Hej!
Skulle måla lite idag och märkte att det var lite ruttet. Funderar på o ta cirkelsåg o såga av precis vid marknivå av plattorna.
Men syllen är då oskyddad, det är under tak så det blir inte så utsatt. Hur löser jag det enklast? Sätta plåt mot syllen?
Skulle måla lite idag och märkte att det var lite ruttet. Funderar på o ta cirkelsåg o såga av precis vid marknivå av plattorna.
Men syllen är då oskyddad, det är under tak så det blir inte så utsatt. Hur löser jag det enklast? Sätta plåt mot syllen?
Intressant "lösning" att ha fasaden under jord , vad har man gjort riktigt?
Låter bra o billigare än plåtO OTGI skrev:
Frågan är om det skulle funka lika bra med bara platonmatta som fästs på samma sätt bakom fasaden eller är det att rekommendera att köra på fibercement?
Hoppas inte på fler överraskningar imorgon när jag grävt upp hela vägenK Klargplutte skrev:
Platonmatta skyddar ju bra mot fukt men är inte så snygg. Men som tidigare nämnts, marknivån bör inte ligga uppe på panelen(är det så?). Möjligtvis åtgärda marknivån och skruva en fibercementplatta av estetiska skäl?K kennyr skrev:
Ja och det är inte enda stället det är byggt så. Man har lagt en platonmatta som skydd för panelen på hela garage sidan också. Varken grundad eller målad hellerO OTGI skrev:
Jag hade tänkt köra cirkelsåg i panelen nån cm ovanför plattorna, då hamnar panelen precis ovanför.
Ett skydd tänkte jag sätta mot grunden men det lär inte synas. Mot marknivå och fäster upp det bakom panelen. Därav frågan om det skulle räcka med platonmatta som jag redan har eller om det är bättre med att köpa fibercement. Är det korrekt att göra så?
Utrifrån dina bilder tog jag för givet att det handlar om en trappavsats som av nödvändighet ligger över marknivå, och ofta även ovanför syllens nivå. Men nu pratar du även om hela garagesidan också.K kennyr skrev:
Jag tror du måste förklara lite närmare hur det egentligen ser ut.
C cpalm skrev:
Från början var det nog bara ett trestege trapp framför dörren. Därav fusket att man inte kapat panelen skulle jag troC cpalm skrev:
Så ser det ut efter att jag kapat panelen. Sitter cellplast och sen platonmatta som skydd en bit ner. Räcker det?