5 393 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Såga isär oljetank med Bosch GST 135 sticksåg??
Sida 1 av 2
Lite svårt att placera frågan på rätt ställe i forumet, men eftersom frågan handlar mer om verktyget i sig än själva arbetet som skall utföras så postar jag här.
Jag har gjort en preliminär beräkning på hur mycket jag skall använda diverse verktyg under tiden som jag skall renovera en fastighet. Jag har därefter kommit fram till att en sticksåg behöver jag använda ungefär vid endast 3% av tillfällena, därmed inte sagt exakt hur många procent av just användningstiden detta utgör, men det blir nog inte mycket mer än 3% där heller.
Det skall sågas lite bänkskivor i oregelbundna former, några få runda hål i dörrar och kanske något mer extra, plus det som tillkommer senare när renoveringen är färdig, dvs mycket små behov av sticksåg, då och då. Sticksågen kommer med andra ord inte gå varm hela dagarna, utan blir snarare ett litet komplement till verktygsarsenalen som åker fram tämligen sällan.
Därmed är det inte sagt att jag vill ha Kinakvalite av sticksåg för 299:- från Rusta, dock heller ej att jag är beredd att slänga ut hur mycket pengar som helst på en svindyr dito av högsta klass.
Nu är det dock så att jag försöker rättfärdiga köpet av en Bosch GST 135:a
, som ju talas väldigt varmt om. Kanske är det lite overkill för vad jag behöver den till?
Men så kom jag på att jag har en oljetank att såga isär! Kan jag möjligtvis använda en Bosch GST 135 till detta? Eller måste det till en nibbler alt. tigersåg?
Vill ju verkligen ha kvalité, dvs en Bosch GST 135, men den är ju såpass dyr så det känns heller inte bra att slänga ut över 2000kr på någonting som man knappt kommer att använda! Går den att använda till att såga isär oljetanken, så får den ju bra mycket mer arbetsuppgifter plus att jag slipper investera i tigersåg (tigersåg, vilket jag ju inte har behov av alls faktiskt).
Har även tittat på en Makita 4329K som jag kan få för 1090:- inkl. frakt o allt. Boschen kostar ju det dubbla men är starkare, sågar djupare och vad jag har hört gör den rakare snitt också.
Någon med erfarenhet av- eller kunskap om det nämnda, som kan råda mig?
Jag har gjort en preliminär beräkning på hur mycket jag skall använda diverse verktyg under tiden som jag skall renovera en fastighet. Jag har därefter kommit fram till att en sticksåg behöver jag använda ungefär vid endast 3% av tillfällena, därmed inte sagt exakt hur många procent av just användningstiden detta utgör, men det blir nog inte mycket mer än 3% där heller.
Det skall sågas lite bänkskivor i oregelbundna former, några få runda hål i dörrar och kanske något mer extra, plus det som tillkommer senare när renoveringen är färdig, dvs mycket små behov av sticksåg, då och då. Sticksågen kommer med andra ord inte gå varm hela dagarna, utan blir snarare ett litet komplement till verktygsarsenalen som åker fram tämligen sällan.
Därmed är det inte sagt att jag vill ha Kinakvalite av sticksåg för 299:- från Rusta, dock heller ej att jag är beredd att slänga ut hur mycket pengar som helst på en svindyr dito av högsta klass.
Nu är det dock så att jag försöker rättfärdiga köpet av en Bosch GST 135:a
Men så kom jag på att jag har en oljetank att såga isär! Kan jag möjligtvis använda en Bosch GST 135 till detta? Eller måste det till en nibbler alt. tigersåg?
Vill ju verkligen ha kvalité, dvs en Bosch GST 135, men den är ju såpass dyr så det känns heller inte bra att slänga ut över 2000kr på någonting som man knappt kommer att använda! Går den att använda till att såga isär oljetanken, så får den ju bra mycket mer arbetsuppgifter plus att jag slipper investera i tigersåg (tigersåg, vilket jag ju inte har behov av alls faktiskt).
Har även tittat på en Makita 4329K som jag kan få för 1090:- inkl. frakt o allt. Boschen kostar ju det dubbla men är starkare, sågar djupare och vad jag har hört gör den rakare snitt också.
Någon med erfarenhet av- eller kunskap om det nämnda, som kan råda mig?
