3 124 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Routerfunderingar
I nuläget så är våra datorer kopplade till vårt ADSL-modem som även agerar router. Inom kort kommer modemet att ersättas av fiber + "box". Varken modemet eller boxen uppfyller det jag skulle vilja ha ut av en router. Så min tanke är att istället använda en separat router. Men det verkar inte vara så lätt att hitta rätt i den djungeln. Önskvärda egenskaper är:
- Möjlighet att köra med eller utan NAT. (Jag inbillar mig att i princip alla klarar det.)
- Kunna använda Wake-On-Lan via internet. Det gäller väl då att routern kan konfigureras att komma ihåg på vilken port mottagaren sitter även när den är avslagen. Här blir det väl dessutom lite annorlunda beroende på om man kör NAT eller inte. Alternativt att man kan sätta upp en regel att den broadcastar allt som har en viss ip/udp port-kombination. Detta är ett måste-krav då jag vill kunna komma åt datorerna utifrån utan att för den skull behöva lämna dem på.
- Brandväggsfunktionalitet, ju mer man kan konfigurera desto bättre. Dock inte på bekostnad av att den blir krånglig. Att man kan sätta upp vanliga regler för port forwarding och default server är minimikravet.
- Fyra portar (som många har) är för lite, bör vara åtminstone åtta. Det kravet går väl att pruta på om så skulle behövas och så får jag komplettera med en simpel switch.
- Helst Gbit-hastighet. (Behövs inte just nu eftersom ingen av datorerna klarar det, men det kommer väl att ändras så småningom.) 100Mbit är minimum.
- Ett visst plus om den har trådlöst, men inte speciellt viktigt. (Jag anser att gamla hederliga sladdar är att föredra, så det är endast telefonerna som kör trådlöst och då räcker min gamla accesspunkt fint. Jag gillar inte heller när det sticker ut en massa antenner utan jag föredrar om det är en kompakt box.) Finns det trådlöst nät så ska det förstås gå att stänga av samt schemalägga.
- Något mer jag bör tänka på?
Någon som har förslag på router? Helst ska den ju inte kosta tokmycket heller.
- Möjlighet att köra med eller utan NAT. (Jag inbillar mig att i princip alla klarar det.)
- Kunna använda Wake-On-Lan via internet. Det gäller väl då att routern kan konfigureras att komma ihåg på vilken port mottagaren sitter även när den är avslagen. Här blir det väl dessutom lite annorlunda beroende på om man kör NAT eller inte. Alternativt att man kan sätta upp en regel att den broadcastar allt som har en viss ip/udp port-kombination. Detta är ett måste-krav då jag vill kunna komma åt datorerna utifrån utan att för den skull behöva lämna dem på.
- Brandväggsfunktionalitet, ju mer man kan konfigurera desto bättre. Dock inte på bekostnad av att den blir krånglig. Att man kan sätta upp vanliga regler för port forwarding och default server är minimikravet.
- Fyra portar (som många har) är för lite, bör vara åtminstone åtta. Det kravet går väl att pruta på om så skulle behövas och så får jag komplettera med en simpel switch.
- Helst Gbit-hastighet. (Behövs inte just nu eftersom ingen av datorerna klarar det, men det kommer väl att ändras så småningom.) 100Mbit är minimum.
- Ett visst plus om den har trådlöst, men inte speciellt viktigt. (Jag anser att gamla hederliga sladdar är att föredra, så det är endast telefonerna som kör trådlöst och då räcker min gamla accesspunkt fint. Jag gillar inte heller när det sticker ut en massa antenner utan jag föredrar om det är en kompakt box.) Finns det trådlöst nät så ska det förstås gå att stänga av samt schemalägga.
- Något mer jag bör tänka på?
Någon som har förslag på router? Helst ska den ju inte kosta tokmycket heller.
Alla som kör Tomato eller DD-WRT verkar nöjda. Båda klarar remote Wake-On-LAN, men jag har inte använt det själv. Jag kör Tomato på en Netgear WNR3500L som bara kostar några hundralappar. Allt fungerar perfekt.
Köp en router som klarar Tomato och DD-WRT så får du alla funktioner du behöver. 8 portar får du ordna med en extern switch.
Köp en router som klarar Tomato och DD-WRT så får du alla funktioner du behöver. 8 portar får du ordna med en extern switch.
Det är inte säkert att du kan få WoL att fungera som du tänkt, jag tror varken Tomato eller DD-WRT kan skicka WoL "vid behov" utan det måste så att säga initieras explicit (du får antagligen sätta upp en webbserver på routern där du har "knappar" för att väcka datorerna).
WNR3500L är smidig och prisvärd, jag har en som har fått ersätta min gamla linux filserver (som kördes på en gammal Pentium III). Innebar en tiondel av elförbrukningen. Jag har alltså kopplat in en extern hårddisk via USB, använder den inte alls som router alltså och använder inte heller WiFi.
