13 526 läst ·
11 svar
14k läst
11 svar
Rund vägg som i "från koja till slott"
Vi vill bygga en rund vägg då vi ändå ska bygga till badrummet. Vi hade tänkt oss ungefär som i programmet "från koja till slott" på tv3. Det är alltså en halvrund vägg. Vi har förstått att man använder någon slags formbar byggskiva, eller nät...men är det någon som har erfarenhet från detta, som kanske gjort något liknade själv som har tip och råd ang. detta. Hur reglar man upp väggen exempelvis? då det inte finns några räta linjer att regla på?? ???
Ideér, tips någon?
Tack på förhand,
sar@
Ideér, tips någon?
Tack på förhand,
sar@
Har inte sett just detta program. Men jag vet att Timell gjorde en "halvrund dusch med mosaik" i Äntligen hemma. Gå in på www.tv4.se och gå vidare till "Äntligen hemma". Sök i arkivet och skriv in "dusch" som sökord och välj "Martin Timell".
Till syll och spikband så köp en typ 2x8" eller liknande och så sågar du ut en exvis 2x3" eller vad du vill ha ur den. Alltså ur den grova regeln ritar du ut din önskade radie på syllen och sågar ut färdigrundade partier.. Du får då någr alite kortare bitar men med rätt radie.. Hoppas du hänger med..
Sen reglar du på vanligt sätt, kanske lite tätare, CC300mm eller så... Plywood är skapligt böjbart, borde inte vara såå omständigt..
Sen reglar du på vanligt sätt, kanske lite tätare, CC300mm eller så... Plywood är skapligt böjbart, borde inte vara såå omständigt..
mm...precis min tanke...väggen kommer ju att kaklas i badrummet, och sedan tapetseras från andra sidan..kanske kan man använda någon annan slags byggskiva i badrummet? hur är det med MDF -räknas det som levande matrial? ???
sar@
Hajjar förresten inte varför de inte kan visa hur de gått tillväga på kojas hemsida...kan väl inte vara sååå svårt?
...tack för era råd och tips...
sar@
Hajjar förresten inte varför de inte kan visa hur de gått tillväga på kojas hemsida...kan väl inte vara sååå svårt?
...tack för era råd och tips...
Här finns grejorna du söker.....
http://www.kgcverktyg.se
Kolla på Lux Byggskivor (
Ta vanliga 60 * 250 skivor a´500:- st och spåra på
baksidan med cirkelsågen så kan du forma som du vill._____________________________________________
Förlåt, men nu är jag inte med, du menar att det är dyrt och att det lönar sig att göra spåren själv, men i vilken byggskiva?
Och vad menade du med :"Den runda Duschen kostar 15" + M ) "? ...hur mycket?
tack på förhand...kanske e jag korkad, men bäst å fråga ändå..hihi... :
Vill oxå påpeka att vi inte ska göra en dusch, utan den runda väggen är en del av rummets form, alltså väggarna, så det blir ju konkav och komvex form på den beroende på om man står i hallen eller i badrummet...med?
http://www.kgcverktyg.se
Kolla på Lux Byggskivor (
Ta vanliga 60 * 250 skivor a´500:- st och spåra på
baksidan med cirkelsågen så kan du forma som du vill._____________________________________________
Förlåt, men nu är jag inte med, du menar att det är dyrt och att det lönar sig att göra spåren själv, men i vilken byggskiva?
Och vad menade du med :"Den runda Duschen kostar 15" + M ) "? ...hur mycket?
tack på förhand...kanske e jag korkad, men bäst å fråga ändå..hihi... :
Vill oxå påpeka att vi inte ska göra en dusch, utan den runda väggen är en del av rummets form, alltså väggarna, så det blir ju konkav och komvex form på den beroende på om man står i hallen eller i badrummet...med?
Det går att böja vanliga gipsskivor också. Kommer inte ihåg var jag sett det men har för mig att man blötte dem och lade dem över en form och när skivan torkat igen så var det bara att sätta upp den. Frågan är väl hur lätt det är att göra, hur lång tid det tar och hur bra det blir.
Wow, det verkar ju jätteläckert att kunna böja gipsskivor på det sättet. Klart användbart tips och värt att prova när vi ska bygga vårt "vansinnesbadrum" med böjd vägg och snedtak... blir nog några kilo spackel 
Jag kunde inte riktigt utläsa om det krävs speciella gipsplattor eller om det fungerar med vanliga.
/Ola
Jag kunde inte riktigt utläsa om det krävs speciella gipsplattor eller om det fungerar med vanliga.
/Ola
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fräsa/spåra ribbvägg från grunden?
Möbelsnickeri -
Grundfärgen lossnar från betonginnervägg
Färg, Måla & Tapetsera -
Avlasta vägg från krypgrund
Byggmaterial & Byggteknik -
LB hus från 1981, där vi vill ta bort 5m av mittväggen. Det är ett litet 1 plans hus med krypgrund .
Hustillverkare -
Putsa hel vägg från grunden eller annan lösning?
Byggnadsvård