6 500 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Ryobi R-150 fräs, nåt att ha?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag har precis köpt ett gäng gamla maskiner varav en handöverfräs från Ryobi av model R-150.
Frågan är om jag som nybörjare i att fräsa ska lära mig den här eller köpa nåt riktigt från början?
Alltså, någon som vet i vilken nivå den här maskinen är?
Frågan är om jag som nybörjare i att fräsa ska lära mig den här eller köpa nåt riktigt från början?
Alltså, någon som vet i vilken nivå den här maskinen är?
Jag tycker att du skall börja med den. Då vet du sedan vad du skall titta efter när du uppgraderar. Ryobi är inget proffsmärke. Skaffa inte en massa fräsverktyg om maskinen bara har 6mm eller 6,35 (1/4") hylsa. Skaft bör ha minst 8 mm diameter.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Den där maskinen har 8 mm "schuck", antar att man då bara sätter på en "adapterring" när man har frässtål som är 6 mm. ( det följde med en radda frässtål av billig kvalité så jag har en del att leka med...)
Tanken är att bygga en egen fräsmodulplatta till mitt Festool CS 50-bordssystem (använder redan sänksågen där mycket med orginal Festool-grejer).
Att såga till en lämplig skiva och skapa lite fästen för lämplig fräs borde ju inte vara så svårt. I alla fall inte när man ser vad Festool tar för sitt fräsbord (och det är ju bara en modulplatta).
Inser redan att jag inte kommer använda Ryobin särskilt mycket av flera orsaker:
* Inget spånutsug (=ett helvete...)
* Inget snabbfäste för frässtålen (kräver två fasta nycklar för att spänna/lossna)
* Ingen varvtalsreglering
* Ingen mjukstart (kanske inte det viktigaste i sammanhanget)
Tanken är att bygga en egen fräsmodulplatta till mitt Festool CS 50-bordssystem (använder redan sänksågen där mycket med orginal Festool-grejer).
Att såga till en lämplig skiva och skapa lite fästen för lämplig fräs borde ju inte vara så svårt. I alla fall inte när man ser vad Festool tar för sitt fräsbord (och det är ju bara en modulplatta).
Inser redan att jag inte kommer använda Ryobin särskilt mycket av flera orsaker:
* Inget spånutsug (=ett helvete...)
* Inget snabbfäste för frässtålen (kräver två fasta nycklar för att spänna/lossna)
* Ingen varvtalsreglering
* Ingen mjukstart (kanske inte det viktigaste i sammanhanget)
Man kan säga att dåtidens ryobi är proffsverktyg dockmattiasp skrev:
Klicka här för att svara