8 227 läst ·
62 svar
8k läst
62 svar
Router som inte behöver resettas
Beror på vad folk är ute efter och vad man har för kunskapsnivå. De flesta svenssons "mäter" hur bra en router är med hur många "pluppar" man har i signalstyrka samt hur få gånger de behöver starta om den per månad. Plus att den ser "häftig" ut...har många antenner och gärna kantigt hölje med många saker som blinkar.MathiasS skrev:
Sen blir det 2.4GHz kanal 1 som alla andra grannar. När det går slött ringer man till Internetleverantören och höjer hastigheten på linan. Det hjälper inte så man går till Elgiganten igen och köper "mesh"...för det har man hört talas om. Cirkeln upprepas.
Jo det är ungefär som med en PC att man upptäcker (befintliga) säkerhetshål hela tiden.blackarrow skrev:
Gamla routers är utan tvekan ett problem.
Har någon tagit över routern så kan man säga att de kontrollerar hela nätverket.
Men räddningen är att det inte finns så mycket pengar att hämta från en hemanvändare, så det är inte många som gör sig omaket att hacka hela deras nät.
Det finns sätt som kräver mindre tidsinvestering att hämta pengar från vanliga användare, som phising och cryptolockers.
Om det skulle släppas mer automatiska hackingverktyg att stjäla filer mha router kanske det skulle se annorlunda ut.
Tills dess kommer en infekterad hemrouter sannolikt i huvudsak agera botnetslav och hjälpa till att utföra exempelvis ddos attacker mot företag.
Det är även företag som utsätts för den typen av aktiva intrång där förbrytaren letar sig in med hjälp av ett eller flera säkerhetshål och "tar över" hela nätverket. Helt enkelt eftersom det finns mycket mer pengar att hämta där.
Det sorgliga är att det oftast krävs enbart mjukvaruuppdatering för att täppa till säkerhetshålen. Men utveckling och underhåll av befintlig mjukvara kostar. Tillverkarna vill helst sälja ny blinkande låda till folket. Helst vartannat år. Det är rätt sjukt ur hållbarhetssynpunkt.
Mina 8 år gamla routrar har nu senaste patchar och WPA3 kryptering enbart genom mkukvara. Hårdvaran (802.11ac) duger långt även nu...500Mbit/sec mätt med iperf3.
Mina 8 år gamla routrar har nu senaste patchar och WPA3 kryptering enbart genom mkukvara. Hårdvaran (802.11ac) duger långt även nu...500Mbit/sec mätt med iperf3.
Jo men håller inte riktigt med om man ser till "märkesroutrar" och uppdateringar av firmware.Sen är det sämre med att användare uppdaterar till nyare firmware.Z Zakalwe skrev:Det sorgliga är att det oftast krävs enbart mjukvaruuppdatering för att täppa till säkerhetshålen. Men utveckling och underhåll av befintlig mjukvara kostar. Tillverkarna vill helst sälja ny blinkande låda till folket. Helst vartannat år. Det är rätt sjukt ur hållbarhetssynpunkt.
Det är ju sedan en kombination med anslutande prylar och min erfarenhet är att Apple-folket överlag är dåliga med att uppdatera sina iPhones och paddor men sämst är nog Windowsägaren.
Sen har de flesta noll-koll på sina konton och lösenord, man får ofta börja där.
Jo Kasperksy har en bra artikel om det och botnetslavar med dåliga routrar.Unikt namn skrev:
Jo det är ungefär som med en PC att man upptäcker (befintliga) säkerhetshål hela tiden.
Gamla routers är utan tvekan ett problem.
Har någon tagit över routern så kan man säga att de kontrollerar hela nätverket.
Men räddningen är att det inte finns så mycket pengar att hämta från en hemanvändare, så det är inte många som gör sig omaket att hacka hela deras nät.
Det finns sätt som kräver mindre tidsinvestering att hämta pengar från vanliga användare, som phising och cryptolockers.
Om det skulle släppas mer automatiska hackingverktyg att stjäla filer mha router kanske det skulle se annorlunda ut.
Tills dess kommer en infekterad hemrouter sannolikt i huvudsak agera botnetslav och hjälpa till att utföra exempelvis ddos attacker mot företag.
Det är även företag som utsätts för den typen av aktiva intrång där förbrytaren letar sig in med hjälp av ett eller flera säkerhetshål och "tar över" hela nätverket. Helt enkelt eftersom det finns mycket mer pengar att hämta där.
https://www.kaspersky.com/blog/router-malware/44539/
Det kan ju vara olika anledningar till att man behöver starta om en router, eller för den delen all sorts avancerad elektronik. Det kan vara minnesluckor i koden, för mycket värme pga tilltäppta eller otillräcklig ventilation eller helt enkelt att de inte klarar av felaktiga signaler som orsakas av strålning och andra partiklar. Oavsett vad så brukar det vara bra att starta om lite då och då. Det finns få system som kan ta hänsyn till alla sorters informationsfel.
I början av min karriär för måånga år sedan så installerade jag flera D-Link routrar och AP hos mindre kunder. Det var vad som föreslogs av leverantör, och jag hade ännu ingen erfarenhet. Men det blev stora problem med svajigt nät. Fick lov att byta de flesta. På den tiden upplevde jag 3com som bäst bland billigare routrar. Tyvärr slutade de med dessa och det blev mix av Linksys och Netgear, med OpenTomato och OpenWRT. Funkade bra. Sedan, efter några år lyckades leverantören övertala en kollega att köpa en riktig AP från DLink. Denna var klart dyrare än andra AP vi vanligtvis använde. Typ 2500kr. Men den var lika svajig trotts uppdateringar som de billiga DLink grejerna för några år sedan var. Efter detta så sa jag ifrån att jag aldrig ville befatta mig med DLink-routrar/AP mera. Satt det DLink hos någon kund och de nämnde något litet problem med nätet så sa jag alltid att vi behövde byta. Problemen försvann för dem. Självklart kan de blivit bättre, men mitt råd är ändå att byta då du har problem.imported_Benno skrev:
Det ska dock sägas att vissa andra grejer från DLink funkade OK, som nätverkskort. För billigare routrar går jag numera på Asus. Mycket även för att de får uppdateringar så pass länge. Upplever dock att de kan behöva startas om någon gång ibland med vissa versioner av firmware. Men nästa version brukar lösa det. Överlag upplever jag dock att inga routrar idag är så dåliga som under värsta DLink eran, men då stöter jag heller sällan på DLink numera…
Jag upplever att det är mycket hit n' miss med routers eftersom jag haft flera av modellerna det tipsas om här och det har varit katastrof dåligt...
Tror också att det varierar beroende på hur många klienter man har, och historiskt om man blandade Apple och Android enheter.
Apple har blivit bättre men det är fortfarande problem när de ska switcha mellan 2.4 och 5 GHz banden.
Tror också att det varierar beroende på hur många klienter man har, och historiskt om man blandade Apple och Android enheter.
Apple har blivit bättre men det är fortfarande problem när de ska switcha mellan 2.4 och 5 GHz banden.
….skippar man bara konsumentprylarna så slipper man sådana problem du beskriver.anders07 skrev:
Jag upplever att det är mycket hit n' miss med routers eftersom jag haft flera av modellerna det tipsas om här och det har varit katastrof dåligt...
Jo men Netgear tillhör "märkesprodukter" och det ser man enkelt via deras supportsida att de lägge rner en massa arbete med nya firmware. (nu finns det då många olika Orbi-system)anders07 skrev:
https://www.netgear.com/support/product/orbi.aspx
Jo, trevligt med Orbi är att allt i serien lirar med varandra så jag har lagt till en Outdoor LR enhet som lätt fixar hela gården på drygt 2500 m2.P paralun skrev:
Jo jag hade den ökända Dlink dir655 ett tag, tills den helt enkelt inte matchade den snabbare anslutningen jag skaffade, den fungerade också konstigt bra för att vara just en sådan. Men, det finns väl alltid undantag som bekräftar regeln. Sedan jag bytt ut allt konsumentskräp till Ubiquiti har jag sluppit konstiga fel, allt bara fungerar. Jag är inte säker på att det idag är rätt märke att gå över till, många tycker att kvaliteten blivit sämre på senare år, men att kliva upp ett snäpp från rena konsumentprylar verkar vara ett sätt att slippa huvudvärk, generellt sett.anders07 skrev:
Kollegan hade en Ubiquiti Dream Machine som bråkade något vansinnigt med Apple grejer så även solen har sina fläckar...MathiasS skrev:
Jo jag hade den ökända Dlink dir655 ett tag, tills den helt enkelt inte matchade den snabbare anslutningen jag skaffade, den fungerade också konstigt bra för att vara just en sådan. Men, det finns väl alltid undantag som bekräftar regeln. Sedan jag bytt ut allt konsumentskräp till Ubiquiti har jag sluppit konstiga fel, allt bara fungerar. Jag är inte säker på att det idag är rätt märke att gå över till, många tycker att kvaliteten blivit sämre på senare år, men att kliva upp ett snäpp från rena konsumentprylar verkar vara ett sätt att slippa huvudvärk, generellt sett.