WNR3500L är smidig och prisvärd, jag har en som har fått ersätta min gamla linux filserver (som kördes på en gammal Pentium III). Innebar en tiondel av elförbrukningen. Jag har alltså kopplat in en extern hårddisk via USB, använder den inte alls som router alltså och använder inte heller WiFi.
Låter man Tomatos administrationsgränssnitt vara åtkomligt utifrån så finns redan en meny där man från en lista väljer vilken enhet som ska väckas. Jag vet inte om motsvarande finns i DD-WRT, men båda ska kunna konfigureras så att man i stället skickar WoL-paketet utifrån.
Ja, det går säkert, men det är nog inte så troligt att det går så lätt att automatisera så att det skickas automatiskt vid behov.
De lösningar jag hittade när jag googlade inkluderade att skriva egna program eller script som parsar loggfiler och skickar WOL.
De lösningar jag hittade när jag googlade inkluderade att skriva egna program eller script som parsar loggfiler och skickar WOL.
Jag var precis inne på samma sak, bytte från ADSL till Fiber (Öppen fiber) i huset och valde Telia som leverantör... Telias gamla ADSL modem hade en hyfsad WiFi router och jag hade sällan problem med dem. Den nya de levererade för Fibern var ren katastrof dock och täckningen var riktigt usel. De skickade en ny som var aningen bättre men fortfarande mycket sämre än den gamla.
De kunde inte gör mycket mer utan föreslog att jag skaffar en annan router och så bryggar de sin router till en annan istället (=kopplar förbi Telias router) som då bara används för TV och telefon samt WAN.
Jag hade en D-link DIR-655 som jag använde som access-punkt i källardelen av huset som jag tog upp. Den presterade betydligt mycket bättre än Telias modem men har problem med att den går varm vid högre WiFi laster och då måste man starta om den stup i ett...
Så, ut på marknaden och se vad det finns... Jag är IT arkitekt till yrket och har alltid varit intresserad av olika IT lösningar och hårdvara så jag grottade ner mig ordentligt i specar, tester och omdömen...
Valet för mig föll på Asus RT-N66U (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218). Den har betydligt bättre WiFi och fart än tidigare D-Link samt att den nu gått drygt två veckor utan omstart (D-Link startade jag om i prnicip dagligen). Jag gjorde tester både med nätverksmätningar över WiFi och Internet.
Med D-Link modemet och bredbandskollen.se kom jag upp i runt 24 MBit/s som bäst medan Asus ger mig 98 MBit/s. Signalstyrkan i medeltal (uppmätt på 5 olika platser i huset) för D-Link låg på -63dBm medan Asus ligger på -43dBm (lägre värde är bättre). Skalan går från -35dBm (=100%) till -95dBm (=1%)
Asus routern finns i ett AC utförande också, RT-AC66U, med skillnaden att den kan köra nya standarden för AC (450+1300 MBit/s) medan RT-N66U "bara" klarar 450+450MBit/s på WiFi kanalerna för 2,4 och 5 GHz. Jag har dock ingen annan utrustning med AC standard och valde därför den billigare routern eftersom de är identiska annars...
Jag är mycket nöjd med min Asus router. Jag hade köpt till 7dB omni-directional antenner men fick inte bättre signal med dem så jag skruvade tillbaka originalantennerna (som är rätt maffiga) och returnerade de starkare antennerna jag köpte...
De kunde inte gör mycket mer utan föreslog att jag skaffar en annan router och så bryggar de sin router till en annan istället (=kopplar förbi Telias router) som då bara används för TV och telefon samt WAN.
Jag hade en D-link DIR-655 som jag använde som access-punkt i källardelen av huset som jag tog upp. Den presterade betydligt mycket bättre än Telias modem men har problem med att den går varm vid högre WiFi laster och då måste man starta om den stup i ett...
Så, ut på marknaden och se vad det finns... Jag är IT arkitekt till yrket och har alltid varit intresserad av olika IT lösningar och hårdvara så jag grottade ner mig ordentligt i specar, tester och omdömen...
Valet för mig föll på Asus RT-N66U (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218). Den har betydligt bättre WiFi och fart än tidigare D-Link samt att den nu gått drygt två veckor utan omstart (D-Link startade jag om i prnicip dagligen). Jag gjorde tester både med nätverksmätningar över WiFi och Internet.
