Finns det någon som helst möjlighet att så gräs där det idag är mest mossa?
Det är i ena halvan av gräsmattan som tagits över av mossa.
 
ja det är så man utrotar mossa. Gräset är mer livskraftigt än mossa så får man gräset att växa mer och bättre så försvinner mossan. I teorin alltså, sen kan ju andra omständigheter göra att mossan trivs också.
 
Bäst blir det, om du tar bort mossan först.
 
harry73
Bra fråga. Har liknande problem. Igår vattnade jag ferrogent på mossan och började gödsla lite. Hoppas att det lilla gräset som fortfarande finns kvar kommer att ta över igen.
 
Gör som Harry, vattna ut Ferrogent (finns på t ex Granngården) och vänta tills mossan blir helt svart och börjar vissna bort. Sen kör du ut dressjord och gräsfrö ovanpå som du sedan myllar ned med en kratta. Platta till lite och se till att det är konstant fuktigt (ej blött) under några veckor. Då bör du ha en rätt fin, om än späd, gräsmatta som sedan ska gödslas enligt konstens alla regler.

Spana in olleberg.se så kommer du få många fina tips! (y)
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
harry73
Så ser det ut nu
Gräsyta med svarta fläckar av behandlad mossa och löv blandat med grön vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag räknar med att mossan fortfarande lever under det svarta, så jag kommer att göra om behandlingen efter ett tag
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag räknar med att mossan fortfarande lever under det svarta
Mossa har inga riktiga rötter utan deras motsvarighet går ju inte på djupet, tänk på att mossan kan växa direkt på berget. Däremot så finns det säkert sporer i jordens ytskikt som kan gro om de får rätt miljö (fuktigt).
 
Behandlingen med Ferrogent går inte direkt att överdosera med, så det är bara att köra på när man tycker att eventuell mossa ska få sig en snyting.
 
P Paxman skrev:
Behandlingen med Ferrogent går inte direkt att överdosera med, så det är bara att köra på när man tycker att eventuell mossa ska få sig en snyting.
Vet du att det är så? Jag fick kala fläckar i min gräsmatta, omgivna av mörktgrönt gräs som jag associerade till ferrogent. Jag antog att jag råkat överdosera fläckvis men det kan ju ha varit av någon annan anledning.
 
Medlemmen mg765 har gjort tester med stora doser av Ferrogent för att se ifall han kunde slå ut vitgröe. Som jag minns det fungerade det inte, och jag har inget minne av att det önskvärda gräset mådde dåligt av det heller. Men, jag kan minnas fel...det var därför jag skrev "inte direkt", så jag följer Olle Bergs dosering när jag använder det. Dock är jag inte orolig ifall jag råkar vattna ut lite för mycket eller lite för ofta.
 
P Paxman skrev:
Medlemmen mg765 har gjort tester med stora doser av Ferrogent för att se ifall han kunde slå ut vitgröe. Som jag minns det fungerade det inte, och jag har inget minne av att det önskvärda gräset mådde dåligt av det heller. Men, jag kan minnas fel...det var därför jag skrev "inte direkt", så jag följer Olle Bergs dosering när jag använder det. Dock är jag inte orolig ifall jag råkar vattna ut lite för mycket eller lite för ofta.
Helt rätt! Jag vattnade ut doser som var upp till fyra gånger Olles rekommenderade dos. Gräset klarar det men blir mörkt grönt, nästan svart under någon vecka. Jag märkte att på nysått och späda grässtrån så påverkade det tillväxten lite grann så det bästa är att följa rekommendationen om man bara vill bekämpa mossan.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Då mindes jag rätt! :)

Läste tråden om att förgro gräset mg765...det ska absolut testa när jag ska fylla ut lite gropar och ojämnheter jag har i mattan. (y)
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.