864 läst ·
3 svar
864 läst
3 svar
Routerjakt
Jag är nu på G att köpa en ny router och funderar på en sak som jag har stött på det är att de billigare routrarna så står det UTP och lite dyrare FTP, Det hela handlar väl om själva switchdelen, men vad är skillnaden? Är det samma som när det gäller nätverkskablar? DVS att FTP är skärmat på något sätt?
Och har det någon viktig skillnad?
Eftersom jag kör med oskärmat annars i hela nätverket. (finns enligt mig ingen anledning att köra med annat...
Och har det någon viktig skillnad?
Eftersom jag kör med oskärmat annars i hela nätverket. (finns enligt mig ingen anledning att köra med annat...
UTP = Oskärmad, FTP = folieskärmad
Jag skulle vilja påstå att skillnaden är att de routrar som specificerar FTP har skärmade uttag och därmed har "stöd" för skärmad kabel, vilket också framgår av att själva uttaget har en ram av metall istället för plast. Skall du använda oskärmad kabel spelar det ingen roll.
Jag skulle vilja påstå att skillnaden är att de routrar som specificerar FTP har skärmade uttag och därmed har "stöd" för skärmad kabel, vilket också framgår av att själva uttaget har en ram av metall istället för plast. Skall du använda oskärmad kabel spelar det ingen roll.
Jag rekommenderar att köra oskärmat oavsett vad routern "klarar". I en normal miljö är det mycket större sannolikhet att korrekt skärmade nätverksanslutningar ställer till problem (ström i skärmen, dvs jordslingor) än att de gör någon nytta. Ethernet har transformatorer på signalledarna som ger galvanisk separation, och det pajar man delvis när man kör skärmat.
Tack! Då har jag fått det jag tillslut misstänkte bekräftat. Att det handlade om vilken kabel variant man kör med.
Perfekt! Då behöver jag inte fundera på den biten. Sedan kommer djungeln å välja rätt router, men det blir en annan fråga.
Perfekt! Då behöver jag inte fundera på den biten. Sedan kommer djungeln å välja rätt router, men det blir en annan fråga.
Klicka här för att svara