206 007 läst ·
205 svar
206k läst
205 svar
RYOBI maskiner, någon som testat?
Bara nyfiken: Vad är det man kan göra med handcirkel som inte funkar med en sänksåg? Försöker mest motivera varför jag ska ta en tur till Haninge idag....
Min Ryobi excenterslip på landet är också lila med sladd, och den känns väldigt lik min AEG, om än aningen svagare och lite "fladdrigare" att använda. Svårt att beskriva. Men den känns inte mycket sämre än AEG:n, bara lite. Definitivt inget PowerSuperTools-junk eller så. Jag kommer nog köpa en del Ryobi, särskilt saker jag inte använder tokmycket.
Min Ryobi excenterslip på landet är också lila med sladd, och den känns väldigt lik min AEG, om än aningen svagare och lite "fladdrigare" att använda. Svårt att beskriva. Men den känns inte mycket sämre än AEG:n, bara lite. Definitivt inget PowerSuperTools-junk eller så. Jag kommer nog köpa en del Ryobi, särskilt saker jag inte använder tokmycket.
Snabbt kunna göra snygga och raka snitt, såga handhållet i olika ställningar (utan skena/stöd) där det inte krävs samma millimeterprecision. Sedan brukar väl de rena cirkelsågarna såga djupare än motsvarande sänksåg, om man jämför vikt och klingstorlek.Danne78 skrev:
Nu har jag en försvinnande liten erferenhet av cirkelsågning och har inte sett en livs levande sänksåg, så det finns nog andra som kan komma med bättre argument för/emot
Någon som faktiskt testat ryobis cirkelsåg? Priset är helt klart acceptabelt för en hobbyamatör på en budget.
Med en linjal och en hyffsat fintandad klinga ska den väl klara av hyffsat raka och fina snitt.
Har en excenterslip ifrån ryobi som fungerat galant, speciellt för priset så är jag mycket nöjd med den.
Kollat på EWS-1366 samt bauhaus ryobi EWS1150
Med en linjal och en hyffsat fintandad klinga ska den väl klara av hyffsat raka och fina snitt.
Har en excenterslip ifrån ryobi som fungerat galant, speciellt för priset så är jag mycket nöjd med den.
Redigerat:
Hyfsatt raka snitt får man nog lätt med de flesta sågar och en linjal. Bra klinga och rätt inställt är ju en förutsättning. En stor skillnad mellan billigt och dyrt brukar vara rackiga inställningar och skev bottenplatta av tunn plåt mm. Det är sådant man lätt kan få känsla för när man pillar och jämför i butiken. Min såg har bottenplatta av stansad aluminium och är mycket stabil. Fintandad klinga eller inte beror ju på vad som skall sågas.devizion skrev:Någon som faktiskt testat ryobis cirkelsåg? Priset är helt klart acceptabelt för en hobbyamatör på en budget.
Det mesta som ska sågas är MDF och ek som det ser ut nu, "hyffsat" var väl lite fel ordval, behöver såpass raka snitt man kan få med små medel och litet förvarings utrymme, ska både kapas och klyvas. Har en bosch gst 85 i dagsläget vilket jag i nödfall kört med linjal och kunnat få ok resultat, men långt ifrån det jag är på jakt efter.raveper skrev:Hyfsatt raka snitt får man nog lätt med de flesta sågar och en linjal. Bra klinga och rätt inställt är ju en förutsättning. En stor skillnad mellan billigt och dyrt brukar vara rackiga inställningar och skev bottenplatta av tunn plåt mm. Det är sådant man lätt kan få känsla för när man pillar och jämför i butiken. Min såg har bottenplatta av stansad aluminium och är mycket stabil. Fintandad klinga eller inte beror ju på vad som skall sågas.
Undviker gärna billigt skit men eftersom excentern har funkat såpass bra blev man fundersam.
Vill minnas att det bara är så enkelt att de blå är den gamla färgen och de neongula-gröna är däras profil som de håller nu. För kollar man på produktlinjen nu är det få maskiner som är blå.Randulf skrev:
Benjamin vet alltså inte, men han kan ändå inte låta bli att yttra sig. Jag har halvt ointresserat klämt på båda varianterna, och min vaga uppfattning är att de gröna känns betydligt bättre än de blå.
En titt i Swedolkatalogen tyder på att alla batteridrivna är gröna och alla blåa är 230v.
Men det kanske finns tvärsom också....
Edit: Nej det stämde inte, 230v modellerna hos swedol är nog bara äldre än dom batteridrivna....
Men det kanske finns tvärsom också....
Edit: Nej det stämde inte, 230v modellerna hos swedol är nog bara äldre än dom batteridrivna....
Redigerat: