Vad använder proffsen när de lägger ut cellplast till en husgrund för att göra all håltagning och sågning för rör, avlopp m.m.?

För att ni ska förstå problemen så kan jag nämna:

* Ett gult elskyddsrör som går diagonalt över cellplasten. Såga två snitt ner till halva djupet av skivan går fint med fogsvans eller sänksåg med skena, men hur gör man det tredje snittet? Stämjärn känns inte så kul, att bryta små bitar med en kniv inte heller.

* Samma visa som ovan för RiR, ventilationsrör och liknande saker.

* Ett grått 75 mm avloppsrör som går snett (nästan vågrätt) två meter i sidled men ändå lutar så mycket att det passerar snett genom två eller tre lager cellplast?

Visst, allt går genom att karva med kniv men det känns föga rationellt. Att dela skivorna så fort det kommer ett "hinder" gör det lättare men ändå inte gångbart eftersom hålrummen att fylla med byggskum då skulle bli alltför stora.

Som sagt, hur gör man på riktigt?

Det är motorsåg som gäller!
Absolut det bästa!
Räcker med en billig eldriven.
Sedan fyller du hål utrymmena med Leca kulor!

Jag körde med elmotorsåg men det gick inte så bra...
När jag sågade smälte plasten och geggade fast i sågen och när jag sedan stannade sågen så svalnade den och plasten stelnade=totalstopp

Inget proffs men..

Hålsåg, morakniv, fogsvans, sticksåg, tigersåg....

Fogskum.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
jag har kört med motorsåg, som att skära i smör....
/
M

Tigersåg med ett långt blad. Det flexar så att man kan pressa ned det så det böjer sig i en båge och såga ut skåror. Batteridriven smidigt.

Nackdel:
(1) Skräpar otroligt mycket och de rackarns kulorna blir statiska och fastnar på verktyg och kläder och man ser ut som en snögubbe.
(2) det går ändå åt Forslund när man sen lägger på plats.(Fogskum och några tunga stenar ovanpå).

Jag funderade på en multimaster för att kunna såga det tredje snittet när man kör skåror. Men den kommer ju inte många cm in innan man måste bryta loss biten för att kunna fortsätta.

Motorsågen förstår jag inte riktigt vad den löser? Känns bättre med sänksåg + ev. skena. Men ni kanske kör igång hej vilt med motorsågen och får till den där skåran direkt?

Finns det inga roliga verktyg att köpa just för detta moment?
Lååååånga hålsågar t.ex., om man ska köra snett igenom en skiva kan det behövas en 30-50 cm lång hålsåg...

Jag sågade med en vanlig fogsvans. När du skall lägga rör så behöver inte såga mer exakt än ett "V" och sedan fogskum och ev ett lock av tunnare frigolit ovan på. Vill du vara riktigt noga spar du det du sågat ut och kapar av spetsen på det så har du locket.

P
Prata med folket på Ramirent/Cramo. En del ställen har sådana "värmetrådssågar" att hyra....

Kan du inte lägga ner rören under frigoliten i singlet. Det är nog inte många som lägger rör snett på det viset som du vill. Man försöker ju lägga allt så alla rör sticker upp ur singlet för att slippa det du beskriver så om du inte har armerat skulle jag plock upp isoleringen och lägga rören under.

• Gilla
nikbr998
  • Laddar…
Vi kör med elkedjesåg på jobbet för att kapa och göra hål i cellplasten, finns inget som slår det. För att göra skåror för vatten och golvvärmematningar kör vi med tigersåg och ett långt blad som böjts runt som ett U i änden så att den har en diameter på cirka 50 mm. Hålrum fylls med cellplast eller med fogskum sedan.

Hennke85 skrev:
Vi kör med elkedjesåg på jobbet för att kapa och göra hål i cellplasten, finns inget som slår det. För att göra skåror för vatten och golvvärmematningar kör vi med tigersåg och ett långt blad som böjts runt som ett U i änden så att den har en diameter på cirka 50 mm. Hålrum fylls med cellplast eller med fogskum sedan.
Är det någon som skulle kunna förklara detta lite utförligare. Jag förstår inte riktigt hur man ska få bladet att stanna kvar på dia 50mm. Flexar inte ett tigersågblad tillbaka bara ?

Kanske någon som till och med sitter på en liten film hur det ser ut ? :D

Gammal tråd men jag kan flika in att jag körde med varmtrådsmetoden nyligen. Men min uppsättning var långt ifrån lika sofistikerad som vissa man sett här på forumet med sågbord och allt. Läste på något forum för modellflygplan att man kan använda kanthaltråd men denna verkade vara svår att få tag på i fysisk butik. Någon rekommenderade därför helt vanlig rostfri 0.9mm ståltråd. Jag köpte en liten rulle på biltema för 40:- och monterade en sträng på ett VP-rör typ som en pilbåge bara för att testa och det funkade galant. Kopplade det hela till ett vanligt 12 volts bilbatteri jag hade i garaget. Med 100cm 0.9mm tråd blev värmen precis lagom att skära vit cellplast utan att det bränns, man fick låta tråden värma upp en 5-10 sek bara. Om man kortar av tråden eller höjer spänning blir det varmare men jag nöjde mig med min enkla lösning. Det blir ingen superprecision, någon millimeter hit och dit, men jag kapade raka snitt i cellplast som isolering till blindbotten och det funkade galant.
DSC_0146.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
anders07 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.