Jag har köpt mig en bordssåg, Den är grymmt bra på många sätt men en sak saknar jag.... när man ska såga långa saker, typ klyva en 5m regel så är det väldigt svårt att mata på denna rakt. Man har ju stöd åt ena hållet såklart och det gäller ju att trycka på samt trycka i sidled och gå sammtidigt.. typ...
är ju väldigt lätt att vingla till aller trycka lite snett så regeln vandrar ifrån "sidostödet" Frågan är om det finns nån pryl att köpa som man sätter på andra sidan om klingan som göra att regeln hpller sig på plats när man mater på? Eller om nån har nått annat tips?
är ju väldigt lätt att vingla till aller trycka lite snett så regeln vandrar ifrån "sidostödet" Frågan är om det finns nån pryl att köpa som man sätter på andra sidan om klingan som göra att regeln hpller sig på plats när man mater på? Eller om nån har nått annat tips?
Proffssnickerigrejjer kan ha tryckluftsstyrda anhåll som håller i och elektriskt matning som skjuter på. För hemmabruk vet inte. Featherboards kanske. Fjäderbelastat kullager kanske har jag sett i hyvelsammanhang. Lite improviserat blir det nog vet inga färdiga lösningar så var j^ligt försiktig. Kickback är inte att leka med. Jag trasade sönder tre fingrar i julas på en bordssåg modell större. Det går fort när det smäller. Såg en video länkad här någonstans på kickback. Den var bra.
Men det är ett intressant ämne. Hoppad du kommer på en bra lösning. Lägg upp så vi får se
Men det är ett intressant ämne. Hoppad du kommer på en bra lösning. Lägg upp så vi får se
JAg tänkte ju spontant att man köper en extra "riktskiva" som man använder för att ställa in bredden och sätter på andra sidan klingan och på så sätt klämmer fast (fast inte helt fast.... såklart) regeln.
När jag kapat lägre bitar så är det inte hlet ovanligt att det diffar 3-4mm. Visst kan det bli bättre med träning och om man hade haft ett låångt stöd så hela regeln har en stabil vila hela vägen blir det ju bättre men...
När jag kapat lägre bitar så är det inte hlet ovanligt att det diffar 3-4mm. Visst kan det bli bättre med träning och om man hade haft ett låångt stöd så hela regeln har en stabil vila hela vägen blir det ju bättre men...
Gör absolut inte detta! Du kommer att få kickback som ett brev på posten. Trä som ska bearbetas får inte klämmas fast mellan två orörliga anhåll. Använd istället featherboards. Se till att kanten mot klyvanhållet är rak och glider lätt mot anhållet så att du inte behöver lägga energi på detta. Utmärkt om kanten är hyvlad. Mata sedan försiktigt och kolla/lyssna. Ställer sig regeln lite snett ser du det först och sen hör du det på klingan. Rullstöd eller ännu hellre en medhjälpare som håller under (ej drar!) i regeln är ett krav för bra resultat.Arne999 skrev:JAg tänkte ju spontant att man köper en extra "riktskiva" som man använder för att ställa in bredden och sätter på andra sidan klingan och på så sätt klämmer fast (fast inte helt fast.... såklart) regeln.
Med det sagt så är sågen i fråga absolut inte lämpad för att klyva 5m långa bitar, ett perfekt resultat blir mycket svårt att uppnå.
Rullbock före o rullbock efter. Man står hela tiden intill maskinen o matar.
Upplever ingen större skillnad om man klyver en 50cm eller 5m bräda.
Kanske är värre om man har pågår riktigt surt och tvistat virke men sådan vågar jag inte köra in i en bordscirkelsåg.
Upplever ingen större skillnad om man klyver en 50cm eller 5m bräda.
Kanske är värre om man har pågår riktigt surt och tvistat virke men sådan vågar jag inte köra in i en bordscirkelsåg.
Rullbockar är en självklarhet, med så långa ämnen som du har kan det vara bra att ha två bockar efter maskinen och en före, så köp tre, minst, det är det värt.
När jag skulle raksåga ett antal långa bitar för en tid sedan, gjorde jag en jigg, en lång träskiva av plywood som jag skruvade fast en styrning i form av en lång list ca 10x10mm i på undersidan, styrningen löpte i spåret till vänster om klingan på cirkelsågen, sedan hade jag små "klämmor" fastskruvade på plywoodskivans ovansida. Brädan som skulle raksågas las på plywoodskivan och spändes fast med klämmorna, sedan var det bara att skjuta jigg med bräda igenom sågen så blev kanten perfekt rak. Sedan vände jag brädan och sågade andra sidan. Dessa brädor utgör nu ett nåtat tealgolv i vårat badrum
Så bra blev raksågningen 
När jag skulle raksåga ett antal långa bitar för en tid sedan, gjorde jag en jigg, en lång träskiva av plywood som jag skruvade fast en styrning i form av en lång list ca 10x10mm i på undersidan, styrningen löpte i spåret till vänster om klingan på cirkelsågen, sedan hade jag små "klämmor" fastskruvade på plywoodskivans ovansida. Brädan som skulle raksågas las på plywoodskivan och spändes fast med klämmorna, sedan var det bara att skjuta jigg med bräda igenom sågen så blev kanten perfekt rak. Sedan vände jag brädan och sågade andra sidan. Dessa brädor utgör nu ett nåtat tealgolv i vårat badrum
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Rullbock före är ju bra, men lyckas ni alltså ha rullbockar efter utan att välta dom?
Med långa brädor som vill hänga ner känns det som man skulle behövs tio stycken tätt efter varandra för att det ska fungera. Eller vad har ni för teknik när ni är halvvägs genom klyvning av en 4-5m bräda?