Vi håller på med ritningar till ett nytt hus och velar lite om hur vi ska placera fönstren för att få till en bra möblering.

Är det "okej" att ha enligt bilden enligt konstens alla regler? På så vis får vi en större hel vägg till tv, tavlor, hyllor mm

• 3D-ritning av ett sovrum med en dubbelsäng centralt placerad och ett stort fönster ovanför sänggaveln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns kanske riska att du får ett kallras ner på sängen.

Eller att fönstret speglar sig i TV:n.

BirgitS
Det kan bli besvärligt att tvätta fönstret, antingen flytta sängen eller riskera att få vatten i sängen.

Väg också in hur balansen i husets exteriör kommer att bli med olika fönsterplaceringar. Viktigt för bygglov etc. Risk att det blir suboptimalt att designa utifrån en specifik möbleringslösning.

Ser att Myresjöhus har fönster över dubbelsängen på en del av Smart-husen. Och även Eksjöhus Prio-hus har några. Så det verkar vara ganska vanligt på hus ritade på senare år.

intressant att hustillverkare gör så, det blir "häftigt" inifrån. Men ju mer jag tänker på det desto mer tvekar jag. Känns som en nödlösning. Kanske bättre att göra avkall på TVn.

Fast man kan ju hänga tv'n i taket och frigöra ännu mer väggyta... Eller köra med projektor. Eller inse att det är tråkigt att ha kasst ljud i sovrummet och ändå hamna i biorummet.😅
Okej, jag har haft tv vid sängen för att kunna spela tv-spel i sängen när jag var ung och oansvarig. Det visade sig vara ett smart drag för den lösningen fångade husfruns intresse och hon är ju kvar ännu. Så jag ska inte säga något om att det är dumt att ha en tv vid sängen. >Men< jag har gått över till biomöblering med starka stereohögtalare och komfortabla fåtöljer fyra flyttar och 24 år senare...

Men gällande fönster så har vi ett i sovrummet, på min sida, som jag kan manövrera utan att kliva upp. Jag har större behov av frisk luft och skulle hon frysa så ligger hon närmare och skulle jag frysa så stänger jag till lite. Enkelt och smidigt. Tips från coachen är att ha myggnät i fönstret. Mindre insyn och håller undan oönskade gäster.

Detta är inte mitt expertområde men jag ser inga tekniska hinder till att ha ett fönster där du önskar.
En persienn eller gardin stoppa ljus mot tv:n men om du köper ny tv så kan du välja en med ett bättre reflexfilter.

• Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Vad är alternativet? Vad är det som får dig att tveka? Moderna fönster är så täta att jag starkt betvivlar att kallras blir ett problem.

Alternativet är väl att möblera så man ser trädgården/natur istället för en TV?
Hamnar inte ett fönster väldigt högt om ni ska få plats med en sänggavel under? Mät en högre säng typ kontinental och se hur högt den kommer på väggen.
Jag antar att ni har en annan utrymningsvägar än det aktuella fönstret.

Ja finns det inga byggregler som hindrar, får se vad leverantören säger, så kanske det inte är så dumt. Fönstrets nederkant blir på 1300-1400 mm beroende på om vi väljer 70 eller 80 höjd. Vårab sänggavel är ca 1100 med ben så det är inga problem.

R Robiban skrev:
Ja finns det inga byggregler som hindrar, får se vad leverantören säger, så kanske det inte är så dumt.
Det finns inga byggregler som reglerar var du placerar sängen. Så byggregler kan omöjligt hindra att du har ett fönster över sängen. Du kan inte gå fram till det för att titta ut. Men det kommer att släppa in ljus. Vad är alternativen? Har du fler förslag på var det skulle kunna vara?

A Avemo skrev:
Det finns inga byggregler som reglerar var du placerar sängen. Så byggregler kan omöjligt hindra att du har ett fönster över sängen. Du kan inte gå fram till det för att titta ut. Men det kommer att släppa in ljus. Vad är alternativen? Har du fler förslag på var det skulle kunna vara?
Tänkte nog mer kanske på fönstrets utformning och placering för utrymning än vart sängen står men jag det är väl klart att det går att sätta in andra fönster på ett annat sätt men då måste vi tänka annorlunda kring inredning.

Ett par andra ögon kanske kan hjälpa oss att se en annan lösning också 😂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.