8 144 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Såga en bräda på längden i vinkel
Behöver kapa en takbräda på längden, men dessvärre så är inte rummet kvadratiskt.
Så i ena änden behöver jag ha 2 cm och i andra 3 cm bredd (längden är 4 m)
Hur fixar jag detta på en bordsåg, hur tänker jag , vad kan jag googla för att finna tips och trix.
Eller är det bara handsåga som gäller...
Så i ena änden behöver jag ha 2 cm och i andra 3 cm bredd (längden är 4 m)
Hur fixar jag detta på en bordsåg, hur tänker jag , vad kan jag googla för att finna tips och trix.
Eller är det bara handsåga som gäller...
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Snörslå och såga i bordssågen efter strecket.
Produkter som diskuteras: "Snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tekniken hänger mycket på vilka verktyg och maskiner man har tillgång till. Bästa resultatet (om man inte har tillgång till en justersåg) tycker jag blir med en sänksåg och styrskenor. Det förutsätter att brädan är tillräckligt stor för att kunna låsas fast. Ska man såga på fri hand är en bandsåg bättre än en bordscirkelsåg. Har du "bara" en bordscirkelsåg tycker jag att @Vildes förslag i inlägg #4 är bäst. Jag tycker inte att det är helt ofarligt att klyva ett lång tarbetsstycke på fri hand i en bordscirkelsåg.
Klyver med en japansåg med klyvsida och 4 meter är inga problem. Ska den passa mot vägg och sedan taklist tar det inte mera än 5-10 min. Blir mycket fokus på maskiner.
och glöm vanlig fogsvans för den är gjort för att kapa. 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden