Gör om några rum där det ska tapetseras och i vissa rum ska väggarna målas vita.

Tänkte "kritvitt" S 0500-N på snickerier, lister etc.

Vad tror ni om väggarna? Jag tänkte samma kritvita färg.

Bättre att välja en som är mer bruten?

Det blir snyggare att inte ha exakt samma nyans på lister och väggar. Så bryt antingen den vita väggfärgen något eller också den till listerna. Antingen åt grått eller åt gult, beroende på hur ljusförhållandena ser ut och smak förstås.

Vi har olika vit nyans på lister, vägg, dörrfoder, dörrkarmar och innerdörrar.

Det ser förjävligt ut.

• Gilla
Hampus Chenon och 11 till
  • Laddar…
Jag vill att listerna ska vara riktigt kritvita, så valde 0500-N på dem.
Väggarna får gärna vara kritvita (inte gulaktiga), men tänkte att man kanske inte ska ha exakt samma som listerna eller?
Tips på NCS-kod till väggar?

Jag har taklisterna i samma färg som taket (vitt) medans övriga snickerier (foder, sockel, smygar...) är antikvita (S0502-Y).

Om du målar foder, smygar mm i kritvitt finns det en risk att fönster och dörrar upplevs smutsiga eller missfärgade.

Vi gjorde precis som ni och jag ångrar det bittert. Färgen och utseendet gillar jag, men att köpa innerdörrar och fönster i S-0500-N istället för standard S-0502-Y är jävligt mycket dyrare. Innerdörrarna blev t.ex. mer än dubbla priset, trots rejäla rabatter.

Och att köra S-0502-Y på dörrar och fönster till vitare lister ser som någon skrev tidigare, för jävligt ut.

Nyfniken skrev:
Vi har olika vit nyans på lister, vägg, dörrfoder, dörrkarmar och innerdörrar.

Det ser förjävligt ut.
:thumbup:

S 0500-N på allt eller S 0502-Y på allt. Du kommer att uppfatta båda som vitt, så länge de inte blandas.

• Gilla
Hampus Chenon
  • Laddar…
Tack för svar. vi kör S 0500-N på alla snickerier dvs lister, foder, dörrar etc.

Frågan är vilken färg jag ska ha på väggen? Jag tänkte S 0500-N.

Väggfärgen bör väl ha en annan glansgrad?

3 i tak, 7 på väggar och 40 på lister brukar vara normalt. Vill minnas att jag även har en del snickerier som är målade med 20.
I kök, tvättstugor mm en blankare färg i tak och på väggar. Våtrum kräver speciella färger där varje tillverkare brukar leverera ett system med grund och färg.

Jag har målat om större delen av huset och forskade rejält i ämnet.
Man ska ha samma kulör på vägg och socklar/foder/snickerier.

Har man något fabriksproducerat S0502Y i blickfånget som man inte vill måla om, t.ex fönster, kan man använda kulör Nordsjövit, den skär sig inte med S0502Y är ändå vit.

Att måla allt med S0502Y blir för gult.

Snyggt är också att ta i rejält med glans för socklar/foder/snickerier
för att på så vis bryta mot vägg men ändå behålla samma kulör.

Jag körde 70-glans. Jättesnyggt till stora golvsocklar iaf.

anders0x skrev:
...
Att måla allt med S0502Y blir för gult.
...
Nej, det blir det inte eftersom du har denna färg referens för vitt. Hjärnan luras och alla andra färger "lyfts". Viktigt är att måla även taket i S 0502-Y.
Du är välkommen att titta i mitt hem, för där har vi anammat metoden. :)

• Gilla
Helioz
  • Laddar…
Vi har 0502y på väggar och kritvita foder/smygar/tak/taklister. Tycker det ser bra ut.

Johan Gunverth skrev:
Nej, det blir det inte eftersom du har denna färg referens för vitt. Hjärnan luras och alla andra färger "lyfts". Viktigt är att måla även taket i S 0502-Y.
Du är välkommen att titta i mitt hem, för där har vi anammat metoden. :)
Detta blev en intressant tråd. Kan bara konstatera att smaken är som baken, delad.

Vi har alla snickerier, fönster och dörrar i 0502Y men varken väggar eller tak i den brytningen. Taken är målade med "vit" färg. Upplever inte det som störande det minsta.

jtl skrev:
... Upplever inte det som störande det minsta.
Det tror jag säkert, men det var frågan om det syns eller inte syns någon skillnad. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.