7 323 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
Sabotera nollspänningsbrytare
Nu rör det sig i TS fall inte om någon säkerhetsfunktion i form av nollspänningsutlösare utan ett sätt för leverantören att på enklaste billigaste sätt ge möjlighet till anslutning via CEE-hona med manövrering till-från och samtidigt nyttja termokontakterna i lindningarna.OveRaskopp skrev:Jag framhärdar ändå med en dåres envishet att vi inte skall lära varandra att kringgå säkerhetsutrustning.
Jag har sett och hört alldeles för mycket för att stillatigande åse hur vi accepterar att slikt sker. Om du vill ha ett bra besked, åk till din behörige elektriker och be dem om hjälp, det kostar inget men ger en bra indikation om lämpligheten i förfarandet. Min elektriker skulle klappa till mig om jag bara andades om att föröka kringgå säkerhetsbestämmelser, därför anlitar jag dem.
Om din elektriker hotar dig fysiskt pga av vad som nämnts i denna tråden rekommenderar jag nödvärn, det kommer du säkert undan med gentemot sån uppvisad okunskap. Och naturligtvis ska man ta säkerhetsbestämmelser i beaktande dock bäst med förstånd och eftertanke så man kan välja bästa (= bättre) väg själv.
I mitt fall handlade det om att koppla förbi nollspänningsutlösaren till förmån för ett radiokontrollerat relä och fiskbuggarens fall handlar det om aktivering via en kontaktor. För att detta ska hända krävs det ett aktivt handhavande för att aktivera spånsugen, väl i klass med att trycka på knappen på nollspänningsutlösaren. Jag ser inte att säkerheten förbigås på något sätt i det här fallet.
Det går antagligen även att bygga om det hela genom att flytta hela nollspänningsutlösaren till att sitta innan styrningarna från styrande maskinerna.
Men för att kunna föreslå en sådan koppling så måste man veta hur dom styrande maskinerna ska ge signal, måste även veta exakt hur nollspänningsutlösaren är kopplad. Det man behöver göra är att koppla dom styrande signalerna parallellt med startknappen.
Men för att kunna föreslå en sådan koppling så måste man veta hur dom styrande maskinerna ska ge signal, måste även veta exakt hur nollspänningsutlösaren är kopplad. Det man behöver göra är att koppla dom styrande signalerna parallellt med startknappen.
Har du kollat på om du kan pilla isär den "svarta boxen", alltså brytare/motorskydd/nollspänningbrytare? Har du tur sitter där antingen en lite separat spole/hållkrets till nollspänningen eller så kan du bygla över hållslingan som går genom nollspänningsbrytaren.
Det var precis så jag gjorde. Se här:phl skrev:
https://mobil.byggahus.se/forum/ver...rdragning-spansug.html?perpage=15#post2423281
Nu var det iofs 1-fas i mitt fall, men principen är densamma
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Det gjorde jag också, men jag lyckades aldrig förstå hur den skulle kunna fungera (trots classes instruktioner). Om jag förstår dess funktion rätt ser jag inte hur brytaren kan hålla sig sluten med mindre än att det går ström genom dosan. Strömlöst fjädrar den tillbaka. Om jag inte missförstår den helt är alltså nollspänningsbrytaredelen helt integrerad med de mekaniska av/på-knapparna. Å andra sidan fungerar det på classes maskin så det är förmodligen bara någonting jag inte förstår.phl skrev:
För tillfället fungerar det åtminstone med en ny handske och automatik är precis som väntat guld värt för oss som har spånsugen placerade så att vi måste gå runt halva verkstaden eller krypa under justerbordet för att komma fram till den.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Eller är spolen så potent att den klarar av att sluta strömmen även vid öppen brytare om man skickar in ström "bakvägen"?
Yes, det är precis så den funkar också. I originalläge så trycker man in knappen och relät håller strömmen sluten ända tills noll-knappen trycks in (eller att strömmen bryts på annat sätt). Med modden så sluts strömmen vid öppen brytare genom att lägga ström över relät. Kraften i elektromagneten är tillräcklig för att "dra ihop" brytaren och sluta strömmen utan att man behöver mekaniskt trycka in knappen. Det var aha-upplevelsen för mig när jag höll på att joxa med brytaren. Annars hade jag blivit tvungen att plocka bort den.fiskbuggaren skrev:
Normalt påverkar man inte själva kontaktorn för att den ska dra men man kan alltid trycka någonstans på kontaktorn för att mekaniskt påverka oket, när oket är intryckt så håller en eventuell självhållningskrets oket intryckt.
Det är den funktionen som man använder i kompakta nollspänningsutlösare/motorskydd, man rationaliserar bort den elektriska startknappen.
Självhållningskretsens brytare sitter parallellt med ev startknappar, dessa sitter i serie med stoppknapp(ar) och kontaktorspolen.
Det är den funktionen som man använder i kompakta nollspänningsutlösare/motorskydd, man rationaliserar bort den elektriska startknappen.
Självhållningskretsens brytare sitter parallellt med ev startknappar, dessa sitter i serie med stoppknapp(ar) och kontaktorspolen.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
I det här fallet trycker startknappen in "grejen" och stoppknappen drar ut den igen, rent mekaniskt.
Så funkar i princip alla de här apparaterna för diverse maskiner med intag, start-stopp, nollspänning och ev termokontakt dvs man får trycka in kontaktorn så den sluter och självhåller och med stoppknappen bryter man isär så kontakterna släpper. Alltså är inte knapparna till-från inkopplade i någon elektrisk krets som på tex ett vanligt kontaktormotorskydd undantaget termokontakten som ligger i serie för att kunna bryta spolen.fiskbuggaren skrev:
Jag tycker du gjort rätt som kopplat direkt med handske till motorn i stället för att manipulera donet. Dels är spolen inte gjord för att dra trots att det funkar den ska bara hålla när man tryckt ihop ankaret så den är inte så potent, dels försvinner möjligheten att använda det med knapparna som avsett blir lite formellt snett om man ska vara sån. Är man ute efter motorskydd kan man isf sätta ett konventionellt eller om man vill använda termokontakten en ren kapslad kontaktor som samtidigt kan manövreras för start via kontrollsystemet för maskiner i drift.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden