3 115 läst · 21 svar
3k läst
21 svar
såg till lådsinkor?
Sida 1 av 2
Hej
vad använder ni för sågar som saluförs i sverige till detta moment?
Inte japan såg eller ryggsåg.Jag är ute efter en så kallad dovetailsaw med lite vinklat handtag,pistolgrepp och med lite tyngd i.
Vet någon om det finns någon seriös finsnickeributik i sverige eller om man måste beställa från utlandet?
vad använder ni för sågar som saluförs i sverige till detta moment?
Inte japan såg eller ryggsåg.Jag är ute efter en så kallad dovetailsaw med lite vinklat handtag,pistolgrepp och med lite tyngd i.
Vet någon om det finns någon seriös finsnickeributik i sverige eller om man måste beställa från utlandet?
Ingen aning om det finns i Sverige, i England finns det väl rätt många varianter däremot. Thomas Flinn & Co. tror jag gör såna du pratar om. Själv har jag en japansåg från CO, det är helt ok. www.rutlands.co.uk borde ha något åt det hållet. Jodå, det har de. Jag vet inte om de skickar till Sverige, men det tror jag väl. Fast det där var ju inget pistolgrepp, men sågtypen är nog i princip det du letar efter.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "japansåg"

Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Titta på http://www.fine-tools.com/fuchs.htm Jag har två av Adria sågarna på den sidan, dels den lilla sinksågen och dels carcass sågen. En för att klyva och en för att kapa. Veritas sågarna har fått mycket bra kritik men jag har själv inte testat dem än.
Ett annat alternativ är att titta på engelska ebay där man brukar kunna hitta bra sågar från förra sekelskiftet för några hundralappar. Då får du i och för sig lägga lite tid på att lära dej fila och skränka men det är inte så svårt.
Du kan också titta på andra sidan pölen där det finns flera små garagefirmor som gör fantastiska sågar. Exempel att googla på: Bad Axe toolworks, Medallion Toolworks, Wenzloff & sons.
Jag är tokig nog att ha beställt en 16" tenon saw från Andrew Lunn. Den kommer förhoppningsvis till sommaren.
/B
Ett annat alternativ är att titta på engelska ebay där man brukar kunna hitta bra sågar från förra sekelskiftet för några hundralappar. Då får du i och för sig lägga lite tid på att lära dej fila och skränka men det är inte så svårt.
Du kan också titta på andra sidan pölen där det finns flera små garagefirmor som gör fantastiska sågar. Exempel att googla på: Bad Axe toolworks, Medallion Toolworks, Wenzloff & sons.
Jag är tokig nog att ha beställt en 16" tenon saw från Andrew Lunn. Den kommer förhoppningsvis till sommaren.
/B
Det finns en annan möjlighet. Kör med fast sågblad och såga med arbetsstycket istället. Även om det inte framgår så borde det gå att göra lådsinkor med den.
Jo, Bridge City gör fina saker, men det finns mycket andra saker jag hellre skulle köpa för de pengarna. Nu vet jag inte riktigt hur den där saken fungerar, men det känns som en handmaskin, och då kan man, tycker jag, lika gärna köra sinkjigg med handöverfräs.
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Hej Mattias
Var det inte du som riggade samköpet av Wixeymätarna? Du kanske kan ge lite tips om hur vi skall samköpa bänk-kakor?
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/136129-rockler-bench-cookies.html
Var det inte du som riggade samköpet av Wixeymätarna? Du kanske kan ge lite tips om hur vi skall samköpa bänk-kakor?
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/136129-rockler-bench-cookies.html
Håller med, den ser häftig ut. Men det gäller för alla verktyg, när de demas av ett proffs och visas för det de är speciellt lämpade för. Observera till exempel hur snygga fina snitt de visade för att göra sågsnitten för tails och pins, och att nästa detalj, det vill säga ta bort trämaterial mellan snitten, inte visades, och inte kommer att bli så lätt med det verktyget. En fräsjigg hade gjort båda delarna av momentet, och kan fås att se minst lika lätt ut (finns filmer hos Leigh till exempel).mattiaswahlberg skrev:
Böjträt: Kan görs motsvarande med festools sänksåg. När vi byggde vår sänggavel ville vi ha en sänggavel som börjar rak och rätt bred nedtill (8 cm eller så) , men som upptill böjer bort från sängen och slutar smalare (3 cm eller så). Det löste vi med en på många ställen med en sänksåg delvis genomsågad plywood (böjwood?) fäst på en ram vars övre del smalnade av längs en relativt stor radie (fräst med en MFS för radien).
