju redan sitter på plats, och min tanke var att såga till dom på plats också... eller måste jag plocka ner allt och såga och sen sätta upp igen?
drev är isolering men är ju inte så nödvändigt innomhus möjligtvis kanske den dämpar ljud något.
rita upp hur mycket du ska ta bort runt dörrhålet och kör med en tigersåg kör med ett kombiblad som klarar både metall och trä´,det kommer att gå perfekt,och om du inte har eller kan låna en så använd en vanlig handsåg bara lycka till!
rita upp hur mycket du ska ta bort runt dörrhålet och kör med en tigersåg kör med ett kombiblad som klarar både metall och trä´,det kommer att gå perfekt,och om du inte har eller kan låna en så använd en vanlig handsåg bara lycka till!
Sågar du av någon spik eller karmskruv kan du behöva fästa fast på nytt.
Lite beroende på hur det är bakom, men är det spik (och därmed troligen träkil bakom) så slår du helt enkelt in en ny spik strax intill, så det fortfarande är träkil bakom.
Men vänta tills du provat att nya dörrkarmen passar.
Lite beroende på hur det är bakom, men är det spik (och därmed troligen träkil bakom) så slår du helt enkelt in en ny spik strax intill, så det fortfarande är träkil bakom.
Men vänta tills du provat att nya dörrkarmen passar.
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Hade samma problem och sågade upp två innerdörrar + ytterdörr.
Använde Festool + skena på en dörr, men det var bara för att grejerna fanns. Det dammar rejält, ha en bra bock att stå på.
Sticksåg för ytterdörren, funkar om sågen är bra, bladet går ju inte igenom regeln så man får såga från två håll. Slog tyvärr sönder växelhuset på min såg då jag gjorde det.
Fein på en annan innerdörr, detta för att jag tyckte att det som skulle bort var så tunt, det tar evinerlig tid, slutade med att elhyveln fick jobba lite.
Men misstaget jag gjorde var att jag tog upp hålen för innerdörrarna på vintern och nu kärvar de på sommaren då karmen/dörren har svällt. Som om du tror att dörren kan svälla är det synd om man tagit bort för lite.
Nu skall jag såga upp innerdörrarna ytterligare (+1cm) och då tar jag fogsvans + japansåg, det tar lite tid, men minst komplicerat.
Använde Festool + skena på en dörr, men det var bara för att grejerna fanns. Det dammar rejält, ha en bra bock att stå på.
Sticksåg för ytterdörren, funkar om sågen är bra, bladet går ju inte igenom regeln så man får såga från två håll. Slog tyvärr sönder växelhuset på min såg då jag gjorde det.
Fein på en annan innerdörr, detta för att jag tyckte att det som skulle bort var så tunt, det tar evinerlig tid, slutade med att elhyveln fick jobba lite.
Men misstaget jag gjorde var att jag tog upp hålen för innerdörrarna på vintern och nu kärvar de på sommaren då karmen/dörren har svällt. Som om du tror att dörren kan svälla är det synd om man tagit bort för lite.
Nu skall jag såga upp innerdörrarna ytterligare (+1cm) och då tar jag fogsvans + japansåg, det tar lite tid, men minst komplicerat.
Intressanta förslag, bra variation på idéerna. Mina tankar har gått åt liknande håll. Jag har en cirkelsåg och yxa, tror även ett stämjärn. Men det låter också smidigt med en tigersåg, ska se om jag kan få tag på en.
Då är det alltså bra att försöka göra detta snart medan det fortfarande är fuktigare i luften så jag inte får allt att passa fint på torra vintern.
Drevet skippar jag nog troligen då...
Då är det alltså bra att försöka göra detta snart medan det fortfarande är fuktigare i luften så jag inte får allt att passa fint på torra vintern.
Drevet skippar jag nog troligen då...
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Men springorna behöver jag väl inte bry mig om när jag försöka få dit karmarna? Springorna kan jag väl ta sen med lite gullfiber, akryl, eller vad som behövs beroende på hur stora de är. När karmarna sitter på plats alltså.
Tigersåg har jag också testat för att klyva reglar. Det funkar också men tar tid och är lite svårt att få snittet vinkelrät. Det kan vandra iväg på andra sidan. Men det beror säkert mycket på blad och maskin.
Det bästa och billigaste verktyget är tålamod känns det som.
Det bästa och billigaste verktyget är tålamod känns det som.
Japp, alldeles riktigt.Stefan H skrev:
Du behöver bara sikta på att få en eller två mm springa så det tål lite temperatur och fuktrörelse. Sen ska även karmen givetvis rymmas rak både i våg och lod, annars måste du ta ut mer där det behövs.