Byggahus.se

Så underhåller du trädäcket

1. G
    Medlem · Nivå 8
    *fel tråd*

2. C
    Medlem Nivå 1
    Jag har oljat in min altan med silvertjära nu i år. Trallen las för 2 somrar sedan, tryckt vanlig grön. Se på bilderna. Den högra delen utav altanen är oljad med 1 lager och den vänstra med 2 lager. Den vänstra blev snyggare enligt mig men kvistarna har kommit fram på den sidan och de är gulaktiga... och om den snyggare kulören är värt kvistarna njaaao.... Jag vet inte men nu har jag prövat iallafall och ser skillnaden.
    Jag har även oljat in stolparna och klädselbrädorna på sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20160801_104242.jpg

20160801_104314.jpg

edit: Ser nu att det är svårt att se skillnaderna och kvistarna i motljuset...

Redigerat 1 aug 2016 10:51
    • Laddar…
  3. G
    Medlem · Nivå 8
    Oljade in sidorna på min altan, mest som ett test då jag ej visste vad jag hade att förvänta mig och jag blev glatt överraskad hur fint det blev. Den röda Goa Cumaru färgen kom tillbaka, vilket jag ville ha. Nu är ju sidorna byggda i plana cumaru plankor och som va väldigt enkla att slipa, värre blir det där man går, där är dom ju räfflade. Men så fort vädret tillåter ska jag olja där också. Torkade lite snålt på vissa ställen och regnet som kom dagen efter gjorde så att det blev någon vitare rand. Kommer bli svårt att passa in en bra tid men hoppas jag kan göra det snart i höst! Hopplöst när det ej får vara dagg, regn eller solsken :)

image.jpg

4. 1
    Anonym
    Kan man använda linolja och terpentin på ett tryckimpregnerat trädäck?

5. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 10
    Det går väldigt bra ,kallpressad linolja är bäst (tränger in djupare i trät) men du får räkna med att trät blir mörkt/svart med tiden .Linoljan oxiderar.

6. G
    Medlem · Nivå 8
    Om jag täcker det jag olja in med plast då jag märker att det ev. Kan börja regna, vad kan hända? Kommer det att torka till slut eller blir det kondens och således ränder?