Byggahus.se
För oss amatörer som vill ha samma batterisystem
till flera verktyg utan att det kostar skjortan.

Bosch (gröna) power4all eller Ryobi one+ ?

Låt höra!
 
Hur ligger Makitas verktyg i pris? De har ju även trädgårdsprylar och sådär precis som Ryobi/Bosch.
 
Alla större märken har samma batteri till sina maskiner, föredrar Bosch före ryobi alla dagar i veckan, är de akut med verktygen? Annars kan du få tag på riktigt bra klipp på tradera, krävs tur och tålmodighet dock
 
Jag är ingen expert men efter att ha inhandlat ett ryobi-kit för ett par år sedan så blir det oftast ett verktyg från dom när något nytt ska inhandlas. Mycket imponerad över har bra batteritiden är trots att jag bara har två 1.4Ah batteri, betydligt kraftigare finns. Riktigt tunga grejer som såga ekskivor med cirkelsågen funkar inte så bra men annars kan jag starkt rekommendera att satsa på batteri och även rekommendera ryobi.

Min enda Bosch referens är deras batteridrivna gräsklippare, som också är riktigt bra, så jag tror inte deras andra batteriprylar är dåliga heller.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
Jag skulle säga hugget som stucket i det här fallet.

Jag har kört Ryobi eftersom jag behövde en batteridriven trimmer för några år sedan, jag har kompletterat med fler batterier och en skruvdragare, cirkelsåg, cirkelsåg, grensåg och häcksax sedan dess och är väldigt nöjd med funktion och batteritider.

Om jag valde idag skulle jag kolla på vad ersättningsbatterier kostar och vilken tillverkare som har de maskiner jag planerar att använda. I min beslutsmatris ingår naturligtvis även saker som garantier, upplevd kvalitet vid en okulär granskning (och referenser från internet), vilka butiker i min närhet som har de olika varumärkena om jag måste akuthandla något, mm
 
Det lutar nog åt Ryobi eftersom dom har ett bredare utbud och 4ah batterier (med inbyggd batteriindikator).

Det enda jag sett som (grön) Bosch har men inte Ryobi är en Cirkellaser som faktiskt är hyggligt bra och den går på vanliga batterier.
 
Har kört både Ryobi och grön Bosch och jag skulle välja Ryobi.
Köpte några av dem hem, då de flesta av mina verktyg är i sommarstugan och jag inte orkar släpa dem varje gång.
Har kört slut två gröna Bosch borr skruvdragare, men min Ryobi hållet fortfarande. Den enda Ryobi pryl somnat inte är nöjde med är cirkelsågen. Visst är den lätt, men den saknar eller har extremt dålig motorbroms.
Ryobi är lite tyngre, men jobbar men inte med dem varje dag, så fungerar de.
 
Jag avråder i alla fall från Bosch.

Då samtliga batteriverktyg hemma började sjunga på sista versen så köptes det förra året ett verktyg i Power4All-serien med tanke på att återanvända batteri + laddare till fler verktyg framöver.

Nu skulle det utökas med fler verktyg + ytterligare ett batteri.
Passar det nya batteriet i den gamla laddaren? Nej för Bosch har ändrat designen så en ny laddare behövs!

(Verktygen är helt ok, men vill man kunna återanvända batterier+laddare fritt så rekommenderar jag att man väljer en tillverkare som inte lovar mer än man håller.)
 
Jag kör Ryobi på landet och är nöjd med det. Att kunna köpa till en maskin i samma serie för under 1000-lappen när man behöver känns perfekt för mig.

Det finns naturligtvis bättre, men det måste vägas mot användande också. Laddare både i boden och inne, en skruvdragare på var ställe och alltid tillgång till ett par–tre batterier. Funkar för mig.

Har dock inte försökt ersätta luftverktygen med batterimaskinerna, men de är å andra sidan också billiga och går på sin gemensamma kraftkälla.
 
Hur är greppen på Ryobi? Tänker ifall de är grova pga att batteriet sticker upp i handtaget. Eller har de ändrat på det?
 
Jag upplever inte grovleken på handtaget som ett problem. Har aldrig tänkt på det, men visst går batteriet in i handtaget, så det är säkert lite större än normalt – och inte optimalt för alla.
 
Har kört med ryobi sen 2008 då jag började köpa deras verktyg.
Allt passar fortfarande med varandra och har även klarat hårt arbete utan att pajja.
Har inga erfarenheter av gröna bosch verktyg och deras blå serie går inte att jämföra då det är en annan liga
 
Jag har rätt små händer men inga problem att hålla i ryobis verktyg. Däremot håller skruvdragaren på att ge upp nu efter närmare 5år..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.