Hej har tänk att ta bort mellan 5- 10cm. Hur hade ni gått tillväga? Sänk/ cirkelsåg kommer inte gå ända fram, minicirkelsåg? Multiverktyget kommer inte ge en fin linje. Nej jag söker tips på hur man ska gå tillväga.
88cm brett mellan valv-väggarna.
Tanken är att såga bort en bit av parketten och lägga stav likt min bild. Sen bygga ut med det svarta klicket emot den vågrätta stavarna.
Hoppas ni förstår vad jag menar av bilden. Gula linjen vill jag alltså ha kapat med så fint snitt som möjligt.
88cm brett mellan valv-väggarna.
Tanken är att såga bort en bit av parketten och lägga stav likt min bild. Sen bygga ut med det svarta klicket emot den vågrätta stavarna.
Hoppas ni förstår vad jag menar av bilden. Gula linjen vill jag alltså ha kapat med så fint snitt som möjligt.
Det enda du kan köra med är Fein/multimaster. Sätter en regel med kanten där du vill såga och låt bladet ligga an mot regeln samtidigt som du sågar försiktigt utan att trycka. Du kan ju prova på en del du ändå ska såga bort. Gör regeln några mm för kort och kila fast den så den inte rör sig. Sätt även knäna mot regeln när du sågar.
Ska din list du ska in med ligga i nivå med parketten mao kommer snittet vara synligts? Om så är fallet tror jag ändå att ett multiverktyg men absolut inte på frihand utan med stöd av en rätskiva eller liknande på ena eller t.o.m. båda sidor av bladet. Det är nog enda verktyget som kommer nära respektive vägg
Ja precis så. Får väl bli att köpa ett ny fin segmentsågklinga till ändamålet om jag inte fegar ur och löser det på något annat sätt.M myrstack skrev:Ska din list du ska in med ligga i nivå med parketten mao kommer snittet vara synligts? Om så är fallet tror jag ändå att ett multiverktyg men absolut inte på frihand utan med stöd av en rätskiva eller liknande på ena eller t.o.m. båda sidor av bladet. Det är nog enda verktyget som kommer nära respektive vägg
Någon som har tips på en snygg övergång annars?
Här är ett exempel jag funderat på, smidigare, men skulle egentligen behövas en ny rakare linje ändå då dom två yttersta stavarna är snedsågade (gul markering)
Golvet ska slipas och betsas altv oljas. Så jag hoppas färgen på golvet/ list inte kommer skilja sig för mycket sen.
Okej, nu har jag bollat lite idéer och kommit fram till att det snyggaste alternativet är att kapa stavarna i linje med valvet. Lägga en rad vågrätt på varje sida samt lodrätt mellan dessa.
Tyvärr sågar sänksågen för ''långt'' ut från väggen så alternativet är att sova med den och lämna 15cm på vardera sida och ta sista bitarna med multiverktyg. Eller om man ska försöka köra hela med multi...
För nuvarande lutar det åt att ta sänksågen iallafall.
Tyvärr sågar sänksågen för ''långt'' ut från väggen så alternativet är att sova med den och lämna 15cm på vardera sida och ta sista bitarna med multiverktyg. Eller om man ska försöka köra hela med multi...
För nuvarande lutar det åt att ta sänksågen iallafall.
Så nu har jag kommit en liten bit på vägen.
Körde multiverktyg, det blev inte helt rakt vilket man kan se på den första av bilderna nedan.
Avslutade med att köra handöverfräsen så jag fick en helt rak linje (bild 2 och 3).
Fortsättning följer.
Körde multiverktyg, det blev inte helt rakt vilket man kan se på den första av bilderna nedan.
Avslutade med att köra handöverfräsen så jag fick en helt rak linje (bild 2 och 3).
Fortsättning följer.
Redigerat:
Bara massa bekymmer. Betongplattan är inte plan, så fått slipa ner den en del. Inte helt klar med den biten ännu.
Med mer eller mindre exakt antal stavar som jag fick köpt till detta projektet så vill det till att jag inte gör bort mig. Jag kan konstatera att jag har haft väldigt tur, för en kapning av stavarna i mitten blev perfekt längd. Sågat till dessa samt sågat not på hälften som var utan. Detta gjorde jag med bordssågen, mycket nytta man haft av den! Slänger in ett par bilder på hur det är tänkt att bli.
Vet inte riktigt hur jag ska göra med raden med stavar som ligger vågrätt. Ska jag såga dom i tre lika långa kommer skarvarna komma i linje med skarvarna till dom ståendes. Osäker på om det är optimalt. Se pennorna, tar gärna emot synpunkter här.
Med mer eller mindre exakt antal stavar som jag fick köpt till detta projektet så vill det till att jag inte gör bort mig. Jag kan konstatera att jag har haft väldigt tur, för en kapning av stavarna i mitten blev perfekt längd. Sågat till dessa samt sågat not på hälften som var utan. Detta gjorde jag med bordssågen, mycket nytta man haft av den! Slänger in ett par bilder på hur det är tänkt att bli.
Vet inte riktigt hur jag ska göra med raden med stavar som ligger vågrätt. Ska jag såga dom i tre lika långa kommer skarvarna komma i linje med skarvarna till dom ståendes. Osäker på om det är optimalt. Se pennorna, tar gärna emot synpunkter här.