Jag vet inte hur du kommit fram till 3% men jag kan garantera att sticksågen kommer att användas betydligt mer. Sticksågen är ett universalverktyg och är nog den maskin som många använder mest av alla. Och ska du köpa en är det lika bra att gå på kvalitet direkt. GST 135 är en kanonsåg som definitivt är värd pengarna. Jag tycker inte att du ska skaffa en såg med "bygel" som makitan du länkade till. Man får inte alls samma kontroll när man har handen är så högt upp. Det går ganska ofta bättre begagnade bosch-sågar på tradera. De brukar gå för runt 1000:-
Däremot kan du nog glömma att kapa ner en oljetank med sticksågen. Du behöver en tigersåg, och vill du inte köpa en sån kan du åka och hyra en för några hundralappar.
...men sticksågen tycker jag ändå att du ska slå till på!
Däremot kan du nog glömma att kapa ner en oljetank med sticksågen. Du behöver en tigersåg, och vill du inte köpa en sån kan du åka och hyra en för några hundralappar.
...men sticksågen tycker jag ändå att du ska slå till på!
Det är bara det att jag har utfört en hel del träarbeten tidigare, och jag har inte behövt använda sticksåg särskilt mycket. Brukar låna en gammal AEG som går ganska bra. Men det är som sagt otroligt sällan den behövs.apotekarnes skrev:
Till 3% kom jag fram till genom att räkna ihop alla elverktygen jag kommer att använda till mina olika projekt och sedan avgöra vilka verktyg jag kommer att använda till de olika projekten och hur mycket. Sticksågen fick enl. uträkningen inte mycket uppmärksamhet faktiskt
Om vi säger såhär. Den kommer inte att användas mer än för ca. 30 minuters aktiv sågning för mina projekt. Men även vid passiv användning blir den väl inte använd mer än kanske ett par tre timmar. Tyvärr
Jo, fast det beror lite på vad man har för andra verktyg också. Vissa ersätter ju cirkelsågen med sticksågen. Vissa går till och med så långt så de ersätter gerkapen med sticksågen. Det går, men tyvärr blir resultatet oftast lidande. Har man däremot bättre lämpade verktyg till de olika ändamålen så är det ju bättre att använda de. Jag har ju mer lämpade verktyg till ovan nämnda arbeten som cirkelsåg, gerkap och multimaskin.
Så sticksågen blir nog tyvärr bara använd till att såga oregelbundna former, såga cirklar, samt till att såga/klyva där andra verktyg kanske inte kommer åt eller är olämpliga på något sätt.
Absolut, och det var därför jag frågade om man kunde såga isär oljetanken
De hundralapparna hade jag hoppats kunna lägga på Boschen
Hmm.. Att beräkna verktygsåtgång på ditt sett låter som om du tänker snickeriverkstad.
Men handlar det om husrenovering där det saknas räta vinklar och man får hela tiden justera sig mot verkligheten. Då kommer sticksågen in som räddaren i nöden.
Oljetank o sticksågen...nejnej hyr eller köp en tigersåg
Men handlar det om husrenovering där det saknas räta vinklar och man får hela tiden justera sig mot verkligheten. Då kommer sticksågen in som räddaren i nöden.
Oljetank o sticksågen...nejnej hyr eller köp en tigersåg
Eller lej bort eländet. Om du över huvud taget värderar din egen tid gör du det inte själv. Satsa på något annat, roligare, arbete du kan göra under tiden. Finns speciallierade firmor som fixar allt på några timmar med plasmaskärare. Ta offert av flera. Skrotvärdet på tanken är inte oansenligt heller så det kan bli ganska billigt totalt sätt. Tänk på att det kan gå åt en del blad också om du sågar själv och de är inte billiga (och är de billiga vill du inte använda dem).Nimajneb skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
En liten sedelärande historia om sticksågar. Jag hade en gammal B&D sedan typ 20 år. Den blev utsliten i bladfästet, bladen lossnade under sågning.
Jag skaffade en ny, ville gärna ha en med snabbfäste för bladen. I billighetssortimentet var det då för typ 4 år sedan bara Biltema som hade en med snabbfäste.
Den sågen kostade kanske 300kr och var min absolut sämsta verktygsaffär någonsin (utom möjligen vinkelslip från Ryboi häromdagen).
OK det fanns snabbfäste, man vred på en pryl så blev bladet löst, men var omöjligt att få ur om man inte tog till hovtång och bände ut det.
