Lägger in bilder här från hur det (troligen) ska bli, om vi inte kommer på nåt mer smart ;0) har ni några ideér så dela gärna med er!
Sista bilden är så som vi ritat på ikea, dock ska vi inte ha högskåpet med ugn och micro, utan det blir ett väggskåp med plats enbart för micron istället, och ugnen kommer under spishällen...ah..hoppas ni fårstår hur de ska vara =0)
kom gärna med tips och synpunkter, kanske nåt vi missat att tänka på?
tillkommer gör ju belysning under bänk med list, belysning i vitrinskåpen samt en hylla med infällda spotlights ovanför fönstret vid bänken...
dörröppningarna ska breddas lite och valv (heter det så?) ska sättas in ...
Sista bilden är så som vi ritat på ikea, dock ska vi inte ha högskåpet med ugn och micro, utan det blir ett väggskåp med plats enbart för micron istället, och ugnen kommer under spishällen...ah..hoppas ni fårstår hur de ska vara =0)
kom gärna med tips och synpunkter, kanske nåt vi missat att tänka på?
tillkommer gör ju belysning under bänk med list, belysning i vitrinskåpen samt en hylla med infällda spotlights ovanför fönstret vid bänken...
dörröppningarna ska breddas lite och valv (heter det så?) ska sättas in ...
Jag tänkte spontant på två saker:
1. Vart leder dörröppningen som är vid kyl&frys? Mina erfarenheter säger att vid matlagning och dylikt står dörren ofta på glänt vilket betyder att ingen annan tar sig in eller ut?
2. Hålet med barstol. Jag lovar att ni kommer stå och diska oftare än att sitta på stolen. Varför inte ha trevlig utsikt när man gör något tråkigt?
1. Vart leder dörröppningen som är vid kyl&frys? Mina erfarenheter säger att vid matlagning och dylikt står dörren ofta på glänt vilket betyder att ingen annan tar sig in eller ut?
2. Hålet med barstol. Jag lovar att ni kommer stå och diska oftare än att sitta på stolen. Varför inte ha trevlig utsikt när man gör något tråkigt?
Håller helt med Granis. Nyttja fönstret bättre!! Ni har säkert fler fönster att sitta vid i andra delar av er bostad.
@ Granis, jag tror att de ska ha öppna valv och inga dörrar. Ang din punkt 1.
Jörgen
@ Granis, jag tror att de ska ha öppna valv och inga dörrar. Ang din punkt 1.
Jörgen
jag klarar inte att diska och beundra utsikten samtidigt så jag har svårt att förstå varför alla envisas att diska framför fönstret. Det stänker på glasrutor och har man fyllt diskhon med framtida disk så syns det tydligt som förgrund till utsiktenGranis skrev:
Förr i tiden utnyttjade man dagsljuset när man skulle diska men idag har man elektricitet till hjälp.
Jag tycker att en kopp kaffe vid fönster är mer värd än en "disk - utsikt"
gaia
som jag skrev tidigare så blir det inga dörrar i dörrhålen, utan de ska breddas lite och valv ska sättas in.
dörrhålet där kyl/frys och skafferi står går ut till en stor hall, den andra dörrhålet går in i ett rum.
hålet vid fönstret är där dels för att det sitter ett element under (vi va inne på att sätta för men njaa..) kommer bli en jättebra plats för våran nu 8 månaders dotter att sitta vid, hjälpa till med grejjer med mera...samt att vi får undan katternas matskålar där under! :0)
har ju även diskmaskin i det här köket så inte tänker ja stå och diska heller..förutom större grejer då...har fönster vid min nuvarande diskbänk och det blir nerstänkt på nolltid =jättetråkigt, så där håller jag med gaia...
det andra fönstret ska vi ha matplatsen vid, och där har vi även sjöutsikt, inte helt fel!
dörrhålet där kyl/frys och skafferi står går ut till en stor hall, den andra dörrhålet går in i ett rum.
hålet vid fönstret är där dels för att det sitter ett element under (vi va inne på att sätta för men njaa..) kommer bli en jättebra plats för våran nu 8 månaders dotter att sitta vid, hjälpa till med grejjer med mera...samt att vi får undan katternas matskålar där under! :0)
har ju även diskmaskin i det här köket så inte tänker ja stå och diska heller..förutom större grejer då...har fönster vid min nuvarande diskbänk och det blir nerstänkt på nolltid =jättetråkigt, så där håller jag med gaia...
det andra fönstret ska vi ha matplatsen vid, och där har vi även sjöutsikt, inte helt fel!
Ni har många skåp, och det får mig att reagera på en sak..
Skippa den delen där kyl/skafferi är, flytta den till där du har satt ugnen, sätt ugnen under spisen, och micron i närheten av antingen kylen eller vid diskhon.
Det blir mycket öppnare där ni kommer ha köksbordet, och ger er möjlighet att göra en större ingång till vardagsrummet.
Skippa den delen där kyl/skafferi är, flytta den till där du har satt ugnen, sätt ugnen under spisen, och micron i närheten av antingen kylen eller vid diskhon.
Det blir mycket öppnare där ni kommer ha köksbordet, och ger er möjlighet att göra en större ingång till vardagsrummet.
Redigerat:
ja vi har också haft tanken på att ha kyl/frys/skafferi i det hörnet där högskåpet står( men om du kollar på den sista bilden samt läser min text så ser du att det bara blir plats för micron där)MEN...då blir det en bra bit att hämta det man ska ha eftersom man står vid bänken vid spisen och tillreder maten...fresve skrev:Ni har många skåp, och det får mig att reagera på en sak..
dörrhålet vid kyl-frys.skafferi går ut till hallen...
Klicka här för att svara