Med D-Link modemet och bredbandskollen.se kom jag upp i runt 24 MBit/s som bäst medan Asus ger mig 98 MBit/s. Signalstyrkan i medeltal (uppmätt på 5 olika platser i huset) för D-Link låg på -63dBm medan Asus ligger på -43dBm (lägre värde är bättre). Skalan går från -35dBm (=100%) till -95dBm (=1%)
Asus routern finns i ett AC utförande också, RT-AC66U, med skillnaden att den kan köra nya standarden för AC (450+1300 MBit/s) medan RT-N66U "bara" klarar 450+450MBit/s på WiFi kanalerna för 2,4 och 5 GHz. Jag har dock ingen annan utrustning med AC standard och valde därför den billigare routern eftersom de är identiska annars...
Jag är mycket nöjd med min Asus router. Jag hade köpt till 7dB omni-directional antenner men fick inte bättre signal med dem så jag skruvade tillbaka originalantennerna (som är rätt maffiga) och returnerade de starkare antennerna jag köpte...
AC-modellen har även mer flashminne (fast det har man kanske inte så stort behov av).
Värt att notera är att vill man kunna konfigurera lite extra så kan man byta mjukvaran till Asuswrt-Merlin (som innehåller lite småfixar och förbättringar jämfört med Asus egen mjukvara).
Värt att notera är att vill man kunna konfigurera lite extra så kan man byta mjukvaran till Asuswrt-Merlin (som innehåller lite småfixar och förbättringar jämfört med Asus egen mjukvara).
Redigerat:
Vi har också Telia Öppen FIber, men fick inte med någon router (lika bra det), utan enbart VLAN-switchen med separata uttag för internet, TV och telefoni. Varför ska du brygga Telias sunkiga router? Är det inte bättre att ta bort den helt? Eller fick du en kombinerad WiFi-router/VLAN-switch? (om det nu finns sådana).anders07 skrev:Den nya de levererade för Fibern var ren katastrof dock och täckningen var riktigt usel. De skickade en ny som var aningen bättre men fortfarande mycket sämre än den gamla.
De kunde inte gör mycket mer utan föreslog att jag skaffar en annan router och så bryggar de sin router till en annan istället (=kopplar förbi Telias router) som då bara används för TV och telefon samt WAN.
Samma problem med min DIR-655. Jag hade den som router tills den började starta om sig slumpmässigt. Varje gång tappades internet-förbindelsen under ca 30 sekunder. Nu går den som WiFI-accesspunkt, men den måste startas om manuellt ibland. Jag har slutat köpa D-Link-prylar pga allt strul.anders07 skrev:
Jag tror den kan köra både Tomato och DD-WRT!anders07 skrev:
Asus kör i princip Tomato redan från början. Deras egen mjukvara Asuswrt är baserad på Tomato.
Men jag rekommenderar som sagt var att "uppgradera" till Asuswrt-Merlin
http://www.lostrealm.ca/tower/node/79
Men jag rekommenderar som sagt var att "uppgradera" till Asuswrt-Merlin
http://www.lostrealm.ca/tower/node/79
Ok, det är bra att veta, jag har hört mycket positivt om Asus-routern.Nerre skrev:
Vad kör du för programvara i WNR3500L när du har den som filserver?
Ja, det är VLAN och WiFi i samma låda, någon Technicolor grej... Av någon märklig anledning så fungerar inte telefonen om jag pluggar den rakt i Asus'en, men däremot TV'n så jag behöver ha Telias sunk-burk för att telefonen ska fungera. Jag läst om några port-öppningar, etc. man skulle fixa för VoIP men det lyckades jag itne med så jag är fast med Telia grejen där tyvärr...b_hasse skrev:Vi har också Telia Öppen FIber, men fick inte med någon router (lika bra det), utan enbart VLAN-switchen med separata uttag för internet, TV och telefoni. Varför ska du brygga Telias sunkiga router? Är det inte bättre att ta bort den helt? Eller fick du en kombinerad WiFi-router/VLAN-switch? (om det nu finns sådana).
På http://forums.smallnetbuilder.com finns dessutom utvecklaren av Asuswrt-Merlin tillgänglig (där finns också mycket annat, men just Asuswrt-Merlin har egna underforum där).b_hasse skrev:
Där är många nöjda med Asus framförallt eftersom de dels supportar sina grejer rätt länge, men att de också släpper källkoden till mjukvaran.
Merlins fixar är inte så stora jämfört med original, det som jag använder mest är att han lagt in stöd för jffs-partition och där kan man ha olika uppstartscripts och alternativa konfig-filer. Konfigfilerna kan antingen helt ersätta de som skapas vid uppstart eller så har man suffixet .add på dem så läggs de till på slutet i de automatskapade.
Men han fixar lite smågrejer, och plockar också bort saker som är instatbila.
Jag slängde in TomatoUSB, men jag tror det hade funkat med den inbyggda också. Men då hade jag nog inte kunnat konfigurera samba lika flexibelt.
Fast jag lyckades bricka den det första jag gjorde så jag blev tvungen att skaffa en seriekabel... Flashade fel fil.
Klicka här för att svara