Sågen drog snett något helt makalöst, man fick hålla den i typ 20 grader mot en linje man ville följa, och då vred ig bladet så att snittet blev fin gerat i ca 30 grader i vertikalled.
På midsommadagen ett år efter köpet tröt tålamodet (knäckte ett blad, så man kom inte ens åt att dra med hovtången). jag bestämde mig för att köpa en Bosch. Dock så var den enda affär som var öppen Bauhaus, så jag kom hem med en Makita istället, 2 500 kostade den.
Makitan är min absolut bästa verktygsinvestering någonsin, man behöver nästan inte ens se en linje, den följer den ändå. man har helt perfekt kontroll på sågningen. Av de maskiner jag använder så skulle jag vilja påstå att sticksågen står för 30 - 40% av användningen.
jag hade säkert blivit lika nöjd med en Bosch.
Jag skaffade en ny, ville gärna ha en med snabbfäste för bladen. I billighetssortimentet var det då för typ 4 år sedan bara Biltema som hade en med snabbfäste.
Den sågen kostade kanske 300kr och var min absolut sämsta verktygsaffär någonsin (utom möjligen vinkelslip från Ryboi häromdagen).
OK det fanns snabbfäste, man vred på en pryl så blev bladet löst, men var omöjligt att få ur om man inte tog till hovtång och bände ut det.
Sågen drog snett något helt makalöst, man fick hålla den i typ 20 grader mot en linje man ville följa, och då vred ig bladet så att snittet blev fin gerat i ca 30 grader i vertikalled.
På midsommadagen ett år efter köpet tröt tålamodet (knäckte ett blad, så man kom inte ens åt att dra med hovtången). jag bestämde mig för att köpa en Bosch. Dock så var den enda affär som var öppen Bauhaus, så jag kom hem med en Makita istället, 2 500 kostade den.
Makitan är min absolut bästa verktygsinvestering någonsin, man behöver nästan inte ens se en linje, den följer den ändå. man har helt perfekt kontroll på sågningen. Av de maskiner jag använder så skulle jag vilja påstå att sticksågen står för 30 - 40% av användningen.
jag hade säkert blivit lika nöjd med en Bosch.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Nu blir det ganska off topic. Jag har hållit på ett tag att lägga granitplattor på vår entregång, trappa etc. Har kapat ca 20 löpmeter 30mm granitskivor med en 230mm "noname brand" slip och diamantklinga. Totalpris ca 500kr.
maskinen har varit med till annat av och till några år. Nu ville jag framförallt minska dammspridningen så jag riggade upp en vattenslang och det fungerade ganska bra.
När det var 4 kapningar kvar att göra (totalt ca 3 löpmeter) pajade maskinen, strömbrytaren verkar ha blivit full med slipdamm, och jag lyckades inte få upp den i ett stycke.
Så jag åkte och köpte en ny maskin, tänke att jag skulle köpa lite mer seriöst den här gången, det blev en Ryboi för en dryg 1000 lapp med mjukstart, och vridbart handtag.
Den pajade när jag hade 15cm kvar att kapa, ca 15 minuters gångtid.
Det blixtrade en del om den och det var mycket vatten som trängt in i den så jag antog att det var mjukstarten, elektronik som inte gillade vatten. Och det står tydligt i manualen att man skall hålla den från vatten. Så jag gav upp tnken på garanti direkt.
Skruvade isär den, och det visar sig att felet är att kolen satt tvärfast i sina hållare, de ganska mjuka fjädrarna kunde inte rubba kolen. Och ett kol pajade när jag försökte få loss det.
Rent ut sagt skitkvalitet sämre än noname brand från Rusta.
Även spärrknappen till det vridbara handtaget hängde upp sig inom 2 minuters användning, den tål inte slipdamm.
maskinen har varit med till annat av och till några år. Nu ville jag framförallt minska dammspridningen så jag riggade upp en vattenslang och det fungerade ganska bra.
När det var 4 kapningar kvar att göra (totalt ca 3 löpmeter) pajade maskinen, strömbrytaren verkar ha blivit full med slipdamm, och jag lyckades inte få upp den i ett stycke.
Så jag åkte och köpte en ny maskin, tänke att jag skulle köpa lite mer seriöst den här gången, det blev en Ryboi för en dryg 1000 lapp med mjukstart, och vridbart handtag.
