Vi fyndade en stenskiva med underlimmad diskho på Ikea härom dagen. Skivan är 180cm lång men för att passa direkt borde den vara 165cm lång. Skivan är inte en vanlig stenskiva utan en sorts komposit skiva med stenpulver och plast överst och plast under och längst ner mdf eller liknande träskiva. Runt hela skivan går en aluminium profil ingjuten i plastet.
Nån som vet om man kan "såga" av en bit från skivan för att få till längden? Sågningen är inte problemet, det är hållfastheten efter sågningen som jag oroar mig över.

Nån som vet om man kan "såga" av en bit från skivan för att få till längden? Sågningen är inte problemet, det är hållfastheten efter sågningen som jag oroar mig över.
Har tyvärr inget svar på din fråga, men däremot har jag erfarenhet att de på Ikeas kundtjänst är väldigt tillmötesgående vid frågor kring deras produkter. Testa att ringa.
Ett bra svar från impossible, såvida dom nu inte skickar Dig vidare till någon som inte vet. Kanske bra att jaga fast på dem som tillvekar deras skivor. Med du har ju 150mm till godo. Varför inte sätta tänderna/sågen i dessa på prov. En fintandad hårdmetall klinga till cirkelsågen, och du sågar från undersidan. Tejpa med regäl byggtejp (50mm) där snittet skall bli. För sågen lagom framåt= tryck inte för hårt. Och så var noga med att anhåller verkligen sitter fast, spänn med tvingar, tejpa där tvingarna ligger an mot skivan.
Produkter som diskuteras: "byggtejp"
Byggtejp
Byggtejp är ett mångsidigt verktyg som varje hantverkare bör ha till hands. Den är stark, hållbar och lätt att använda och klarar de tuffa kraven på byggplatser. Byggtejp används ofta för att säkra och täta olika material, för att
Läs mer
Jag gissar att Ikea svarar att dom inte kan ge några garantier för nått om man sågar i skivan...
Saturnus: En fintandad hårdmetall klinga? Menar du en diamant klinga eller vad?
Vi har några alternativ till sågningen men ingen är riktigt tillfredställande. En är att använda skivan i grovköket och en annan är att göra hörnlösningen, som kommer i ändan på skivan, 90cm bred i stället för 105cm som är brukligt för en 45 graders hörnlösning.
Hursomhelst, skivan hittade vi på Ikeas fyndavdelning och dagen till ära var det 50% rabatt på alla fynd. Jag tror vi gav 1800kr eller nått liknande för skivan. Om jag räknat rätt så ligger en ny likadan skiva med underlimmad ho på närmara 9-10 tusen.
Saturnus: En fintandad hårdmetall klinga? Menar du en diamant klinga eller vad?
Vi har några alternativ till sågningen men ingen är riktigt tillfredställande. En är att använda skivan i grovköket och en annan är att göra hörnlösningen, som kommer i ändan på skivan, 90cm bred i stället för 105cm som är brukligt för en 45 graders hörnlösning.
Hursomhelst, skivan hittade vi på Ikeas fyndavdelning och dagen till ära var det 50% rabatt på alla fynd. Jag tror vi gav 1800kr eller nått liknande för skivan. Om jag räknat rätt så ligger en ny likadan skiva med underlimmad ho på närmara 9-10 tusen.
Väcker denna gamla tråd till liv med detta klipp
Diamantklinga är svaret. 5 mm djupt i taget. Slipa med specialklossar efteråt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden