18 517 läst ·
88 svar
19k läst
88 svar
Så fungerar Yale Doorman och här är alternativen
Sida 1 av 6
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Vill du kunna låsa upp dörren med en kod? Digitala dörrlås ger dig flera olika alternativ för att låsa och låsa upp dörren. Här tar vi en närmare titt på det lås som dominerar marknaden, men även vilka alternativ som finns.
Du kan läsa artikeln här: Så fungerar Yale Doorman och här är alternativen
Du kan läsa artikeln här: Så fungerar Yale Doorman och här är alternativen
Hej, kan ni även recensera dKey ifrån dormakaba.
Ytterligare en variant av digitalt lås för dörren.
https://go.dormakaba.com/sv/dkey
Ytterligare en variant av digitalt lås för dörren.
https://go.dormakaba.com/sv/dkey
Ni misssade BG3000 från Beslagsgruppen.
En liknande frågeställning som jag funderat på är alla dessa lås som är "godkända av försäkringsbolag", alltså även vanliga lås. Vad händer om låset inte är godkänt, får man ingen ersättning vid inbrott? Är det verkligen villkorat i försäkringsbolagens villkor att om man t.ex. inte har godkända lås på fönstren så får man ingen ersättning? För det finns ju godkända fönsterlås..É ÉlPon skrev:
Produkter som diskuteras: "fönsterlås"
Fönsterlås
Fönsterlås kan vara en väsentlig säkerhetsfunktion i hemmet eller arbetsplatsen. De är utformade för att ge extra skydd mot inbrott och att förhindra oavsiktligt öppnande av fönster, särskilt viktigt i hushåll med små barn.
Läs mer
Jag har mailat mitt försäkringsbolag, får se vad man får för svar. På Länsförsäkringar skriver de för företagssidan att de kräver klass 3 annars riskerar man lägre ersättning. Och att det gäller fönster etc med.M Markarbetaren skrev:En liknande frågeställning som jag funderat på är alla dessa lås som är "godkända av försäkringsbolag", alltså även vanliga lås. Vad händer om låset inte är godkänt, får man ingen ersättning vid inbrott? Är det verkligen villkorat i försäkringsbolagens villkor att om man t.ex. inte har godkända lås på fönstren så får man ingen ersättning? För det finns ju godkända fönsterlås..
För privatpersoner skriver de istället ungefär bara ”det är viktigt med godkänt lås”. Där kan man ju inte heller hålla på med galler och lås på fönster så känns som det är lite olika krav.
Hej, jag är också intresserad av villkoren, jag kollade Länsförsäkringar som exempel. Där står det som du är inne på att villkoren för ersättning ändras om det inte uppfyller bolagets villkor för godkänd enhet.M Markarbetaren skrev:En liknande frågeställning som jag funderat på är alla dessa lås som är "godkända av försäkringsbolag", alltså även vanliga lås. Vad händer om låset inte är godkänt, får man ingen ersättning vid inbrott? Är det verkligen villkorat i försäkringsbolagens villkor att om man t.ex. inte har godkända lås på fönstren så får man ingen ersättning? För det finns ju godkända fönsterlås..
Urklipp från Länsförsäkringars hemsida.
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/foretag/forsakring/forebygga-skador/inbrott-och-stold/las/
Tänk på det här när du väljer lås
- Dörrar, portar, luckor samt gallergrindar ska vara låsta med godkänd
låsenhet, enligt SSF 3522 lägst klass 3. Detta gäller även elektromekaniska lås. - Ett godkänt cylinderlås ska ha en rund cylinder.
- Ett godkänt lås får inte ha vred på insidan.
- På godkända lås kan nyckeln vridas 360 grader.
- Ett lås med enbart fasad eller snedskuren kolv är inte godkänt.
- Anlita en auktoriserad låssmed för montering av ditt lås.
Synd bara att alla dessa alternativ är så moderna. Vi har en gammal fastighet och det vore klädsamt med ett lås i gammal stil. Det borde gå att ta fram några snygga lösningar även för bastanta ekdörrar från 1700- och 1800-talet, eller för den delen lägenhetsdörrar i en gammal fastighet.
Fast det där är för företag, kolla din länk.D DrOneTwoThree skrev:Hej, jag är också intresserad av villkoren, jag kollade Länsförsäkringar som exempel. Där står det som du är inne på att villkoren för ersättning ändras om det inte uppfyller bolagets villkor för godkänd enhet.
Urklipp från Länsförsäkringars hemsida.
[länk]
Tänk på det här när du väljer lås
- Dörrar, portar, luckor samt gallergrindar ska vara låsta med godkänd
låsenhet, enligt SSF 3522 lägst klass 3. Detta gäller även elektromekaniska lås.- Ett godkänt cylinderlås ska ha en rund cylinder.
- Ett godkänt lås får inte ha vred på insidan.
- På godkända lås kan nyckeln vridas 360 grader.
- Ett lås med enbart fasad eller snedskuren kolv är inte godkänt.
- Anlita en auktoriserad låssmed för montering av ditt lås.
Har också ett äldre hus, tycker det hade varit smidigt med digitalt lås men gillar inte utseendet. DKey kanske är nåt som kan passa?1 1881 skrev:
Någon med erfarenhet av dkey?
mitt yale lås hänger sig så fort solen lyser på det.Redaktionen skrev:
är totalt dött tills man trycker in en spik i botten för starta om låset.
ibland flera ggr innan man kan slå in koden
när det är kallt fungerar det bättre.
försökt få hjälp av den obefintliga supporten.
detta lås kommer snart att hamna på soptippen. som tur är ,har det börjat komma konkurrenter
som både har vanlig nyckel och kod fingeravtryck och app styrning.
men det kanske krävs någon humoristik inslag på youtube
där man står i snön i bara mässingen och inte kommer in.
kanske assa tar sitt ansvar och byter ut låset då.
jag kan int rekomendera detta lås
Nimly touch pro kostar 5000kr på bauhaus om man ska ha det uppkopplat till deras app. BG3000 verkar gå på knappt 3500 kr med lås och wifi, och har likvärdiga funktioner som Nimly.
Vad är bättre med Nimly? Handtag att bara dra ner inifrån? Nåt annat?
Vad är bättre med Nimly? Handtag att bara dra ner inifrån? Nåt annat?
Hej, tack för informationen. Såg felet nu. Hittade villkoren för privat person i en pdf på hemsidan.É ÉlPon skrev:
https://www.lansforsakringar.se/49e...l/dokument/villkor/01611-villkor-villahem.pdf
Under N Särskilda villkor N1 och N2. Hänvisar Länsförsäkringar till samma som Stöldskydds föreningen hemsida att det skall vara SSF 3522 klass 3 på låsenheten. Särskilda villkor gäller bara om det står i mitt försäkringsbrev.
Så Länsförsäkringar kan sätta ner ersättning vid inbrott, om jag inte har installerat huset med godkänt lås enligt SSF 3522 klass 3.