Den pajade när jag hade 15cm kvar att kapa, ca 15 minuters gångtid.
Det blixtrade en del om den och det var mycket vatten som trängt in i den så jag antog att det var mjukstarten, elektronik som inte gillade vatten. Och det står tydligt i manualen att man skall hålla den från vatten. Så jag gav upp tnken på garanti direkt.
Skruvade isär den, och det visar sig att felet är att kolen satt tvärfast i sina hållare, de ganska mjuka fjädrarna kunde inte rubba kolen. Och ett kol pajade när jag försökte få loss det.
Rent ut sagt skitkvalitet sämre än noname brand från Rusta.
Även spärrknappen till det vridbara handtaget hängde upp sig inom 2 minuters användning, den tål inte slipdamm.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Jo jag misstänker att vattnet kan ha fört in partiklar i hållaren för kol. Men min "skäpmaskin" från rusta har klarat det, ialla fall avsevärt längre än Ryboi maskinen.
Men visst jag erkänner att jag kört maskinen i strid med användarmanualen.
Jag hade inte tänkt att vatten skulle komma in i maskinen. jag lät vattestrålen helt träffa stenskivan strax framför klingan, men det blir en kraftig vattendimma omkring maskinen som tränger in överallt.
Jag håller helt med om att det inte är rekomendabelt ur elsäkerhetssynpunkt heller, jag testade jfbn innan jag körde igång. Men den skall man ju egenligen inte lita blint på.
Men visst jag erkänner att jag kört maskinen i strid med användarmanualen.
Jag hade inte tänkt att vatten skulle komma in i maskinen. jag lät vattestrålen helt träffa stenskivan strax framför klingan, men det blir en kraftig vattendimma omkring maskinen som tränger in överallt.
Jag håller helt med om att det inte är rekomendabelt ur elsäkerhetssynpunkt heller, jag testade jfbn innan jag körde igång. Men den skall man ju egenligen inte lita blint på.
jag ska också ta ut en oljetank... har gjort det förut med en Kellen (coop) tigersåg tog det lugnt och gjorde det på ca 3 dagar, någon timme varje dag
Har nu en makita tigersåg men jag vet inte... vad kostar en plasmaskärare? röker det inte nått f*rbannat?
Har nu en makita tigersåg men jag vet inte... vad kostar en plasmaskärare? röker det inte nått f*rbannat?
Kapa ner en oljetank är en baggis om man har en proffs-nibbler. Glöm tigersåg, du blir bara förbannad (fast du måste ha en sån eller något annat för att få upp hål i början). Gjorde det själv för några år sedan med en 2m3-tank, hyrde en Bosch (kommer inte ihåg modellen, men det var en fröjd att köra med den, den tugga på så in h-e om man får säga så
) och det tog inte mer än ett par tre timmar sen låg alltihopa på släpkärran.
Om jag skall kunna göra bra köp och inte slösa pengar på massa onödigt så måste jag ju göra en vettig beräkning på hur mycket jag kommer att använda olika verktyg. Jag bör ju gärna inte spendera 2300 kr på något som jag skall använda i en timme, medan en annan maskin, som för den delen fortfarande är en proffsmaskin, klarar jobbet lika bra för 1000 kr. Då är det bättre att jag lägger mellanskillnaden på en maskin som jag verkligen kommer att använda mycket, som t.ex. bandslip eller skruvdragare. Nu har jag ju redan skruvdragare, men en blå Bosch alt. Makita hade ju inte suttit fel.Nimajneb skrev:
Har man däremot obegränsat med pengar så är det bara tuta o köra på
Ja, jag vet inte vad det skulle vara som jag tvunget måste ha sticksågen till, mer än de nämnda sakerna som köksbänk med oregelbunden form, cirkelformade hål i dörrar, plus kanske lite andra oregelbundna sågningar, möjligtvis några injackningar.
Vilken Makita är det? Har du modellnummer på den?hempularen skrev:
Men sågar du inte rätt mycket oregelbundna figurer då? Eller kanske ersätter någon annan såg med sticksågen?
Själv skall jag inte såga så många oregelbundna snitt, cirklar osv. Och andra sågar har jag som är mer lämpade för raka snitt. Så för mig kommer tyvärr inte stickisen att få ett för stort användningsområde och körtid.