Arkitekten Andreas Forsberg bygger sitt helt perfekta drömhus vid stranden på Fårö i Husdrömmar dokumentär. Han mejslar fram det med furu, kalksten och svart stål - ett vackert hus som vi önskar att vi fått veta liite mer om.

Du kan läsa artikeln här: Så bygger Andreas Forsberg sitt drömhus på Fårö - Husdrömmar
 
HOBBY ARCHITECT
Skulle nog vara snyggare med liggande panel. Och en sån inbyggd soffa är nog inte så bekväm att sitta i en längre stund. Annars var det fint.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Skulle nog vara snyggare med liggande panel. Och en sån inbyggd soffa är nog inte så bekväm att sitta i en längre stund. Annars var det fint.
Det är mer vanligt med stående panel på ett 1-plans hus dels pga att byggnaden känns högre/större samt vatten rinner av snabbare och det skapas inte missfärgning på en obehandlad träpanel (gäller även tjär/järnvitriol).
 
  • Gilla
emmjo och 6 till
  • Laddar…
Jag har sett alla avsnitten. Magisk tomt!! Jag gillar också hur han jobbat med att fånga in det lokala i alla moment och byggnadsdelar. Gillar också det nakna träet överallt. Sen kanske det är lite opraktiskt med ett kök med stomme av omålat stål, och köpe-soffor är nog trots allt bekvämare än att bygga själv. Och var det inte lite smala rum (hur brett kan det vara)?
Tror också att ett atriumhus blir perfekt där då det antagligen lär blåsa en del och då kan det vara skönt att kunna stänga in sig i lä. Tycker mig se vissa liknelser med Thomas Sandells atriumhus på Ygne, ett hus jag älskar att titta på :). Det hade varit lite kul att höra vad det kostat att bygga?
 
  • Gilla
Brotorpet och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
S surfarn skrev:
Magisk tomt!!
Verkligen!!! Undra vad den kosta.
 
Redigerat:
Fantastisk tomt med utsikt över Norsholmen.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Tycker mig se vissa liknelser med Thomas Sandells atriumhus på Ygne, ett hus jag älskar att titta på :).
Detta hus har jag missat. Finns det i något program på nätet? Arkitektsidan visar bara några (spännande) bilder. Finns en låst artikel att byggmästaren inte fick betalt?
 
Man blir både inspirerad och imponerad när han lägger så mycket tid och engagemang på sitt bygge. Får man gissa att han byggde på löpande räkning för det tog säkert betydligt längre tid och byggaren skulle nog blivit tokig att försöka estimera och få ihop projektet på en fast budget. Verkade ju dessutom vara så att han medvetet väntade med en del beslut tills dess att delar av bygget var gjort. Vilken dröm.

I övrigt tycker jag också att detta var det mest intressanta av dokumentär-serierna. Man kan bara önska ännu fler program där man går på djupet gällande arkitektur, konstruktion och byggande.
 
  • Gilla
Brotorpet och 3 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Verkligen!!! Undra vad den kosta.
5 200 000 kr.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är mer vanligt med stående panel på ett 1-plans hus dels pga att byggnaden känns högre/större samt vatten rinner av snabbare och det skapas inte missfärgning på en obehandlad träpanel (gäller även tjär/järnvitriol).
Dessutom var det ju en uttalad tanke att huset skulle smälta in i strandskogen, och då passar givetvis stående panel bättre bland de stående tallarna.

Vissa arkitekter vill smälta in, andra vill sticka ut och skrika ”Här är jag, se på mig!!!”
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Han och nån tjej hade ju ett bra husprogram på kanal 5 förut. Den pipan och den dialekten gör att han låter som en disneyfigur eller nåt. 😆
 
S surfarn skrev:
Jag har sett alla avsnitten. Magisk tomt!! Jag gillar också hur han jobbat med att fånga in det lokala i alla moment och byggnadsdelar. Gillar också det nakna träet överallt. Sen kanske det är lite opraktiskt med ett kök med stomme av omålat stål, och köpe-soffor är nog trots allt bekvämare än att bygga själv. Och var det inte lite smala rum (hur brett kan det vara)?
Tror också att ett atriumhus blir perfekt där då det antagligen lär blåsa en del och då kan det vara skönt att kunna stänga in sig i lä. Tycker mig se vissa liknelser med Thomas Sandells atriumhus på Ygne, ett hus jag älskar att titta på :). Det hade varit lite kul att höra vad det kostat att bygga?
det lokala är ju hus av kalksten
 
Ursviken Ursviken skrev:
Fantastisk tomt med utsikt över Norsholmen.
granne med boström om jag mins rätt
 
  • Wow
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Detta hus har jag missat. Finns det i något program på nätet? Arkitektsidan visar bara några (spännande) bilder. Finns en låst artikel att byggmästaren inte fick betalt?
svt play - Husdrömmar
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
R
Ursviken Ursviken skrev:
5 200 000 kr.
Dom pratade om 3-400 timmar att bara spika upp den invändiga väggpanelen galet med timmar🥴
 
  • Gilla
Ursviken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.