Hej!

Ska kapa bänkskiva till ett L-format kök.

Hade velat ha 45-gradersvinkel i hörnskarven och hade velat ha lite input hur jag gör detta för bäst slutresultat.

Tänker att det bästa alternativet kanske inte är att kapa båda skivorna till 45 grader direkt, för det bygger ju på att hörnet är 90 grader.

Tänker istället att man kanske skulle kunna kapa ena skivan till 45 grader först och skjuta in i hörnet. Sedan skjuta in den andra okapade skivan (över den kapade) och därefter markera underifrån var man ska kapa?

Tips mottages gärna.

De brukar inte kapas i 45 grader. Här är ett exempel på sammanfogning,

Rickard.
Du kan aldrig möta två gerningar med olika vinkel då längden blir olika. Jag skulle antingen göra en mall av typ masonit som används för att överföra den faktiska vinkeln på skåpen eller om det är riktigt nära 90° kan man kapa på 45° och bara montera så bra som möjligt så ojämnheterna försvinner.

K Kane skrev:
De brukar inte kapas i 45 grader. Här är ett exempel på sammanfogning, [media]
Tack för svar, men det är en massiv ekskiva utan fasade kanter så jag ser inte varför det inte skulle gå. Tycker det blir snyggare än varianten på videon.

Det klart att det går, ingen har sagt att det inte går alls :D Men som Rickard. säger ovan så kan du inte möta två geringar i olika vinklar, iaf inte så länge du har/vill ha samma djup på skivan.

Du får mäta upp vinkeln så exakt det går, är det någorlunda raka och släta väggar borde det inte vara något problem. Ibland får man ju använda lite rätskivor/vattenpass/reglar om det är väldigt ojämnt för att se så man inte får fel vinkel för att man inte mäter längs hela väggen.

S
Man brukar inte gera massiva träskivor i 45 graders vinkel. När skivorna rör på sig beroende på årstid kommer måttförändringen vara olika i fram- och bakkant och det är stor risk för att det kommer att glipa.

Stumt ändträ mot andra skivans längsträ. Någon form av styrningen behövs tex kex eller ett fräst spår med en lös fjäder.
Helst också sammanfogningsbeslag som man drar ihop skivorna med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.