Vi sitter i samma sits, Vegas, vi håller också på med en förtalningskampanj enligt ROXI. Vi har heller inget fel på övervåningen fastän deras egna arbetare t o m säger att det är det. Vi har nu gjort en garantibesiktning med en certificerad Garbobesíktningsman med godkända mätistrument som konstaterat svikt i alla rum på övervåningen. Som mest hade vi 6 mm över godtagbart värde enligt Hus AMA. Nu har Roxi två månader att fixa vårt golv.
, annars tar vi in en annan firma och skickar räkning...
Mitt råd till Er är att kalla till en särskild besiktning angående Ert tak, så får ni det bekräftat och inte behöver ha slutbesiktning nu.
Mitt råd till Er är att kalla till en särskild besiktning angående Ert tak, så får ni det bekräftat och inte behöver ha slutbesiktning nu.
Jag upprepar: sök hjälp / rådgivning av en kompetent jurist.vegaz skrev:
Att hålla inne med slutbetalning är logiskt men det kan faktiskt att komma ligga er till last. Jag förstår att detta är en mycket jobbig situation och det är mänskligt och normalt att i det sista hoppas att allt skall lösa sig men ni skall nog avsluta de direkt diskussionerna med Roxi nu och lämna över till en jurist som inte är emotionellt involverad och som kan sätta lite tyngd bakom argumenten. Jag har läst email diskussionerna mellan er och Roxi på er hemsida och det har ju inte givit något konkret resultat i positiv riktning.
Ni tycks ju ha dokumenterat det hela väl och er KA skall väl kunna styrka bristerna också.
Stå på er (annars gör andra det...)
M.
Idag är det besiktning av Garbo. Roxi har tvingat fram en slutbesiktning just idag - kunde vi inte delta eller ville ställa in skulle vi få böta [1] till dom mm... Vi anser inte att Roxi är klara med sitt arbete och vi har fått långt ifrån alla papper, beräkningar intyg mm som är viktiga att kunna kontrollera nu. En helt sjuk situation...
...antar att Garbos besiktningsman kommer att se alla brister om han ens påbörjar någon besiktning...
Besiktningen börjar klockan 09:00...
-----------------------
[1] Jag vill förtydliga ordvalet "böter" eftersom Roxi har påpekat detta ordval. Såhär skriver Lars i ett mail angående detta - och jag tolkar det som "böter". OBS! Hela mailet är ej inklippt utan bara rellevanta delar:
"Betalar du inte dina fakturor och nekar oss tillträde till
besiktning så lägger vi ner arbetet och ditt hus blir inte klart, vi
stoppar både rör och el och det löser inte dina problem.
Om vi inte lämnas tillträde för en besiktning så ser vi detta som
ett kontraktsbrott.
Vilket slutar med en hävning och en besiktning att fastställa
statusen på utfört arbete enl. kontrakt
Nekar du den besiktningen så blir du skyldig att betala." (slut Citat)
...antar att Garbos besiktningsman kommer att se alla brister om han ens påbörjar någon besiktning...
Besiktningen börjar klockan 09:00...
-----------------------
[1] Jag vill förtydliga ordvalet "böter" eftersom Roxi har påpekat detta ordval. Såhär skriver Lars i ett mail angående detta - och jag tolkar det som "böter". OBS! Hela mailet är ej inklippt utan bara rellevanta delar:
"Betalar du inte dina fakturor och nekar oss tillträde till
besiktning så lägger vi ner arbetet och ditt hus blir inte klart, vi
stoppar både rör och el och det löser inte dina problem.
Om vi inte lämnas tillträde för en besiktning så ser vi detta som
ett kontraktsbrott.
Vilket slutar med en hävning och en besiktning att fastställa
statusen på utfört arbete enl. kontrakt
Nekar du den besiktningen så blir du skyldig att betala." (slut Citat)
Redigerat:
Korta versionen: Besiktningsmannen godkände inte att besiktningen skulle vara en slutbesiktning. Denna besiktning blev en förbesiktning. Hur många fel/brister eller saker som ej var gjorda får jag räkna ihop när protokollet från besiktningen kommer nästa vecka - men jag skulle tippa på någon stans mellan 40 och 50. Det är en otrolig låg nivå man får spela på när man har Roxi som "motpart". Besiktningsmannen var mycket bra och opartisk.
Den långa versionen får jag be om att återkomma med.
Den långa versionen får jag be om att återkomma med.
Välkommen i gänget, besiktningsmannen vår vägrade att besikta första gången. Vi frågade innan om det verkligen var dags för besiktning och Roxi sa ja, även KA och besiktningsman frågade och Roxi sa även då ja.
Vi fick alltså ta ledigt 3 ggr, en gång som inställdes på plats, en för insidan och en för utsidan. Våra besiktningar kostade både i tid och pengar som vi inte fick kompensation för. Vad gör man när företaget tvingar en till besiktningar?
Vi fick alltså ta ledigt 3 ggr, en gång som inställdes på plats, en för insidan och en för utsidan. Våra besiktningar kostade både i tid och pengar som vi inte fick kompensation för. Vad gör man när företaget tvingar en till besiktningar?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Är det inte entrepenören som skall stå för ombesiktningar?
Hej Vegaz,
Känner jag igen mig rätt här så kommer Roxi att vilja ha betalt för det som är utfört, eftersom det nu alltså finns dokumenterat vad som återstår. I detta läget finns risk att man värderar återstående arbete motsvarande vad det skall kosta Roxi om de utför det. För att undvika att betala för mycket krävs en värdering som baseras på vad det kan kosta dig att få det utfört, om nu Roxi väljer att inte göra arbetet. Till detta belopp skall läggas de 10% av entreprenadbeloppet och som man har rätt att innehålla till slutbesiktning.
Har du inte konsulterat en jurist innan så kan det vara hög tid nu, även Gar-Bo har intresse i att du inte betalar för mycket. Gör man så gäller nämligen inte färdigställandeförsäkringen fullt ut.
MVH
/MF
Känner jag igen mig rätt här så kommer Roxi att vilja ha betalt för det som är utfört, eftersom det nu alltså finns dokumenterat vad som återstår. I detta läget finns risk att man värderar återstående arbete motsvarande vad det skall kosta Roxi om de utför det. För att undvika att betala för mycket krävs en värdering som baseras på vad det kan kosta dig att få det utfört, om nu Roxi väljer att inte göra arbetet. Till detta belopp skall läggas de 10% av entreprenadbeloppet och som man har rätt att innehålla till slutbesiktning.
Har du inte konsulterat en jurist innan så kan det vara hög tid nu, även Gar-Bo har intresse i att du inte betalar för mycket. Gör man så gäller nämligen inte färdigställandeförsäkringen fullt ut.
MVH
/MF
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Men det måste väl bero på vad som står i lyftplanen. Det som skall debiteras först efter slutbesiktning kan de väl inte komma och kräva delbetalt efter en förbesiktning? (kräva kan man väl iofs alltid, men då finns det ju inget undrlag för kravet)
Det är så passande att ni skriver detta just nu. I förmiddags har jag och Roxi mailväxlat om just detta. Roxi kräver betalt och jag menar att: "Jag kommer att betala när arbete är fullgott."
Dessutom:
1. Jag har rätt att hålla inne 10% av kontrakssumman.
2. Jag har dessutom en _skyldighet_ att hålla inne med nu ej godkända punkter. Stöd i KKL och färdigställande försäkringen.
Allt detta är givetvis så självklart att jag inte behöver kommentera eller arguementera mer med Roxi.
Dessutom:
1. Jag har rätt att hålla inne 10% av kontrakssumman.
2. Jag har dessutom en _skyldighet_ att hålla inne med nu ej godkända punkter. Stöd i KKL och färdigställande försäkringen.
Allt detta är givetvis så självklart att jag inte behöver kommentera eller arguementera mer med Roxi.
Jodå Hempularen,
De kan kräva, och de gör det också, var så säker. Håller man inne med vårdslöst mycket pengar för ex vis en liten och väldefinierad detalj så kan man riskera att få betala skadestånd. Det måste vara lagom och lagom är det som en oberoende, kanske en icke Gar-Bo ansluten, besiktningsman kommer fram till. Man måste inte göra och tycka som första bästa besiktningsman anser att det skall tyckas. Det är nu man avgör om man skall ligga ute med pengarna, för att vid ett senare tillfälle tvingas stämma Roxi, eller hålla inne med tillräckligt med medel för återstoden samt ev marginaler.
Gott Vegaz stå på dig, du har rätt.
/MF
De kan kräva, och de gör det också, var så säker. Håller man inne med vårdslöst mycket pengar för ex vis en liten och väldefinierad detalj så kan man riskera att få betala skadestånd. Det måste vara lagom och lagom är det som en oberoende, kanske en icke Gar-Bo ansluten, besiktningsman kommer fram till. Man måste inte göra och tycka som första bästa besiktningsman anser att det skall tyckas. Det är nu man avgör om man skall ligga ute med pengarna, för att vid ett senare tillfälle tvingas stämma Roxi, eller hålla inne med tillräckligt med medel för återstoden samt ev marginaler.
Gott Vegaz stå på dig, du har rätt.
/MF
Redigerat:
vegaz - hur har det gått?
Det är mycket man kan berätta om hur det gått - få saker är speciellt possitivt att meddela om Roxi. Brutna löfte, förseningar och dåligt utförd arbete (bla VVS:en). Posstivit är faktiskt att Roxi nu, i stort, gjort klart. Det som är ännu mer posstivit är att vi också nästanbyggt klart våra delar och flyttat in - vi triva oerhört bra i vårt nya hus.
...imorgon är det slubesiktning (igen..?)...
...imorgon är det slubesiktning (igen..?)...