P
Jag instämmer med Stefan här ovan. Mina Ryobi batterier håller bra. Jag köpte två 2,8Ah på Ebay för en billig peng och de håller bra (både livslängd och laddning)

Jag är väldigt nöjd med mina ryobi maskiner för det jag använder dem till (=hobbybruk) Men förstår att det inte är proffsmaskiner. Jag har använt en av cirkelsåg för diverse småjobb ett tag och är väldigt nöjd. För större jobb använder jag en Hitachi med sladd.

Hur man vänder och vrider på saken så är batteri dyrt. Nästan alltid tar batterierna slut innan maskinen tar slut. Då står man där efter några år. Skall man köpa nya batterier (känns dyrt) lägger jag till lite så får jag en ny maskin vilket kanske är lockande. Men galet oekonomiskt och miljöovänligt. Den gamla maskinen är ju hel bara batterierna som är slut.
Så min åsikt är att skruvdragare/borrmaskiner som ändå används mycket och många gånger används på ett oergonomiskt sätt ovanför huvudet inne i skåp etc och inte producerar så värst mycket damm. Så där är det en fördel att slippa sladd. Alla andra maskiner behöver sladd och man har ju ändå dammsugaren inkopplad till alla andra maskiner!

Vist det kan finnas tillfällen där man är för lat för att handsåga och det inte finns el och Ts har ju ett torp. Men jag är fortfarande skeptisk till att man skall ha batteridrivna maskiner som första hands val.

Pär

Redigerat:
  • Gilla
Chiippe och 1 till
  • Laddar…
Gammal tråd förvisso.
I min ägo återfinns en batteridriven ryobisticksåg och jag har inget att anmärka, plastkåpan fram försvann illa kvickt förvisso men överlag är den genomtänkt, facket för blad i bakkant är lite för tajt men det betyder å andra sidan att bladen inte sticker iväg så lätt när en är ute och okynnes sågar. Visst drar det batteri men inte så att den blir oanvändbar. Sammantaget är jag nöjd med den liksom deras batteridrivna tigersåg och cirkelsåg.

Huzzbutt skrev:
Gammal tråd förvisso..
10 dagar är inte så värst gammalt....;)

Har använt mina ryobi verktyg till en lägenhetsrenovering och lite pyssel i sommarstugan.
är grymt nöjd änsålänge.
är ca 3 år gamla nu och batterierna är fortfarande lika bra som när de var nya.
Köpte ett paket med skruvdragare och cirkelsåg, fick med två batterier 1,5 Ah.
är i klenaste laget för sågen, funkar fint för parkettgolv och mdf skivor men bänkskiva i ek var i segaste laget. Tror det är nr 1802 på dragare.

Tips är om du ska till USA eller kan beställa, finns på home depot riktigt billigt. Runt 300 dollar för ett kit med 6-7 verktyg.

svärfar köpte ett kit med skruvdragare och grästrimmer. Den är inte alls lika bra (skruvdragaren) väldigt plastig och inte lika stark. Undvik den.

Resultatet blev att jag köpte Ryobi: ett kit med cirkelsåg+skruvdragare+2x1,5 Ah batterier, och en sticksåg separat. Jag är väldigt nöjd med alla tre efter fem arbetsdagar på torpet. Laddningstiden på batteriet är lagom länge för att batteri 1 skall hinna laddas medan batteri 2 används och vice versa.

Framför allt den batteridrivna cirkelsågen är underbar - jag kan inte för mitt liv förstå hur jag klarat mig utan den förut! Jag fick ta det lite försiktigt med 27mm golvplankor (furu) men den gick som smör genom 16 mm MDF, 12mm OSB, och 45x70 reglar. Uppskattningsvis 50 löpmeter OSB på en laddning. Och väldigt väl fungerande lasersikte.
Skruvdragaren är bra, men för ren skruvdragning föredrar jag ändå min lilla "pistol" AEG eftersom den är så lätthanterlig. Bra avtryckare, och stark på låga växeln.
Sticksågen är sådär. Ett irriterande plastskydd som måste tas bort för att byta blad - det är bara en tidsfråga innan det går sönder eller tappas bort. Och strömbrytaren går lite trögt att få in hela vägen. Men den är helt ok, och kapacitetsmässigt har jag inget att klaga över. Men cirkelsågen är så himla lätthanterlig att jag inte använde sticksågen så mycket som jag trott...

Däremot kan man avstå från rondellen. Jag behövde lossa några skruvar från 1973 som håller balkongräcket med mycket slitna skruvhuvuden (antagligen från tidigare försök att ta bort dem) och köpte rondellen (=vinkelslip). Frugan lyckades kapa 2 st skruvar per laddning, och jag 5. Klart undermåligt, och 4 Ah batteriet är ett måste för detta. Till helgen skall räcket slipas, hoppas batteriet klarar det bättre.

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Trevligt med återkoppling, och att du är nöjd med verktygen.

peterhjalmarsson skrev:
Resultatet blev att jag köpte Ryobi: ett kit med cirkelsåg+skruvdragare+2x1,5 Ah batterier
Var köpte du paketet och vad kostade? Har sett att bauhaus har ett paket med skruvdragare + cirkelsåg + 2x1,3ah batteri för 1795:-

fredl skrev:
Var köpte du paketet och vad kostade? Har sett att bauhaus har ett paket med skruvdragare + cirkelsåg + 2x1,3ah batteri för 1795:-
Jag köpte det på Bauhaus, och priset var i det häradet i alla fall. Jag dubbelkollade precis på batteriet och kan bekräfta att det är 1.3 Ah.
[Jag har försökt redigera mitt förra inlägg för att korrigera effekten, men det går inte?]

Redigerat:
Jag har två Ryobi skruvdragare (CDA1802M och DCD1802) och en cirkelsåg RWSL180. Alla maskinerna är inköpta 2012. Till dem har jag tre One+ batterier på 1.5 Ah. Tidigare hade jag lågpris skruvrdragare på 18V. När jag köpte första Ryobi skruvdragaren var kvalitetskänslan enorm. Det var riktigt nöje att använda maskinen. Stark med fin precision. Batterierna är nu sex år gamla, men de fungerar ändå bra. Jag använder maskinerna endast ca. en gång i månaden. Enda gången hade jag lite problem när jag sågade teakbräda på 110 cm. Då stannade cirkelsågen flera gånger. Kan vara att just det batteri var inte full laddat. Jag är mycket nöjd med mina Ryobi och One+ batterier. Skall köpa även en borrhammare R18SDS och eventuellt en vinkelslip R18AG-0, samt två 5.0Ah (RB18LL50) batterier. Bauhaus verkar har bra pris just nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.