2 202 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Rutab personskyddsautomat.
Hälsade på en bekant i går.
Med tanke på mina säregna specialintressen så la jag märke till en RUTAB perskonskyddsautomat i en liten Hager normkapsling (till badrummets golvvärme).
Med tanke på min knepiga sociala kompetens kunde jag ju inte hålla mig för att kommentera det hela lite
. Men jag passade iaf på att fråga ifall dom testade JFB'n regelbundet.
Nädå, det hade dom ingen aning om, och vad betyder regelbundet, och hur gör man ...?
OK, svarade jag, minst en gång per år, men ni kan testa varannan månad också om ni vill.
Och så här testar man man: Så tryckte jag på testknappen - Inget hände ! :eek:
Efter ett flertal tryck så testade jag att slå av och på den, sen funkade testknappen som den skulle. Vi passade även på och kollade det andra badrummets Psa, en Legrand, den funkade som den skulle.
Nåväl, vad jag ville berätta om var en Rutab PSA som inte fungerar.
Med tanke på mina säregna specialintressen så la jag märke till en RUTAB perskonskyddsautomat i en liten Hager normkapsling (till badrummets golvvärme).
Med tanke på min knepiga sociala kompetens kunde jag ju inte hålla mig för att kommentera det hela lite
Nädå, det hade dom ingen aning om, och vad betyder regelbundet, och hur gör man ...?
OK, svarade jag, minst en gång per år, men ni kan testa varannan månad också om ni vill.
Och så här testar man man: Så tryckte jag på testknappen - Inget hände ! :eek:
Efter ett flertal tryck så testade jag att slå av och på den, sen funkade testknappen som den skulle. Vi passade även på och kollade det andra badrummets Psa, en Legrand, den funkade som den skulle.
Nåväl, vad jag ville berätta om var en Rutab PSA som inte fungerar.
Rätt vanligt (tror jag) att jfb slutar fungerar om dom inte motioneras ibland... Har sett ett gäng som ingen testat på x år och när man testar så fungerar dom inte... Om man däremot slår av och på så brukar dom hoppa igång.
Min sambo är lite trött på mina tester dock.. Jag lyckas alltid få kontakt mellan nollskenan och jordskenan i centralen när hon tittar på tv... Efteråt brukar hon fråga vad som hände...
-Årliga kontrollen av JFB...
-Väldigt ofta du gör årlig kontroll, vi har ju bara bott här i 6 mån...

Min sambo är lite trött på mina tester dock.. Jag lyckas alltid få kontakt mellan nollskenan och jordskenan i centralen när hon tittar på tv... Efteråt brukar hon fråga vad som hände...
-Årliga kontrollen av JFB...
-Väldigt ofta du gör årlig kontroll, vi har ju bara bott här i 6 mån...
Även bra märken av jordfelsbrytare kan "klibba fast" om de inte motioneras. Jag har aldrig sett någon bra förklaring på vilken mekanism som orsakar problemet.
Regelbundet motionerade jordfelsbrytare brukar fungera utan problem. Tillverkaren brukar ange ett lämpligt intervall (ofta ett år).
Regelbundet motionerade jordfelsbrytare brukar fungera utan problem. Tillverkaren brukar ange ett lämpligt intervall (ofta ett år).
Klicka här för att svara