Hej,
jag har möjlighet att skriva ut en ritning i A1 format.
Jag skulle vilja lägga detta papper på en plywoodskiva och såga efter strecken på pappret med sticksåg.
Men hur gör jag det på enklaste, smidigaste sätt?
Finns det något lim (gärna spray-lim) jag kan använda som sitter tillräckligt bra för att pappret inte skall röra sig, men inte för bra så att pappret fortfarande är lätt att få bort utan att lämna rester?
Eller skall man först klippa ut detaljerna från pappret och sedan tejpa dem med genomskinlig tejp o sen såga genom tejp o papper?

Vad finns det för smarta trix att ta till?

L
J jonathanGubbe skrev:
Hej,
Jag skulle vilja lägga detta papper på en plywoodskiva och såga efter strecken på pappret med sticksåg.
Finns det något lim (gärna spray-lim) jag kan använda som sitter tillräckligt bra för att pappret inte skall röra sig, men inte för bra så att pappret fortfarande är lätt att få bort utan att lämna rester?
Eller skall man först klippa ut detaljerna från pappret och sedan tejpa dem med genomskinlig tejp o sen såga genom tejp o papper?

Ett sätt kan vara att klistra fast utskriften på en kartong/wellpapp och göra en mall. Mallen är lättare att rita av på plywoodskivan.

• Gilla
jonathanGubbe
  • Laddar…
Kanske lite mycket för en halv kvadratmeter... men för små mönster såg jag någon som satte maskeringstape på känsligt trä och sedan limmade pappret på den.
Väldigt smart.

J jonathanGubbe skrev:
Hej,

Jag brukar använda vanligt pelifix, aldrig testat på just plywood men på hyvlat virke fungerar det fin-fint.

M MaTu skrev:
Jag brukar använda vanligt pelifix
Pelifix verkar vara ett varumärke snarare än en limtyp, vilken variant är det du använder?

Anledningen till frågan är att jag inte kunde minnas att jag hört eller sett det namnet förut så jag googlade lite snabbt. Det verkar vara Pelikans benämning på deras lim men det ser ut att finnas ett flertal varianter som limpennor, limtejp, limstift, snabblim, trä/papperslim osv.

L
Jag förstår egentligen inte vad man vinner på att kladda ner skivan med lim som ändå måste bort utan att det syns något efteråt. Det låter som ett moment med tvättande av skivan, gno och pula med vatten. Men det beror iof på vilka slutbehandlingar som ska ske senare om t.ex vatten orsakar oönskad missfärgning vad vet jag. Prisvärt verkar det heller inte.

L Lenza skrev:
Jag förstår egentligen inte vad man vinner på att kladda ner skivan med lim som ändå måste bort utan att det syns något efteråt. Det låter som ett moment med tvättande av skivan, gno och pula med vatten. Men det beror iof på vilka slutbehandlingar som ska ske senare om t.ex vatten orsakar oönskad missfärgning vad vet jag. Prisvärt verkar det heller inte.
Inget fel med att göra en mall men det kanske är lite svårare med vissa former och innebär ett extra steg. Skivan skall väl ändå putsas innan ytbehandlingen och då åker ju både papper och lim.

Ska det bli riktigt snygga kanter på slutprodukten så hade jag nog valt att limma ritningen på en MDF skiva i lämplig tjocklek, sågat ut efter ritningen och finputsat kanterna in till linjen. Sedan hade jag använt denna mall för att fräsa ur formen i plywooden med handöverfräs och frässtål med kullager. Men det förutsätter ju att det är en form som tillåter fräsens radie. Inte billigast eller snabbast men definitivt prisvärt om man ser till resultatet. ;)

L
Ok, ja att fräsa låter ju rätt trevligt. Inledningsvis var det sticksåg som gällde det verktyget har jag aldrig uppfattat som ett precisionsverktyg. Det brukar ju bli galet snett och krokigt med en sådan, så att ritningen ska precisions limmas tycker jag inte matchar metoden. Men beskriv gärna hur du arbetar med sticksågen för att dra nytta av en exakt ritning som är spraylimmad. Kör du med marginal på flera mm och slipar med någon dremel sedan?

jac jac skrev:
Pelifix verkar vara ett varumärke snarare än en limtyp, vilken variant är det du använder?

Anledningen till frågan är att jag inte kunde minnas att jag hört eller sett det namnet förut så jag googlade lite snabbt. Det verkar vara Pelikans benämning på deras lim men det ser ut att finnas ett flertal varianter som limpennor, limtejp, limstift, snabblim, trä/papperslim osv.
Jag syftar på deras limstift, typ sånt man satt och klipp och klistrade papper med i lågstadiet.

Gör hål i ritningen där det går och tejpa över hålen mot skivan.

Protte

• Gilla
jonathanGubbe
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Ok, ja att fräsa låter ju rätt trevligt. Inledningsvis var det sticksåg som gällde det verktyget har jag aldrig uppfattat som ett precisionsverktyg. Det brukar ju bli galet snett och krokigt med en sådan, så att ritningen ska precisions limmas tycker jag inte matchar metoden. Men beskriv gärna hur du arbetar med sticksågen för att dra nytta av en exakt ritning som är spraylimmad. Kör du med marginal på flera mm och slipar med någon dremel sedan?
Just eftersom TS skrev att han ville använda sticksåg så tog jag inte upp metoden med fräsning efter mall inledningsvis men nu när det kommit ett antal svar på ursprungsfrågan så tyckte jag det var ok att nämna detta som ett möjligt alternativ.

Jag har aldrig påstått att jag kan få perfekt presicion med sticksåg, det är definitivt inget precisionsverktyg som jag ser det. Men med en bra maskin, rätt inställd och framför allt med rätt sågblad och lite övning så går det absolut att få ett hyfsat resultat. Skulle jag göra en fräsmall så hade jag sågat ut nära linjerna med bandsåg (innan jag hade den så var det sticksåg, gärna monterad i bord) och sedan slipat för hand eller med lämplig maskin. Blir det något litet fel så går det att laga med lite Plastic Padding och sedan slipa rätt igen. 8 mm MDF är ganska lättabetad.

Men som jag sa tidigare så är det långt ifrån alla former som passar för fräsning, skarpa inåtgående vinklar t.ex. får man såga ut hur man än vänder på det. Då kan kontursågen (maskin eller handsåg) vara ett alternativ.

• Gilla
jonathanGubbe och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.