Jag har ett ställe där jag skulle behöva kapa till och lägga några bitar 20mm självbärande granitkeramik. Dvs sådana där självbärande plattor som är 600x600 och 20mm tjocka. Går det att såga sådana med en vanlig kakelsåg som våtsågar i vattenbad?

Det beror på vad man menar med ”vanlig kakelsåg”.

Det går med vinkelharry också.

Vanlig kakelsåg. Jag syftar på en enklaste liten bordssåg som säljs i byggladorna för billiga pengar.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Det är ju svårt att ge dig ett bra svar om du inte vill vara specifik med vilken såg du har. Jag föreslår att det inte funkar speciellt bra även om det skulle gå att ta enstaka plattor om du har en väldigt bra klinga.

Föreslår att du hyr tex en Husqvarna TS73R med lämplig klinga. Kostar nästan ingenting och sparar massor med tid om du ska kapa lite mer.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Vanlig kakelsåg. Jag syftar på en enklaste liten bordssåg som säljs i byggladorna för billiga pengar.
Går, gör det säkert. Dock tror jag inte att du vill, då det kommer att ta väldigt lång tid att bara såga en platta. Jag tror det är bättre att hyra eller även köpa en större modell, där sågklingan dras över plattan. Jag köpte själv en på Jula för ca 2500kr, när jag tröttnade på min lilla bordssåg.

Jag kan nu rapportera att det går fint att såga 20mm granitkeramik med en sådan enkel såg. Begränsningen är väl bordet till ytan som ger lite klent stöd till 90x60-klinkers

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.