Hej!
Skulle måla lite idag och märkte att det var lite ruttet. Funderar på o ta cirkelsåg o såga av precis vid marknivå av plattorna.

Men syllen är då oskyddad, det är under tak så det blir inte så utsatt. Hur löser jag det enklast? Sätta plåt mot syllen?

• Rötskadade plattor vid husvägg ovanför grus, med verktyg och en skottkärra i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med nederdelen skadad av röta, grundplattor synliga och grävd mark intill.
    Skapa konto
  • Gilla
kennyr
  • Laddar…
Fel byggt. Marknivån skall sänkas. Annars går det åt helvete med pukor och trumpeter.

• Gilla
Kurtivan och 8 till
  • Laddar…
Intressant "lösning" att ha fasaden under jord , vad har man gjort riktigt?

O OTGI skrev:
En sån här skulle kunna funka;

[länk]

Sånna plattor som är monterade på moderna grundelement. Funkar att såga med keramikblad på sticksågen om man inte har för bråttom.
Låter bra o billigare än plåt
Frågan är om det skulle funka lika bra med bara platonmatta som fästs på samma sätt bakom fasaden eller är det att rekommendera att köra på fibercement?

K Klargplutte skrev:
Intressant "lösning" att ha fasaden under jord , vad har man gjort riktigt?
Hoppas inte på fler överraskningar imorgon när jag grävt upp hela vägen

K kennyr skrev:
Låter bra o billigare än plåt
Frågan är om det skulle funka lika bra med bara platonmatta som fästs på samma sätt bakom fasaden eller är det att rekommendera att köra på fibercement?

Hoppas inte på fler överraskningar imorgon när jag grävt upp hela vägen
Platonmatta skyddar ju bra mot fukt men är inte så snygg. Men som tidigare nämnts, marknivån bör inte ligga uppe på panelen(är det så?). Möjligtvis åtgärda marknivån och skruva en fibercementplatta av estetiska skäl?

O OTGI skrev:
Platonmatta skyddar ju bra mot fukt men är inte så snygg. Men som tidigare nämnts, marknivån bör inte ligga uppe på panelen(är det så?). Möjligtvis åtgärda marknivån och skruva en fibercementplatta av estetiska skäl?
Ja och det är inte enda stället det är byggt så. Man har lagt en platonmatta som skydd för panelen på hela garage sidan också. Varken grundad eller målad heller

Jag hade tänkt köra cirkelsåg i panelen nån cm ovanför plattorna, då hamnar panelen precis ovanför.
Ett skydd tänkte jag sätta mot grunden men det lär inte synas. Mot marknivå och fäster upp det bakom panelen. Därav frågan om det skulle räcka med platonmatta som jag redan har eller om det är bättre med att köpa fibercement. Är det korrekt att göra så?

• Gilla
Petter 1980
  • Laddar…
C
K kennyr skrev:
Är det korrekt att göra så?
Utrifrån dina bilder tog jag för givet att det handlar om en trappavsats som av nödvändighet ligger över marknivå, och ofta även ovanför syllens nivå. Men nu pratar du även om hela garagesidan också.
Jag tror du måste förklara lite närmare hur det egentligen ser ut.

C cpalm skrev:
Utrifrån dina bilder tog jag för givet att det handlar om en trappavsats som av nödvändighet ligger över marknivå, och ofta även ovanför syllens nivå. Men nu pratar du även om hela garagesidan också.
Jag tror du måste förklara lite närmare hur det egentligen ser ut.

• Skador på trä på en husgrund vid kanten av en grusdrivväg.
    Skapa konto
  • Hörn med stenar i olika storlekar intill en vit vägg och gatstenar, med några torra grässtrån.
    Skapa konto
  • Renovering av entré med ny stenläggning och dörr, sopkvast och hink framför hus.
    Skapa konto
S
Du måste nog sänka marknivån eller höja huset.

En bild till

• Skadad del av hus vid marknivå visar nedbrutet trä och förfallet isoleringsmaterial intill en dörrtröskel.
    Skapa konto
S sinuslinus skrev:
Du måste nog sänka marknivån eller höja huset.
såga av panelen längs med plattnivån räcker inte?

S
Är huset byggt i en grop eller går panelen ner för långt? Vad är det för grund?

C
K kennyr skrev:
såga av panelen längs med plattnivån räcker inte?
Inte om du därmed frilägger syllen.

C cpalm skrev:
Inte om du därmed frilägger syllen.
Från början var det nog bara ett trestege trapp framför dörren. Därav fusket att man inte kapat panelen skulle jag tro

Så ser det ut efter att jag kapat panelen. Sitter cellplast och sen platonmatta som skydd en bit ner. Räcker det?

• Avkapat panelarbete vid en husgrund med synlig cellplast och platonmatta som skydd, intill stentrappsteg.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.