Behöver kapa en takbräda på längden, men dessvärre så är inte rummet kvadratiskt.

Så i ena änden behöver jag ha 2 cm och i andra 3 cm bredd (längden är 4 m)

Hur fixar jag detta på en bordsåg, hur tänker jag , vad kan jag googla för att finna tips och trix.

Eller är det bara handsåga som gäller...:sleep:

Jag brukar rita på brädan och köra på frihand utan anhåll på bordssågen, funkar bra om inte 100% finish krävs?

• Gilla
111111
  • Laddar…
Snörslå och såga i bordssågen efter strecket.

• Gilla
111111
  • Laddar…
Ska du långsåga en bräda med bordsåg kan du skruva fast den brädan på en annan långbräda och såga efter den undre. Svårt att förklara och jag är trött men tänker du lite kanske du får ihop det :D

• Gilla
Jensabiten och 1 till
  • Laddar…
Tekniken hänger mycket på vilka verktyg och maskiner man har tillgång till. Bästa resultatet (om man inte har tillgång till en justersåg) tycker jag blir med en sänksåg och styrskenor. Det förutsätter att brädan är tillräckligt stor för att kunna låsas fast. Ska man såga på fri hand är en bandsåg bättre än en bordscirkelsåg. Har du "bara" en bordscirkelsåg tycker jag att @Vildes förslag i inlägg #4 är bäst. Jag tycker inte att det är helt ofarligt att klyva ett lång tarbetsstycke på fri hand i en bordscirkelsåg.

Klyver med en japansåg med klyvsida och 4 meter är inga problem. Ska den passa mot vägg och sedan taklist tar det inte mera än 5-10 min. Blir mycket fokus på maskiner. :cool: och glöm vanlig fogsvans för den är gjort för att kapa. ;)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.