20 229 läst ·
20 svar
20k läst
20 svar
Såga tjock aluminumplåt
Hmm, gissar att det skiljer i varvtal här då en del behöver olja i div blandningar och jag bara kör med vatten.
För raka snitt kör jag med kap/ger alt bordssåg med HM-klinga för detta, ingen smörjning.
Svängda snitt, stickisen oftast utan vatten men i tjockare gods med vatten och läge 3-4 av 6 på varvtal, man känner lite.
Fräsning och med HM-stål då i bord, ingen smörjning av förståeliga skäl
Borrning, varvtal beroende på borrdiameter men så gott som alltid med vatten till.
/Kent
För raka snitt kör jag med kap/ger alt bordssåg med HM-klinga för detta, ingen smörjning.
Svängda snitt, stickisen oftast utan vatten men i tjockare gods med vatten och läge 3-4 av 6 på varvtal, man känner lite.
Fräsning och med HM-stål då i bord, ingen smörjning av förståeliga skäl
Borrning, varvtal beroende på borrdiameter men så gott som alltid med vatten till.
/Kent
På den tiden jag jobbade mycket med fräsning och borrning i aluminium använde vi en blandning av gulsåpa och vatten, fungerade bra men kletar ner maskiner och verktyg i längden.
Använda T-sprit är en annan variant, men låter inte som någon bra idé i närheten av en gnistrande el-maskin...
Använda T-sprit är en annan variant, men låter inte som någon bra idé i närheten av en gnistrande el-maskin...
Hej
Vid borrning ,kapning och även vid slipning av aluminium andvänd Försvarets hudsalva(Finns på Apoteket) vi andvänder det i dag för våran tillverkning.
funkar även med T-doja + lite olja..
Lycka till
Vid borrning ,kapning och även vid slipning av aluminium andvänd Försvarets hudsalva(Finns på Apoteket) vi andvänder det i dag för våran tillverkning.
funkar även med T-doja + lite olja..
Lycka till
Själva vätskan blir helt klart svårare att tända om du blandar i vatten. Men jag är osäker på om det gör någon skillnad på ångorna. I detta fallet måste det ju vara etanolen som dunstar från vätskan som är problemet. Men det kan ju faktiskt vara så att det dunstar mindre mängd etanol om du har i mer vatten. Då minskar ju koncentrationen av etanol i den omgivande luften. Nu behöver ju inte detta heller vara något positivt. Det man vill undvika är ju att få en optimal luft/etanol blandning med avseende på flampunkten.Daniel_N skrev:
Ett jämförbart exempel: När man tankar bilen en varm sommardag så flödar bensinågorna ur röret så att det syns tydligt. Stoppar man in en brinnande tändsticka mitt inne i detta så händer inte mycet (har jag hört) eftersom där är så mycket bensin och knappast något syre från luften. En vinterdag däremot då ångorna inte syns kan man däremot få en intressant effekt om man skulle utföra samma experiment eftersom man då har en riktigt bra luft/bensin blandning.
Ursprungsfrågan är väl besvarad så då undrar jag om det är någon som har bättre koll på detta med ångtryck, flampunkter och fysiken kring detta?
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden