7 800 läst · 30 svar
8k läst
30 svar
Sabotageskydd till brandvarnare?
Sida 1 av 3
Hej.
Igår hände det igen att jag upptäckte att övervåningens alla brandvarnare var nedplockade och stoppade i en låda.
Tre stycken hade batteritorsk och har antagligen pipit för att varna för det. Två stycken hittar jag inget fel alls på utan de har antagligen plockats bort i samband att den som eldat i kaminen på övervåningen inte fått drag i skorstenen.
Jag har flera gånger påtalat det olämpliga i detta till övriga familjemedlemmar men risken att brinna inne verkar inte gälla dem och de vaknar direkt vid lukt av brand.
Som rubriken hintar om så är jag nu på jakt efter sabotageskydd. Tänker att det måste ju finnas något som gör brandvarnarna omöjliga att ta ned. Hade en ide att köpa patentband och lacka vita och skruva rakt över brandvarnarna men det blir ingen vacker lösning.
Någon som vet om det finns nåt? Att prata med familjen har jag provat under flera år och det har jag nu alltså gett upp.
Igår hände det igen att jag upptäckte att övervåningens alla brandvarnare var nedplockade och stoppade i en låda.
Tre stycken hade batteritorsk och har antagligen pipit för att varna för det. Två stycken hittar jag inget fel alls på utan de har antagligen plockats bort i samband att den som eldat i kaminen på övervåningen inte fått drag i skorstenen.
Jag har flera gånger påtalat det olämpliga i detta till övriga familjemedlemmar men risken att brinna inne verkar inte gälla dem och de vaknar direkt vid lukt av brand.
Som rubriken hintar om så är jag nu på jakt efter sabotageskydd. Tänker att det måste ju finnas något som gör brandvarnarna omöjliga att ta ned. Hade en ide att köpa patentband och lacka vita och skruva rakt över brandvarnarna men det blir ingen vacker lösning.
Någon som vet om det finns nåt? Att prata med familjen har jag provat under flera år och det har jag nu alltså gett upp.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Såvitt jag vet finns bara sabotageskydd på modeller som är kopplade till larmcentral. Så om du köper tjänsten från typ Sector alarm eller liknande, så kommer du att bli uppringd om någon fifflar med brandvarnaren.
Nja tycker nog det här något du verkligen skall ta upp med familjen och få dem att förstå hur farligt det är! Eventuellt får du iscensätta någon låtsasbrand för att riktigt skrämma upp dem (,ta inspiration från The Office).
Nej men seriöst, förstår att du har försökt prata med dem men försök igen. Det är en sak att du fixar så att det inte går att göra i huset men antar det rör sig om barn/ungdomar? Det är en hemsk ovana som du inte vill att de ska ta med sig då de t.ex flyttar ut till eget och du inte finns där för att fixa då de glömt att de tagit ner brandvarnare.
Nej men seriöst, förstår att du har försökt prata med dem men försök igen. Det är en sak att du fixar så att det inte går att göra i huset men antar det rör sig om barn/ungdomar? Det är en hemsk ovana som du inte vill att de ska ta med sig då de t.ex flyttar ut till eget och du inte finns där för att fixa då de glömt att de tagit ner brandvarnare.
Om det handlat om mina barns rum så hade jag inte tvekat en minut, jag hade satt dit fulast möjliga lösning för att göra det svårt eller omöjligt för dem att plocka ner varnarna. I bästa fall lär de sig att själva byta batteriet när den piper för att slippa den fula takornamenteringen, i värsta fall får man ge dem batterier och se till att de byter dem när de klagat i några dagar.
Tro mig, jag har försökt. Har iofs inte gått Dwight Shrute på dem, en dag kanske.H Hejhejho skrev:Nja tycker nog det här något du verkligen skall ta upp med familjen och få dem att förstå hur farligt det är! Eventuellt får du iscensätta någon låtsasbrand för att riktigt skrämma upp dem (,ta inspiration från The Office).
Allvetare
· Västra götaland
· 8 379 inlägg
This!T ToRy skrev:Om det handlat om mina barns rum så hade jag inte tvekat en minut, jag hade satt dit fulast möjliga lösning för att göra det svårt eller omöjligt för dem att plocka ner varnarna. I bästa fall lär de sig att själva byta batteriet när den piper för att slippa den fula takornamenteringen, i värsta fall får man ge dem batterier och se till att de byter dem när de klagat i några dagar.
Passa på till jul, och ge dem ett par nya batterier i julklapp!
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Om det bara handlar om batterier som behöver bytas, så kan man ju enklast köra med varnare med livstidsbatterier. Detektorn i varnaren har ett bäst före datum. Batterierna i bättre varnare håller lika länge som detektorn. Man byter inte batteri, utan hela varnaren.
Om jag förstår dig rätt så är inte problemet dina familjemedlemar och de ska inte straffas för att det sitter felaktiga brandlarm.
Finns det kamin som riskerar att ha dåligt drag så är det väl bättre att förbättra situationen för kaminen och byta brandvarnarnas typ / placering.
Finns det kamin som riskerar att ha dåligt drag så är det väl bättre att förbättra situationen för kaminen och byta brandvarnarnas typ / placering.
Har du familjemedlemmar som beter sig på det viset vette sjutton om det är batterierna du ska byta.D diy1 skrev:
Hur förbättrar man draget motsvarande belopp som brandvarnare kostar?A Alexn72 skrev:
Spelar ingen roll. Du åtgärdar ju inte problemet isåfall..D diy1 skrev:
Lite som att köpa jordfelsbrytare för att man har exponerade ledningar. Falsk trygghet.
Om du nu ändå envisas med att sätta upp dem med lim så sätt ingen i rummet med kaminen.