Jag har läst att råspont ska sättar horisontellt eftersom träet rör på sig då temperatur och luftfuktighet skiftar. Men hur gör man när man har takåsar, som jag har på garaget?

DSC_0036.jpg

Sätter man råsponten vertikalt, eller sätter man upp vertikala reglar på åsarna som man sätter råsponten på, eller gör man på något annat sätt?
 
Tror inte det har betydelse,panel sätter man ju i regel vertikalt
fabriksgjorda hus har ibland vertikal råspånt som då kan vara bärande mellanvägg
 
pelpet skrev:
Jag har läst att råspont ska sättar horisontellt eftersom träet rör på sig då temperatur och luftfuktighet skiftar...?
Vad skulle det spela för roll menar du?
Trät rör väl sig lika mycket oavsett om det är horisontellt eller vertikalt monterat.

Gör det enkelt för dig: Sätt råsponten vinkelrätt mot de reglar du spikar den mot.

Så ja; har du horisontella åsar sätter du råsponten vertikalt.

Men skydda den för regn!
 
KnockOnWood skrev:
Vad skulle det spela för roll menar du?
Trät rör väl sig lika mycket oavsett om det är horisontellt eller vertikalt monterat.
Ja det undrar jag också. Det är därför jag frågar:rolleyes:.
 
Spelar ingen roll. Träet vet inte vilket håll det ligger på. :)
 
trät har vuxit vertikalt, det är vant att sitta så, bara sista tiden på brädgårn som varit horisontell. ;)
 
  • Gilla
magstorm
  • Laddar…
Längutvidgning (& krympning) skiljer rejält mellan "längs fibrerna" & "tvärs fibrerna".

-Så det biten stämmer, men om det har betydelse när du monterar råspont känns inte så självklart...
Det skulle kunna ha betydelse om underlagspappen är olika töjbar i olika riktningar?
-Kolla med lev. av takpappen ang. detta...
 
hakaner skrev:
Längutvidgning (& krympning) skiljer rejält mellan "längs fibrerna" & "tvärs fibrerna".

-Så det biten stämmer, men om det har betydelse när du monterar råspont känns inte så självklart...
Det skulle kunna ha betydelse om underlagspappen är olika töjbar i olika riktningar?
-Kolla med lev. av takpappen ang. detta...
Har postmodernismens vetenskapsrelativitet smugit sig in i byggbranchen?

Kanske dags för lite genusperspektiv också :wow:
 
Hubbe2: Men tänk om du monterar det upp-o-ner? :)
 
KnockOnWood: De flesta som dör på arbetet i Sverige arbetar i byggbranschen. 98% är män!
Där har du ditt genusperspektiv!
 
Skansk_nybyggare skrev:
KnockOnWood: De flesta som dör på arbetet i Sverige arbetar i byggbranschen. 98% är män!
Där har du ditt genusperspektiv!
Och jag väntar med spänning på en förklaring till vad detta har för relevans på hur man sätter råsponten :rolleyes:

Och kan du redovisa hur stor del av arbetskraften i byggbranschen som är kvinnor :cool:
Eller är det kanske bransch- snarare än genusrelaterat :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.