--- Mats ----
Nimajneb skrev:
Jo, man kan använda det på många ställen för att få trä böjbart. Hur djupt och hur tätt är en fråga om vilken radie man vill nå, och hur jämn cirkeln skall bli, och vilken last utifrån det skall tåla. För sänggaveln är det relativt lätt, det enda som kommer att ses är den släta ytan framifrån, var sig bakkant eller sida syns.
Ställde sågen för att träffa men inte gå igenom näst sista lagret (du finjusterar djupet på festoolen med vinkeln, ställ det djup du minst måste ha för att nå ner, och ställ sedan vinkeln tills det inte är för djupt. En viss vinkel ger fördelen att det är en smalare spets som når yttersta kanten av sågdjupet). Hade ungefär 1 cm mellan såghålen.
Men man kan också limma smala träskivor under press mot en mall (typiskt mdf) för att åstadkomma en cirkel, vi har ett par i forumet som gör det med vakumpressar. Beroende på vad som är viktigt med utseendet kan det vara en bra väg för ett fönster.
--- Mats ---
Festligt att vi ibland snabbt glider iväg från urspungsfrågan så snart något dyrt och fint specialverktyg kommer på tal. 

/B, som är lite förvånad att ingen kommit kraftigare till japansågens försvar eller tyckt att man ska ha en multimaster istället.
/B, som är lite förvånad att ingen kommit kraftigare till japansågens försvar eller tyckt att man ska ha en multimaster istället.
Precis den metoden beskrivs i senaste numret av Fine Woodworking. De bygger där ett skåp med rundad front genom att laminera trä med fint fanér ytterst.Mats Bengtsson skrev:
Jag har veritas "dovetail" såg som Bengtn nämner.
http://www.fine-tools.com/G-zinkensaege.html
Den är fantastiskt fin, som alla veritas verktyg, men
om du söker en tung såg vet jag inte om den är riktigt rätt,
jag upplever den inte som speciellt tung.
Den funkar finfint det lilla jag sågat med den.
Om vikten är extremt viktigt, kan jag väga den vid tillfälle.
http://www.fine-tools.com/G-zinkensaege.html
Jag är inte rätt man för att uttala mig om exakt vad som är bra och eller mindre bra med dessa sågar.Jag går lite på hörsägen och snappar upp lite här och där.Tyngden är kanske inte det avgörande utan mer modellerna utav dessa sågar.favino skrev:Jag har veritas "dovetail" såg som Bengtn nämner.
[länk]
Jag har tidigare varit inne på olika fräsgiggar osv men har ändrat mig då denna maskin tar allt det roliga ifrån mig.
glädjen i att kunna göra en snygg sinka utan dessa verktyg har gjort mig lite lätt lyrisk på sistonde.
Jag har förstått att man även kan njuta av det man gör samtidigt som man tjänar pengar och att det ena inte behöver utesluta det andra.Men då menar jag att den riktiga njutningen ligger i den del av arbetet där man kan försjunka i perfektion utan någon tidspress och att jag gärna bekantar mig med härliga hyvlar och sågar och annat från veritas, lie-nilsen mfl.som det är en fröjd bara att betrakta.
Nog om detta ....
Bengt:
Jag har hört att pax sågen skall vara fin att jobba med även om adria tilltalar mig mer med det mer öppna handtaget.
Jag har även sneglat på veritas nya som favino beskriver men hur bra den än är så känns det för mycket massproduktion över den.Den har ingen själ och det känns viktigt för mig.
Hittade en svensk site tillslut dock.http://www.tools4wood.se//catalog/index.php/cPath/24?osCsid=639ef71fef16b7e8fe592ed82de3c0fb heter den och de verkar ligga snäppet över vad det skulle kosta att importera det själv så jag får nog fundera en stund till.
Redigerat:
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Ska excenterslipen vara såhär svag?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Multiverktyg. Vilken maskin ska jag ha? Det är dags nu.
Verktyg, Maskiner & Fordon