Byggahus.se
Hej,

Nästa vecka reser vi stomme på mitt garage och jag kommer därefter att klä in det med liggande panel. Jag har spånat lite på Ryobi R18N16G-0 spikpistol, mestadels för att jag inte ha 3-fas ännu för kompressor och dels för att jag har en massa andra verktyg från just Ryobi med samma batterisystem.

Frågan är dock, är den något att ha? Eller är det att kasta pengarna i sjön?

Kan få låna en liten 1-fas kompressor från farsgubben men den lär ju gå varm nr man väl sätter igång, annars vete fan hur jag ska lösa detta. Spika för hand känner jag mig för väl att det går bara inte. Garaget kommer även att vara 120kvm med 4m väggliv så blir en del spikande.

Mvh Jonas

Nej, den pistolen kan du inte använda till panel!
Det är en dyckertpistol avsedd för lister, foder och innerpanel.

En 1-fas kompressor räcker förmodligen gott och väl till att spika panel, jag själv använde en billig Jula kompressor (1-fas, 50liter) till mitt garagebygge.

FredrikR FredrikR skrev:
Nej, den pistolen kan du inte använda till panel!
Det är en dyckertpistol avsedd för lister, foder och innerpanel.

En 1-fas kompressor räcker förmodligen gott och väl till att spika panel, jag själv använde en billig Jula kompressor (1-fas, 50liter) till mitt garagebygge.
Hmm, ok. Så denna funkar inte att spika utvändig panel?

Mvh Jonas

Nej, det är fel verktyg för det.

E
En 50-liters enfaskompressor räcker gott till panelspikning.

Annars finns ju DeWalt DCN692 om du vill ha en batteridriven

Stefan N Stefan N skrev:
Nej, det är fel verktyg för det.
Hmm, ok. Då har jag nog missuppfattat detta..
E Emil_K skrev:
En 50-liters enfaskompressor räcker gott till panelspikning.

Annars finns ju DeWalt DCN692 om du vill ha en batteridriven
Hmm ja det kanske funkar iaf, när jag tänker efter.. Vet att syrrans gubbe har någon billig pistol från jula.. Kanske funkar då?

MalZon MalZon skrev:
Hmm ja det kanske funkar iaf, när jag tänker efter.. Vet att syrrans gubbe har någon billig pistol från jula.. Kanske funkar då?
Så länge det är en pistol som tar 3" spik så. :)

MalZon MalZon skrev:
någon billig pistol från jula.
Hjälpte farsan med hans garage och använde en jula-pistol, meec, fungerade fint. Den här är egenheter och lätt att skjuta dubbelskott men efter en stunds träning så gick det riktigt bra med den.

Ok, får nog bli den iaf då..
Bara så jag inte fattat fel. Vilken sorts spik ska jag använda? Iom at spiken till Ryobi'n inte var rätt haha

Mvh Jonas

E
Trådspik kallas de spikar som har en lite större, platt, skalle. Till skillnad från dyckert som har en skalle gjord för att tränga in i träet.

Du ska alltså ha bandad trådspik

3" maskinspik, för spikpistol.

Kolla så du köper spik avsedd för den pistolen du ska använda, 21° eller 34°

Vet du vad du kommer använda för pistol?

E Emil_K skrev:
Trådspik kallas de spikar som har en lite större, platt, skalle. Till skillnad från dyckert som har en skalle gjord för att tränga in i träet.

Du ska alltså ha bandad trådspik
Hmm, det är ju dyckert jag tänker på. Det ska jag alltså inte använda? Det är nog det den pistolen är gjord för.
FredrikR FredrikR skrev:
3" maskinspik, för spikpistol.

Kolla så du köper spik avsedd för den pistolen du ska använda, 21° eller 34°

Vet du vad du kommer använda för pistol?
Ok tror jag är med. Då har jag tillgång till fel pistol. Är nog dyckert som den är för.
Det är "evedalspanel" som ska på, trodde man skulle använda de små, dyckert för att få osynliga skallar. Likt Moelven inomhuspanel.

Mvh Jonas

tommib
Nej för fasen, inga dyckert till utepanel. Förutom att de är alldelels för klena kommer de rosta av.

tommib tommib skrev:
Nej för fasen, inga dyckert till utepanel. Förutom att de är alldelels för klena kommer de rosta av.
Då är jag med. Tackar! :)

Mvh Jonas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.